تاریخ انتشار : جمعه 31 فروردین 1397 - 13:35
کد خبر : 32246

برگزاری اولین مجمع سلامت گیلان در رشت

برگزاری اولین مجمع سلامت گیلان در رشت

اولین مجمع سلامت گیلان، با حضور معاون اجتماعی وزارت بهداشت، استاندار، مدیران کل، فرمانداران، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، روسای شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌ها و جمعی از مسوولان شهری، در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ پنجشنبه، اولین نشست مجمع سلامت استان گیلان، با حضور دکتر سید محمد هادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت؛ دکتر مصطفی سالاری، استاندار؛ دکتر منوچهر جمالی، نماینده مردم رودبار و عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی؛ دکتر ذبیح ا… نیک‌فر، نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی؛ دکتر شاهرخ یوسف‌زاده چابک، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و معاونین وی، مدیران کل سازمان‌ها و ادارات گیلان، فرمانداران، روسای شبکه بهداشت و درمان شهرستان ها و جمعی از مسوولان استانی و شهری، در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد.

دکتر سیدمحمد هادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به سخنان ریاست محترم جمهور و وزیر بهداشت در خصوص ضرورت اجتماعی کردن مقوله سلامت، در این نشست گفت: اجتماعی شدن مقوله سلامت به معنای مشارکت سازماندهی شده و ساختارمند فرد، خانواده و جامعه در تامین، حفظ و ارتقای سلامت تمام آحاد جامعه، با استفاده از ظرفیت و مشارکت همه نهاد ها و سازمان های فرهنگی، آموزشی و رسانه ای کشور تحت نظر وزارت بهداشت است. وی ادامه داد: سلامت دارای ابعاد مختلفی از جمله بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می باشد که تاکنون بیشتر به سه بخش آن پرداخته شده و کمتر به جنبه اجتماعی شدن سلامت، که حتی مقدم بر جنبه بهداشت است پرداخته شده است.

دکتر ایازی با تبیین مقوله اجتماعی سلامت، تصریح کرد: حوزه درمان به تنهایی نمی تواند همه سلامت مردم را تضمین کند و هر چقدر هم که در حوزه درمان و بهداشت هزینه شود، به نتیجه دلخواه دست پیدا نخواهیم کرد، مگر اینکه با کمک مردم و با مردم برای حفظ و ارتقای سلامت آنان تلاش کنیم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایده های بسیار جالب و منحصر به فردی در حوزه اجتماعی سلامت در برنامه کاری خود دارد که  در صورت اجرای موفق آن در گیلان، قابلیت تعمییم برای سراسر کشور را نیز دارد. دکتر ایازی با بیان این که اقدامات پیشگرانه می تواند ارتقای سلامت جامعه را بدنبال داشته باشد، اظهار داشت: تقویت همکاری ها و تعامل بین بخشی در سطوح مختلف جامعه از سطح محله تا استان و همکاری مسوولانه همه بخش ها در حمایت از ایجاد کانون ها و مجامع سلامت محلات می تواند باعث استقرار این مهم شود.

وی با تاکید بر این که تاکنون بیشتر رویکرد نظام سلامت، درمان محور بوده، تاکید کرد: باید تمام سعی و تلاش ما بر این باشد تا مردم کمتر بیمار شوند، و این مهم جز با همکاری و مشارکت خود مردم امکان پذیر نخواهد شد. ایازی در خصوص بیماری های غیر واگیر نیز گفت: بالغ بر ۵ میلیون نفر در کشور گرفتار دیابت هستند و ۱۰ میلیون نفر نیز در آستانه گرفتاری این بیماری قرار دارند و اگر برای برون رفت از این معضل سلامت کاری نکنیم، به ناچار باید هزینه های گزافی از منابع کشور در این خصوص صرف نماییم که نه توجیه اقتصادی خواهد داشت و نه توجیه اجتماعی .

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به این که خانه های سرای محله با رویکرد اجتماعی شدن مقوله سلامت، به کانون های سلامت محله تبدیل می شوند، یادآور شد: کانون سلامت محله ، نقطه آغاز مشارکت های اجتماعی مردم در حوزه سلامت است، همان جایی که مردم یاد خواهند گرفت چگونه باید برای حفظ و ارتقای سلامتی خود تلاش کنند. وی ادامه داد: مجمع سلامت محله یک تجربه جهانی است و سازمان جهانی بهداشت  بر آن صحه گذاشته است که با مشارکت، سه رکن مردم (کانون ها و گروه های سلامت)، نمایندگان گروه های مرجع (استادان و دانشگاهیان) و نمایندگان دستگاه های دولتی در سلامت مردم نقش ایفا می کنند.

