تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 13:29
کد خبر : 33117

ترامپ از برجام خارج شد / روحانی: از این لحظه توافق برجام میان ایران و پنج کشور است

ترامپ از برجام خارج شد / روحانی: از این لحظه توافق برجام میان ایران و پنج کشور است

شب گذشته دونالد ترامپ از برجام خارج شد. حسن روحانی اعلام کرد ما به برچام پایبند می‌مانیم و از این لحظه برجام بین ما و پنج کشور دیگر است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شب گذشته درباره خروج از توافق هسته‌ای ایران سخنرانی کرد.

ترامپ در آغاز سخنرانی خود بار دیگر اتهاماتی را درباره حمایت ایران از تروریسم بیان کرد. وی در سخنرانی خود مدعی شد که نظام ایران سازمان‌های تروریستی را تامین مالی کرده و ثروت ملت خود را به هدر داد. ترامپ در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران از القاعده، طالبان، حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند و موشک به منطقه صادر می‌کند.

وی افزود: توافق هسته‌ای به ایران اجازه داد تا غنی سازی اورانیوم را ادامه دهد و این توافق فاجعه آمیز به نظام ایران میلیون ها دلار اعطا کرد و به ایران اجازه می‌دهد تا در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار بگیرد. ترامپ افزود: امروز دلایل قاطعانه‌ای داریم که وعده‌های ایران درباره وقف غنی سازی اورانیوم دروغ بوده و اگر به این توافق اجازه داده شود که ادامه یابد مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه بوجود خواهد آمد و این توافق فعالیت‌های ایران برای بی ثبات کردن منطقه را متوقف نکرد. وی افزود: توافق هسته‌ای نمی‌تواند مانع از دستیابی ایران به خطرناکترین سلاح‌ها شود.

رییس جمهور ایالات متحده گفت: امروز اعلام می‌کنم ایالات متحده امریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود ما بالاترین سطح تحریم های اقتصادی را برای ایران در نظر میگیریم. ترامپ افزود: یک فرمان رسمی تحریم علیه ایران را امضا می کنم که ضمن ایجاد تحریمهای سنگین علیه ایران، هر دولتی که به ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای کمک کند را نیز تحریم میکند. وی در پایان در اظهار نظری متناقض یادآور شد : آماده گفتگو با ایران درباره توافق جدید و دایمی هستیم.

پس از اعلام ترامپ مبنی بر خروج از برجام، حسن روحانی طی گفتگوی تلویزیونی واکنش نشان داد. متن سخنان وی به شرح زیر است:

متن سخنان روحانی در واکنش به تصمیم امریکا به خروح از برجام در زیر می آید:

ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبند است و امریکا کشوری است که هیچ گاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.

تاریخ گذشته ۴۰ ساله ما و قبل از آن به خوبی به ما گفته است که آمریکایی ها نسبت به ملت بزرگ ایران و نسبت به ملت های منطقه همواره رفتار خصمانه ای داشته اند. از رفتارشان در کودتا در ایران علیه دولت قانونی دکتر مصدق و تا مداخلاتشان در زمان رژیم گذشته است.

حمایتشان از صدام و سرنگونی هواپیمای مسافر بری و کشتن انسان های بیگناه توسط ناو آمریکایی و اقداماتی که علیه مردم افغانستان، یمن، خاورمیانه و شمال افریقا روا داشتند و علیه مردم دیگر جهان.

آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج شده اند. این تصریحی بود بر کاری که در ماه های گذشته به شکل دیگر انجام داده بودند.

آمریکا بگوید از توافق هسته ای تا امروز کی به توافق خود عمل کرده است. جز چند امضا وبیانیه ایا تاکنون در چهارچوب برجام عمل کرده بودند یا نه.

مردم ایران نظر آژانس بین المللی اتمی به تعهدات خود عمل کرده اما امروز شاهد این هستیم که کشوری که به توافقات عمل نمی کند کیست؟

برجام بین ایران و امریکا نبوده که امریکا بخواهد اعلام کند از برجام خارج می شود.

