تاریخ انتشار : یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 - 0:56
کد خبر : 33253

تفاوت جدایی حاج احمد کسمایی با دکتر حشمت در نهضت جنگل/ درخواست مدیرکل ارشاد گیلان از رئیس سازمان اسناد/ بروجردی: ما ملتى هستیم که نپذیرفتیم زیر سیطره ظلم و استعمار قرار گیریم

تفاوت جدایی حاج احمد کسمایی با دکتر حشمت در نهضت جنگل/ درخواست مدیرکل ارشاد گیلان از رئیس سازمان اسناد/ بروجردی: ما ملتى هستیم که نپذیرفتیم زیر سیطره ظلم و استعمار قرار گیریم

همزمان با هفته اسناد ملی و میراث مکتوب ،همایش تجلیل از تاریخ سازان استان گیلان و بزرگداشت دکتر ابراهیم حشمت از رهبران نهضت جنگل با حضور دکتر اشرف بروجردی مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برگزار شد.

همزمان با هفته اسناد ملی و میراث مکتوب ،همایش تجلیل از تاریخ سازان استان گیلان و بزرگداشت دکتر ابراهیم حشمت از رهبران نهضت جنگل با حضور دکتر اشرف بروجردی مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر ژاله حساس خواه در تعیین نقش اسناد در سازمان اسناد و کتابخانه ملى اذعان داشت:نقش اسناد انقدر اهمیت دارد که یک روز درتقویم به این نام ثبت شد.در گیلان اما به خاطر خلاء پرداختن به اسناد و اهمیت این چنین ساز و کارى نیاز به توجه ویژه اى دارد و بر همین مبنا علاوه بر بزرگداشت روز اسناد ملى، هفته اسناد ملى را در گیلان برنامه ریزى کردیم.
حساس خواه در ادامه گفت: در ابتدا مردم را با واژه سند به عنوان وسیله اى براى نشان دادن هویت ملى آشنا ساختیم و در این راستا پویشى به نام پویش اسناد ملى راه اندازى شد.بعد از پویش فعالیت هاى تبلیغاتى و میدانى آغاز شد و تلاش کردیم اطلاع رسانى در این باب در سراسر استان به خوبى انجام شود.

وى افزود: علت نامگذارى این مراسم به نام «برگ اول دکتر حشمت» به خاطر سالروز اعدام دکتر حشمت در روز ٢٢ اردیبهشت بوده است.

تفاوت جدایی حاج احمد کسمایی با دکتر حشمت در نهضت جنگل

در ادامه دکتر عظیمى از اساتید دانشگاهى، مورخ و نویسنده کتاب «تاریخ جنگل» با طرح سوال آیا بین دکتر حشمت و حاج احمد کسمایى تفاوتى وجود دارد با استناد به اسنادى تاریخى مطرح کرد: در ابتدای طرح مساله باید گفت درباره کسمایى قضاوت خوبى نداریم اما درباره دکتر حشمت قضاوت بدى نداریم در حالیکه این دو شخصیت جنگلى در یک زمان تسلیم دولت شده اند.

عظیمى در ادامه گفت: زمینه هاى تسلیم شدن این دو شخصیت بر اساس اسنادى از اوسینکو روسى با هم صورت گرفت که با استناد به این اسناد مى توان دریافت پس از فراز و نشیب هاى فراوان و تغییرات در تشکیلات جنگل و برترى بخش تجددخواه جنگل به رهبرى دکتر حشمت به بخش سنتى آن به سرکردگى کسمایى و فراگیرى نهضت در کل استان گیلان، این موضوع با واکنش انگلیس ها روبرو شد که به استقرار آنها در مرکز گیلان انجامید.در این شرایط جنگلى ها به دو بخش شرق و غرب به سردمدارى دکتر حشمت و میرزا کوچک خان تفکیک شدند.
در نتیجه احمد کسمایى با از دست دادن جایگاه و سردارى از نهضت جنگل خود را به دولت تسلیم کرد و با توجه به نفوذ کسمایى در این منطقه،غرب گیلان از دست جنگلى ها خارج مى شود و به سمت شرق کوچ مى کنند.
نگارنده کتاب تاریخ جنگل همچنین به تسلیم دکتر حشمت در اوایل فروردین ١٢٩٨ اشاره کرد و اظهار داشت: بنابراین اسناد بین تسلیم این دو شخصیت جنگل ،حشمت و کسمایى، از لحاظ اخلاقى تفاوتى وجود ندارد اما از لحاظ سیاسى و عملى وجود دارد که ار آن جمله مى توان به تاثیر جدایى حاج احمد که باعث از دست دادن پایگاه جنگلى ها در غرب گیلان و وارد امدن ضربه اى سنگین به جنگلى ها بود اشاره کرد.