ایازی افزود: در مجمع ملی سلامت تلاش می شود تا سیاست های کلی دولت را در حوزه ملی سلامت تببین کرده و تمام مدیران و دستگاه های ذی ربط را ملزم به اجرای آن کنیم، اما مجمع سلامت محله، مجامع شهرستان و استان مسایل مربوط به سلامت مردم را از طریق خود مردم رصد می کند و اقدامات متناسب به آن را به انجام می رساند. وی کانون سلامت محله را مکانی مناسبی برای رساندن صدای سلامت مردم به گوش مسوولین، برشمرد. این مقام مسوول یادآور شد: امروزه باید پدیده ها و آسیب های اجتماعی نو ظهوری چون، اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق و دیگر مشکلات فرهنگی را  به عدم توجه به مقوله اجتماعی سلامت در ارتباط دانست و تنها راهکار برون رفت از این پدیده ها را نیز باید در تغییر نگرش و تغییر رویکرد در حوزه سلامت جستجو کرد.

ایازی با اشاره به این که دولت و تمام بخش های حاکمیت باید دست به دست هم دهند تا مردم دغدغه سلامت نداشته باشند، گفت: موضوع سلامت کاری نیست که به تنهایی از عهده یک وزارت خانه مثل بهداشت و درمان بر آید، بلکه تمام دستگاه ها حاکمیتی باید برای استقرار این مهم تلاش کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز ضمن تبیین برنامه های راهبردی  دانشگاه، گفت: امروزه آن چیزی که ما به عنوان کارگزان سلامت به دنبال آن هستیم، بیشتر معطوف به سلامت جسمی مردم است، اما تعریف سلامت موضوعی نیست که معطوف صرف به درمان یا بهداشت باشد و انسان سالم آن فردی نیست که فقط بدنی سالم و بدون بیماری داشته باشد بلکه به کسی انسان سالم اطلاق می شود؛ که علاوه بر داشتن جسم و روان سالم نقش اجتماعی فعال نیز داشته باشد.

دکتر یوسف‌زاده با اشاره به این که تمامی اقداماتی که از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور در خصوص سلامتی مردم انجام می شود، فقط ۲۵ درصد سهم سلامت را به خود اختصاص می دهد و ۷۵ در صد آن خارج از حیطه اختیارات این وزارت خانه است، تصریح کرد: تعریفی که تا کنون از سلامت در ذهن ها متبادر می شد؛ سلامتی را برابر با بهداشت و درمان می دانستند، اما با رویکرد دولت یازدهم و دولت دوازدهم در خصوص اجتماعی کردن حوزه سلامت و تغیر نگرش به این مقوله، بحث اجتماعی کردن مقوله سلامت به عنوان یکی از برنامه های اصلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دستور کار این دانشگاه قرار گرفت و در این خصوص اقدامات مهمی چون نشست های مختلف با فرمانداران، نمایندگان مجلس ، امامان جمعه و سایر مسولان شهرستان ها ی گیلان تاکنون به انجام رسیده است.

دکتر یوسف‌زاده با اشاره به راه اندازی پیوند کبد در استان گیلان و این که در سال گذشته  ۵ مورد پیوند موفق آمیز کبد در این استان به انجام رسده است، آن را نشان از عزم جدی این دانشگاه برای رسیدن به چشم انداز خود دانست و افزود: این اقدامات مهم و مثمر ثمر در سایه تعامل و همکاری بین بخشی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان به انجام رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: اگر تا امروز منتظر می ماندیم تا مردم بیمار شوند و به ما مراجعه کنند تا آنان را درمان نماییم، از این پس در بین مردم خواهیم رفت تا به آنان آموزش دهیم تا چگونه از خود مراقبت کنند تا بیمار نشوند، و برای انجام این کار مهم دست یاری به سوی همه دستگاه های اثر گذار که بالغ بر ۷۵ درصد عوامل تاثیر گذار سلامت به آن ها مربوط است دراز کرده ایم.

