تاریخ انتشار : جمعه 12 شهریور 1395 - 1:39
کد خبر : 2870

برجام امنیت دارد

برجام امنیت دارد

جارستان:سخنان رئیس تیم کارشناسی هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، جدیدترین اظهارنظری است که در زمینه اتهامات اخیر علیه تیم مذاکره‌کننده ایرانی عنوان شده است. حمید بعیدی‌نژاد با عنوان این مطلب که هرچند تیم مذاکره‌کننده مسئول گزینش افراد نیست اما جاسوس‌خواندن «عبدالرسول دری‌اصفهانی» توهین به دستگاه اطلاعاتی است. آغاز قضیه از جایی بود که عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان

جارستان:سخنان رئیس تیم کارشناسی هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، جدیدترین اظهارنظری است که در زمینه اتهامات اخیر علیه تیم مذاکره‌کننده ایرانی عنوان شده است. حمید بعیدی‌نژاد با عنوان این مطلب که هرچند تیم مذاکره‌کننده مسئول گزینش افراد نیست اما جاسوس‌خواندن «عبدالرسول دری‌اصفهانی» توهین به دستگاه اطلاعاتی است. آغاز قضیه از جایی بود که عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران، از دستگیری و بازداشت یک متهم ایرانی دوتابعیتی در تهران و مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس، خبر داد و گفت: متهم در حوزه اقتصادی و مرتبط با ایران، فعالیت می‌کرده است. متعاقب این خبر مخالفان دولت به‌شدت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را مورد حمله قرار دادند. از یک طرف، حمید رسایی، عضو جبهه پایداری، با انتشار عکس «عبدالرسول دری‌اصفهانی» وی را جاسوسی دوتابعیتی معرفی کرد که از سرویس‌های بیگانه حقوق می‌گیرد و از طرف دیگر جواد کریمی‌قدوسی در مصاحبه‌ای با اطمینان از دستگیری جاسوس در تیم مذاکره‌کننده ایرانی خبر داد و گفت: «این جاسوس، ۱۰ روز پیش در سفر محمدجواد ظریف به ترکیه جزء تیم سفر بوده است اما از همان داخل هواپیما دستور بازداشت وی صادر می‌شود و وی از داخل هواپیما در ترکیه پیاده نمی‌شود و به ایران بازگردانده می‌شود. این حملات با واکنش رسمی از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه مواجه شد و بهرام قاسمی اخبار را تکذیب کرد اما سخنگوی قوه قضائیه از صحت دستگیری این فرد گفت. بااین‌حال سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این اظهارنظر‌ها گفت: «چگونه ممکن است آقای قدوسی که نمایندگی مردم محترم و صادق مشهد مقدس را در مجلس محترم شورای اسلامی برعهده دارند، در عصر ارتباطات گسترده که دسترسی به اطلاعات صحیح درباره یک سفر سیاسی بسیار آسان است به خود اجازه می‌دهد، مطالبی غلط را عجولانه بیان کند؟»
جلسه کمیسیون امنیت ملی با سپاه
بعد از اعلام موضع رسمی از سوی وزارت امور خارجه با کاهش هجمه‌ها مواجه شدیم تا اینکه بار دیگر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جاسوس ایرانی حاضر در مذاکرات هسته‌ای تابعیت مضاعف داشت، اعلام کرد: رصد مستمر پروژه نفوذ در کمیسیون امنیت در دستور کار است. نقوی‌حسینی با اشاره به جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در این جلسه مطرح شد که افراد دوتابعیتی مورد توجه جدی سرویس‌های اطلاعاتی دشمن هستند و در پروژه نفوذ به کار گرفته می‌شوند؛ نمونه‌های مختلف به‌کارگرفته‌شده دارای تابعیت مضاعف هستند که در همین راستا اشاره شد فردی که در جریان مذاکرات هسته‌ای به اتهام جاسوس بازداشت شد، دارای تابعیت مضاعف است.
تیم مذاکره‌کننده، مسئول گزینش افراد نیست
افزایش هجمه‌ها و تحرکات داخلی سرانجام رئیس تیم کارشناسی هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را نیز وادار به واکنش کرد. حمید بعیدی‌نژاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اخیرا برخی افراد و سایت‌ها به پخش مطالبی نسبت به آقای عبدالرسول درّی مبادرت کرده‌اند، از جمله اینکه وی به‌عنوان یک فرد دوتابعیتی ایرانی