عدالت طلبى و عدالت خواهى در کالبد چریکی دکتر حشمت

دکتر عباس  نعیمى جوشری جامعه شناس نیز در این همایش  با طرح دو مطلب گونه شناسى و کنش سیاسى دکتر حشمت و دیگر نکته روانکاوى دکتر حشمت اذعان داشت: کنش عقلانى معطوف به هدف و ارزش از پایه هاى جنبش هاى چریکى آن زمان بود که سرمشق کنش هاى جنبش جنگل و به خصوص دکتر حشمت بود.دیدن کنش چریک و دیپلمات توامان در دکتر حشمت مشهود بوده و این صحه اى بر این ادعاست.
وى ادامه داد: در بخش روانکاوى همچنین طبابت و مبارزه با اسلحه در یک کالبد و کنش شخصیتى در قالب فردى دکتر حشمت نیز از ریشه هاى روانکاوى دوران کودکى دکتر حشمت است که با توجه به طبیب بودن پدر وى و مشاهدات کودکى او،بروز عدالت طلبى و عدالت خواهى را در کالبد چریکى دکتر حشمت متبلور مى کند.

درخواست مدیر کل ارشاد گیلان از بروجردی

دکتر فیروز فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان گیلان  نیز با اشاره به غنى بودن فرهنگ گیلان گفت: استان گیلان از نظر فرهنگى و هنرى و رسانه اى در شرایط بسیار غنى است و با روى کار آمدن دکتر حساس خواه نیز بار سنگینى از روى دوش دیگر نهادها برداشته شد و تحولات مشهودى پدیدار گشت.
فاضلى خطاب به دکتر بروجردى رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملى افزود: از شما خواستاریم تا ملاک تقسیم بودجه استانى، فرهیختگى و نخبگى استان ها قرار گیرد و نگاه ویژه اى به این استان شود.

ما ملتى هستیم که نپذیرفتیم زیر سیطره ظلم و استعمار قرار گیریم

اشرف بروجردى، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملى ایران نیز در این همایش  نقش دکتر حشمت در تحول سیر سیاسى کشور تاکید کرد وادامه داد: : هر یک از کسانى که در عرصه فرهنگ و مبارزه تلاش کردند قطعا نقش افریدند.دکتر حشمت نیز از زمره تاثیرگذاران بر جامعه و مردم ایران بوده و هستند و در راستاى ظلم زدایى و اشاعه ى عدل تلاش هاى فراوانى کردند.

بروجردى در ادامه گفت: اصولا ما ملتى هستیم که نپذیرفتیم زیر سیطره ظلم و استعمار قرار گیریم.مبارزه با چنین رویکردى، همچنین حضور و ظهور افراد برجسته اى مانند دکتر حشمت راه را براى حاکمیت ملى فراهم ساخت.

وى درباره پیامدها و دستاوردهاى سفر به گیلان با اشاره به دغدغه ى فرهیختگان و مسئولان گیلانى و خدمات ارزشمند مدیر مرکز اسناد گیلان اظهار داشت: در جلساتى که با مسئولان گیلان و به خصوص استاندار گیلان داشتیم، تفاهمى براى توسعه فضاى فیزیکى و اعتبارى رسیدیم که در آینده شاهد اجرایى شدن آن خواهیم بود.

در انتهای این مراسم کتاب «گفته های ناتمام» یادنامه های مرحوم فریدون نوزاد از محققان گیلانی رونمایی شد.

تصاویر بیشتر از این مراسم را در اینجا ببینید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.