دکتر یوسف زاده با بیان این که در میان استان های کشور استان گیلان جزء پیرترین استان ها از نظر سن جمعیت است، اظهار داشت: با افزایش سن و افزایش امید به زندگی، طبعا درگیر شدن افراد به بیماری های غیر واگیر نیز افزایش پیدا خواهد کرد و برای پیشگیری از بیماری ها و حمایت از این قشر جمعیت باید همه دستگاه ها از همین الان برنامه ریزی نمایند.

دکتر یوسف زاده با بیان اینکه مقوله های چون محیط زیست، وضعیت زیست محیطی رودخانه و فاضلاب های خانگی و بیمارستانی نیز از موضوعاتی نیست که به تنهایی از عهده یک سازمان بر آید بلکه باید با کمک و مشارکت مردم این مشکلات حل شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص بحث تحکیم خانواده و شیوع طلاق در جامعه نیز اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد در برخی از شهرستان های گیلان آمار طلاق به بالای ۵۰ درصد می رسد و در بعضی مناطق حتی از هر دو ازدواج یکی به طلاق ختم می شود .وی تنها راه برون رفت از این معظلات اجتماعی را توجه به مقوله اجتماعی سلامت با همکاری و مشارکت همه دستگاه های اجرای و افزایش مشارکت مردم برای حفظ و ارتقای همه جانبه سلامتشان ضروری دانست.

دکتر یوسف زاده تاکید کرد: همان گونه که استان گیلان به عنوان استان پایلوت اجرای خانه های بهداشت در سال ۱۳۶۲ موفق شد و پس از آن این اقدام مبارک تا سال ۱۳۷۲ در سراسر کشور اجرایی گردید، این بار نیز اجرای پایلوت نظام شبکه اجتماعی سلامت در استان گیلان پایلوت شود و پس از آن به عنوان یک کار ماندگار برای سلامت مردم در سراسر کشور اجرایی شود.

در ادامه دکتر مصطفی سالاری – استاندار گیلان نیز گفت: سلامت موضوعی نیست که دستگاهی باشد، و عملکرد آن دستگاه به موضوع سلامت مربوط نباشد. باید به نحوی عمل کنیم که این موضوع در ذهن ما نهادینه شود که هر کاری را انجام می دهیم، موضوع سلامت در سرلوحه کار های ما باشد.

دکتر سالاری با اشاره به سلامت و امنیت غذایی، تصریح کرد: استان گیلان در بحث غذایی، طرح مزرعه سالم تا سفره سالم را در حال اجرا دارد و نقش استان های که تولید کننده مواد غذایی هستند نه فقط برای استان خود بلکه برای کشور مهم است. وی تاکید کرد: همه باید کمک کنند تا محصولی که به مردم عرضه می شود، چه در خرده فروشی ها، چه عمده فروشی ها یک محصول سالم و با برند باشد. دکتر سالاری به محصول برنج در گیلان اشاره کرد و افزود: این برای ما بسیار مهم و حایز اهمیت است که محصول برنج گیلان با برند گیلانی و سلامتی در کشور عرضه شود. وی نقش تمام سازمان ها، فرمانداران و شالیکوبان و نخبگان جامعه را در راستای به نتیجه رسیدن این مهم بسیار مهم دانست.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: اگر چه از نظر ساختاری بحث خدمات بهداشتی درمانی در حوزه وزارت بهداشت قرار دار، اما در حوزه آموزش عمومی بهداشت نقش آموزش پرورش را نمی توان نادیده گرفت. دکتر سالاری بحث ترویج ورزش های همگانی را در حفظ و ارتقای سلامتی مردم بسیار حایز اهمیت دانست و از سازمان ورزش و جوانان خواست تا با همکاری سایر سازمان ها و مشارکت دهداری ها و شهرداری ها در راستای فراگیر شدن آن گام بردارد.

استاندار گیلان سلامت آب شرب گیلان را در مقایسه با نرم کشوری بسیاری مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در خصوص وضعیت سلامت آب شرب مردم استان نگرانی وجود ندارد چرا که آب شربی که در اختیار مردم قرار می گیرد، از لحاظ سلامتی از حد واسط کشور بسیار بالاتر است .

وی در پایان از همه فرمانداران خواست تا در راستای استقرار کانون سلامت محلات با دانشگاه علوم پزشکی گیلان همراهی کنند وشهرداران را مکلف نمایند تا مکان ها و فضا های مناسبی را برای کانون سلامت محله در اختیاردانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دهند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.