تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 شهریور 1395 - 20:46
کد خبر : 3292

قضاوی عنوان کرد در ماجرای FATF، از ترس مرگ خودکشی نکنیم

قضاوی عنوان کرد  در ماجرای FATF، از ترس مرگ خودکشی نکنیم

جارستان-معاون وزیر اقتصاد تصریح می‌کند که FATF، طبق قطع‌نامه فصل هفتم سازمان ملل داعش، القاعده و طالبان را تروریست می‌شناسد و ما نباید از ترس اینکه حدس می‌زنیم شاید در آینده روزی اسامی گروه‌های تروریستی آنها تغییر کند از مذاکره با این سازمان خودداری کنیم. با این توجیه تعامل ما با سازمان ملل نیز زیر

جارستان-معاون وزیر اقتصاد تصریح می‌کند که FATF، طبق قطع‌نامه فصل هفتم سازمان ملل داعش، القاعده و طالبان را تروریست می‌شناسد و ما نباید از ترس اینکه حدس می‌زنیم شاید در آینده روزی اسامی گروه‌های تروریستی آنها تغییر کند از مذاکره با این سازمان خودداری کنیم. با این توجیه تعامل ما با سازمان ملل نیز زیر سوال می‌رود.  


حسین قضاوی -معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد –  در پاسخ به این مسئله که عده‌ای انتقاد می‌کنند تعامل ایران باFATF، کشور را ناگزیر خواهد کرد که تن به تحریم‌های اف ای تی اف دهد در حالی که خود اعتقادی به آن ندارد، بیان کرد: توصیه شماره شش FATF، طبق دو بند از قطع‌نامه‌های فصل هفتم شورای امنیت، داعش، القاعده و طالبان را به عنوان تروریست شناخته و در آن مطرح کرده است که باید کشورها مکانیزم‌های اجرایی لازم را فراهم کنند که در کشورشان، این قطع‌نامه‌ها اجرا شود.

وی افزود: در نظر داشته باشید که این موارد، پیشاپیش توسط کشور ما مورد قبول بوده است. یعنی وقتی شورای امنیت، مواردی را تحت عنوان فصل هفتم تصویب کند، همه آن را اجرا می‌کنند و اکنون نیز گزینه‌ای در میان آن‌ها علیه منافع کشور ما وجود ندارد که ما با اجرای آن مخالف باشیم، بنابراین طبیعی است که در این زمینه همکاری کنیم.

قضاوی در پاسخ به این انتقاد که اکنون عده‌ای می‌گویند ممکن است در آینده موردی که علیه منافع کشور ما است در این گروه قرار بگیرد، بیان کرد: به نظر من این استدلال صحیحی نیست، چون اگر بخواهیم آن را بپذیریم از اساس باید به این فکر کنیم که چرا در سازمان ملل باقی مانده‌ایم؟ چون شورای امنیت سازمان ملل ممکن است در آینده کل کشور ما را در فصل هفتم قرار دهد. این استدلال این معنی را می‌دهد که از ترس مرگ خودکشی کنیم! به نظر من منطقی نیست به دلیل اینکه احتمال می‌دهیم شاید در آینده یک قطع‌نامه فصل‌هفتم علیه ما و هم پیمانان ما صادر ‌شود، اکنون وارد هیچ مذاکره‌ای با FATF، انجام دهیم. کما اینکه تاکید می‌کنم در این صورت باید با سازمان ملل هم مراوده‌ای نداشته باشیم.

معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: در مذاکراتی که وزیر اقتصاد با FATF انجام داده، آن‌ها مطرح کرده‌اند که شما در مواردی در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی ترورسیم دچار ابهاماتی هستید. وزیر اقتصاد هم پاسخ داده است که عزم ما جدی است با شما مذاکره کنیم و اقداماتی هم انجام خواهیم داد، حالا ممکن است آن‌ها اقدامات ما را قبول نکنند و ما نیز با آن‌ها مذاکره خواهیم کرد، ولی طبیعتا  قرار نیست هر چه که آن‌ها می گویند عمل شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که عده‌ای می‌گویند بهتر است مذاکرات با FATF، به صورت گام‌به گام‌ برگزار می‌شد، بیان کرد: این انتقاد منطقی نیست نمی‌شود یک اقدام ایران انجام دهد و یک اقدام FATF. یا ما باید از لیست سیاه خارج شویم و یا باید در لیست بمانیم. از اساس بحث مذاکره گام به گام بی‌معنی است. یک نهاد بین‌المللی ایران را در لیست سیاه خود قرار داده بود که می‌بایست مذاکرات لازم را انجام می‌دادیم تا ما را از آن لیست خارج کند. ما چطور می‌توانستیم مذاکرات گام به گام را پیش ببریم؟ مگر ما می‌تواستیم به آن‌ها بگوییم که ما با وجود اینکه می‌دانیم تنبیهات لازم را در بحث پولشویی نداریم، ولی فعلا اقدامات لازم را در این زمینه انجام نمی‌دهیم تا شما کارهایی انجام دهید تا ما ببینیم و بعد ما اقدام به اصلاح این مورد کنیم؟

وی تصریح کرد: عده‌ای که در گود مذاکرات نبوده‌اند این قبیل مسائل را مطرح می‌کنند و این مسائل در مذاکرات بین‌المللی منطقی نیست. اساسا رویه مذاکرات FATF، به صورت گام به گام نبوده و با هیچ کشوری رویه‌های خود را به این شکل طی نکرده است.

او همچنین تاکید کرد که اطلاعاتی به FATF، ارایه نخواهد شد و در ادامه گفت: FATF، مانند صندوق بین‌المللی پول نیست که اطلاعات بخواهد. در نظر داشته باشد که ما در چارچوب منافع ملی خود با  صندوق هم همکاری می‌کنیم. ولی در FATF، حتی همین اطلاعات صندوق را هم نمی‌خواهد چون اصلا بانک اطلاعاتی ندارد و ماموری هم ندارد که به ایران بیاید و بررسی کند که چه مبادله‌ای در کشور انجام شده و…

وی تاکید کرد: FATF فقط بررسی می‌کند که آیا بستر مبارزه با پوشویی و تامین مالی تررویسم در کشورها وجود دارد که خود بتوانند آن را کشف کنند یا خیر؟ گاهی نقد می‌شود ممکن است یکی از کشورهای عضو از ما بخواهد اطلاعات فلان تبعه خود را بدهیم و ما مجبور شویم اطلاعات بدهیم! در حالی که در FATF، اصلا به صورت اتوماتیک اطلاعاتی بین کشورها رد و بدل نمی‌شود که ما بابت این موضوع نگران باشیم.

او بیان کرد: در توصیه‌های ۳۶، ۳۷ و ۳۸ FATF، گفته شده کشورها می‌توانند مبتنی بر مبانی قانونی کشور خودشان و در قالب قراردادهای متقابل با یکدیگر ارتباط داشته باشند. یعنی FIU ایران اگر بخواهد می‌تواند با FIU یک کشور دیگر در چارچوب قوانین خود و در راستای منافع ملی خود، اطلاعات مبادله کند که در این صورت دو کشور باید با  یکدیگر تفاهم نامه امضا کنند.

قضاوی تصریح کرد: بنا بر آنچه گقته شد به نظر من نگرانی‌های مطرح شده بی‌مورد و بی‌پایه است و در مذاکره و تعامل با اف ای تی اف، هیچ اطلاعاتی ارایه نخواهد شد.

ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.