‌- انگلیسی سال‌هاست حتی زمانی که مسئول پرونده دعاوی علیه آمریکا در وزارت دفاع بود، علیه منافع کشور جاسوسی می‌کرد و اخیرا نیز مشخص شده که به‌عنوان عضو تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان اطلاعات محرمانه مذاکرات را به سرویس‌های جاسوسی انگلیسی و آمریکایی ارائه و برای این خدمات خود ماهانه هفت‌هزار و ۵۰۰ پوند حقوق دریافت ‌کرده است. بعیدی‌نژاد دراین‌باره اظهار کرد: آنچه در نهایت تا به‌حال از برخی موارد محدود اعلام شده از سوی نهادهای رسمی کشور برمی‌آید، آن است که آقای درّی از سوی برخی مراجع امنیتی کشور برای پاره‌ای توضیحات فراخوانده شده و بدون اینکه اتهام خاصی برای ایشان به اثبات برسد، آزاد هستند، بررسی و تحقیقات ادامه دارد. شخص ایشان نیز در مصاحبه‌‌ای که چند روز پیش در محل ساختمان بانک مرکزی انجام داد بر همین نکات پافشاری کرده و ضمن وفاداری کامل خود به منافع کشور، هر نوع اتهام امنیتی و جاسوسی را به شدیدترین شکل رد کرده است. اظهارات وی از سوی هیچ نهاد رسمی به چالش کشیده نشده است. رئیس تیم کارشناسی هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با عنوان این مطلب که وزارت امور خارجه و مسئولان تیم مذاکرات هسته‌ای مسئولیتی در قبال گزینش، اصولا رد یا قبول نمایندگان نهادهای ذی‌ربط رسمی کشور ندارند، می‌گوید: مجموعا ده‌ها نفر به‌عنوان نمایندگان نهادهای ذی‌ربط، تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان را در مذاکرات همراهی می‌کردند که ورود به بحث صلاحیت این افراد نمی‌تواند از مسئولیت‌های وزارت امور خارجه و اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان باشد. از دید وی، وزارت امور خارجه و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همچنین نه مسئولیت و نه امکان اِعمال نظارت بر افراد و نمایندگان دیگر نهادها را نیز در اختیار ندارند. تعیین اشخاص و تأیید صلاحیت افراد به‌عنوان نمایندگان آن نهاد و همچنین اعمال نظارت بر این افراد بر عهده همان نهادها و در مواقع حساس به‌عهده نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رسمی کشور است. بعیدی‌نژاد با رد تابعیت انگلیسی دری‌اصفهانی، بیان کرد که وی به‌عنوان وکیل حقوقی وزارت دفاع کشورمان در پرونده خریدهای تسلیحاتی ایران از آمریکا انجام وظیفه می‌کرد و به‌علت شرکت در بیش از دو دهه مذاکره در دعاوی مهم بین‌المللی در میان متخصصان فن، فردی شناخته‌شده محسوب می‌شود.
جاسوس‌خواندن دری‌اصفهانی، توهین به دستگاه امنیتی است
واقع‌شدن ایران در محیط امنیتی پرآشوب، باعث شده است تا تأمین امنیت ملی کشور به امری حیاتی برای دستگاه‌های اطلاعاتی تبدیل شود. با وجود تنش‌های مکرر در کشورهای همسایه ایران اعم از پاکستان و افغانستان در شرق و عراق، سوریه و ترکیه در غرب اما جمهوری اسلامی ایران به‌خوبی توانسته است در زمینه تأمین امنیت خود اقدام کند. این درحالی است که از نظر رئیس تیم کارشناسی هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، پافشاری برخی افراد و سایت‌ها بر اثبات جاسوسی درّی‌اصفهانی، بیش از همه چیز، خواسته یا ناخواسته سؤالاتی جدی را متوجه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور می‌کند که چطور فردی در چنین مسئولیت‌های مهم و حساس، آن هم نه برای چند سال بلکه برای بیش از حداقل دو دهه به جاسوسی مشغول بوده است و این موضوع از چشم نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشورمان پنهان و مغفول مانده است. به گفته بعیدی‌نژاد، این نوع اظهارات یک توهین آشکار به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور است.
برجام، مذاکراتی پیچیده در ایران و جهان
رئیس تیم کارشناسی هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای معتقد است: برجام حاصل یکی از پیچیده‌ترین مذاکرات چندجانبه بوده که برای دو سال و نیم در عالی‌ترین سطوح تصمیم‌گیری نه‌تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای طرف مذاکرات مورد بررسی قرار داشته است و تمام محتوای آن از ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی و فنی با دقت تمام و با اشراف تمام نهادهای ذی‌ربط مذاکره و جمع‌بندی شده است. از نگاه بعیدی‌نژاد؛ کشورهایی که خود در این مذاکرات شرکت داشتند، دارای قوی‌ترین سرویس‌های جاسوسی در جهان هستند و با توجه به حضور مستقیم خود، چنانچه این دوستان ادعا می‌کنند، نیاز مبرم به اخذ گزارش از سوی واسطه نداشته‌اند. تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان نیز با توجه به تجربه طولانی خود، تمام اصول مربوط به حفظ محرمانه‌بودن اطلاعات را رعایت می‌کرد و هر یک از اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات فقط در محدوده کار خود به اطلاعات دسترسی داشتند. با توجه به اینکه بسیاری از نمایندگان شرکت‌کننده مشورت‌های تخصصی را ارائه می‌فرمودند و نقشی در تصمیمات برعهده نداشتند و اتخاذ تصمیمات در سطحی عالی‌تر اتخاذ می‌شد.

وقایع اتفاقیه

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.