برجام یک توافق بین المللی و چند جانبه بوده و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است. آمریکا رسما اعلام کرد به تعهدات بین المللی توجهی ندارد. قبل برجام هم آمریکا از توافق آب و هوایی محیط زیستی خارج شد.

توافقات دیگری هم بود که از آن خارج شد. این امر سابقه دار است. مردم ما در همین دقایق شاهد بودند که تنها رژیمی که از مواضع ترامپ حمایت کرد رژیم نامشروع صهیونیستی بود، همان رژیمی که دانشمندان مارا به شهادت رساند. رژیمی نیست که ظلم و جنایتی نکرده باشد.

از این لحظه توافق برجام بین ایران و ۵ کشور است. از این لحظه ۱+۵، یک کشور را از دست داده است و باید شاهد باشیم ۶ کشور بزرگ جهانی چطور عمل می کنند.

به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با مذاکره با کشورهای اروپایی و روسیه و چین مذاکرات لازم را انجام دهد.

اگر به تفاهم رسیدیم که با حضور ۵ کشور می توانیم برجام را ادامه دهیم و علی رغم خواست رژیم صهیونیستی و حرفهای ترامپ برجام پایدار خواهد ماند و ما برای حفظ صلح منظقه و کشورمان قدم هایمان را برخواهیم داشت.

اگر ببینیم نمی توانیم منافعمان را تامین کنیم ان زمان با مردم کشورمان صحبت میکنم.

مردم‌مان نباید هیچ نگرانی داشته باشند. از ماه ها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ وفادار به تعهدات بین المللی وفادار نیست و به برجام هم وفادار نخواهد بود.

برای همین تصمیمات لازم را برای اقصاد کشور خودمان گرفته ایم و تصمیمات ارزی را هم بر همین مبنا گرفتیم. مردم خواهند دید آرامش و ثبات ادامه خواهد یافت.

در کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم هیچ گونه نگرانی نباید وجود داشته باشد.

ملت ایران از امشب مصمم تر و متحدتر از گذشته است. کار ترامپ جنگ روانی وفشار اقتصادی است و ما اجازه پیروزی به آنان نخواهیم داد.

به سازمان انرژی اتمی دستور داده ام که آماده هر اتفاقی باشد و اگر لازم شد غنی سازی خود را بدون محدودیت آغاز کنیم. صبر میکنیم با متحدین و اعضایی که پای برجام و توافق برجام امضا کرده و وفادار خواهند بود به رایزنی می پردازیم.

اگر منافع ملی ما در برجام تامین باشد روند را ادامه خواهیم داد اما اگر کاغذی باشد که منافع ملی را تضمین نکنم تصمیم روشنی خواهیم گرفت.

به ملت می گویم که از ماه ها پیش تمام پیش بینی ها شده است و مشکلاتی را در زندگی روزمره خود در هفته های آینده و سال های آینده احساس نخواهند کرد.

من امشب از یک نظر متاسف هستم که مردم امریکا که مردم بزرگی هستند گرافتار زمامدارانی شده اند که حیثیت آنان را زیر پا گذاشته اند و خوشحال هستم که موجودی مزاحم از برجام خارج شده است.

رییس‌جمهوری با اشاره به حمایت‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از موضع اخیر ترامپ مبنی بر خروج از برجام، خاطرنشان کرد: مردم ما در همین دقایق شاهد بودند تنها رژیمی که از مواضع ترامپ حمایت کرد رژیم نامشروع صهیونیستی بود، همان رژیمی که دانشمندان هسته‌ای ما را به شهادت رساند و رژیمی که روزی نیست که در تاریخ سیاسی و زندگی‌اش ظلم و جنایت علیه مردم منطقه به ویژه ملت بزرگ فلسطین نباشد.

روحانی تاکید کرد: از این لحظه توافق برجام میان ایران و پنج کشور است؛ از این لحظه ۱+۵، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.

 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.