تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 شهریور 1395 - 20:54
کد خبر : 3298

تمجید رهبر انقلاب از شهرام ناظری/علت مخالفت با برگزاری کنسرت شوالیه آواز ایران چیست؟

تمجید رهبر انقلاب از شهرام ناظری/علت مخالفت با برگزاری کنسرت شوالیه آواز ایران چیست؟

جارستان-حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال‌های ۶۹ و ۷۰ دو بار به یکی از شعرهایی که شهرام ناظری خوانده، اشاره کرده و آن را از جهت مضمون و محتوا می‌ستایند. درحالی‌که مدتی‌ست کنسرت‌های شهرام ناظری (خواننده پیشکسوت و شوالیه آواز ایران) با محدودیت‌هایی در شهرستان‌ها روبه‌رو شده و حتی در آخرین کنسرتش کار به تجمع کفن‌پوشان رسید؛

جارستان-حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال‌های ۶۹ و ۷۰ دو بار به یکی از شعرهایی که شهرام ناظری خوانده، اشاره کرده و آن را از جهت مضمون و محتوا می‌ستایند.


درحالی‌که مدتی‌ست کنسرت‌های شهرام ناظری (خواننده پیشکسوت و شوالیه آواز ایران) با محدودیت‌هایی در شهرستان‌ها روبه‌رو شده و حتی در آخرین کنسرتش کار به تجمع کفن‌پوشان رسید؛ رهبر انقلاب در سال‌های شصت و نه و هفتاد دوبار از شعرهایی که شهرام ناظری خوانده؛ تعریف کرده‌اند.

شهرام ناظری که در سال‌های اول انقلاب نیز از معدود هنرمندان فعال موسیقی بود؛ قطعات ملی میهنی متعددی را خوانده و همواره مورد تایید وزارت ارشاد بوده است اما مشخص نیست علت مخالفت با برگزاری کنسرت‌های وی در برخی شهرستان‌ها چیست؟

در ادامه دو مورد از بیانات رهبر انقلاب را درباره شهرام ناظری می‌خوانید:

«شعر “امروز امیر در میخانه تویی تو” را من دو، سه سال پیش شنیدم و بعدها هم گاهی شاید شنیده باشم؛ اما این را خیلی کم می‌گذارند. ظاهراً این شعر، از مرحوم حاج میرزا حبیب خراسانی است. از این‌گونه شعرها، از این مضامین عرفانی واقعی خوب، خیلی وجود دارد. یا آن شعر مرحوم علامه‌ی طباطبایی – “همی گویم و گفته‌ام بارها” – که یکی از خوانندگان [شهرام ناظری] خوانده و خیلی هم خوب خوانده، همین‌طور است. این‌گونه شعرها که مضامین عرفانی واقعی دارد، خوانده بشود؛ والّا هر شعر قلندرىِ مستانه‌یی که عرفانی نیست. بعضی خیال می‌کنند، هر چیزی که در آن، اسم می و معشوق و امثال آن باشد، عرفانی است! اینها که عرفانی نیست. …» (۱۳۶۹/۱۲/۱۴ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای سیاست‌گذاری صداوسیما) (۱)

«شما نگاه کنید، آن آهنگی که مردم را به یاد معنویت و حقیقت و خدا می‌اندازد، آن را پخش کنید؛ یا با شعری همراهش کنید که آن شعر این خصوصیت را داشته باشد. مثلاً یکی از خواننده‌های خوب ما [آقای شهرام ناظری] غزل علامه‌ی طباطبایی را خوانده است – “همی گویم و گفته‌ام بارها/ بود کیش من مهر دلدارها” – این غزلی است که عارفی، فیلسوفی، اهل معنایی گفته و پُر از معنویت است. یا مثلاً وقتی شعر آمیرزا حبیب خراسانی – “امروز امیر درِ میخانه تویی تو/ فریادرس ناله‌ی مستانه تویی تو” – را پخش می‌کنند، مرد و زن مسلمان معاصر ما احساس تقرب و معنویتی می‌کنند؛ این درست است؛ اگر این‌طور نیست – یعنی شعری در عکس این جهت است، یا آهنگی در نقطه‌ی مقابل این جهت است – آن را پخش نکنید؛ معیارها را رعایت کنید.» (۱۳۷۰/۱۲/۰۵ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران‌) (۲)

کیش مهر عنوان شعری از علامه طباطبایی است که شهرام ناظری در سال ۱۳۶۵ خوانده است. در این اثر آهنگسازی و سرپرستی گروه نوازندگان را محمدجلیل عندلیبی برعهده داشته‌ است. در این آلبوم اشعاری از علامه طباطبایی، شیخ بهایی، مولانا، سعدی شیرازی و حافظ شیرازی وجود دارد.

ایلنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.