تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1396 - 19:30
کد خبر : 27102

طرح شفاف سازی ساختاری و عملکردی مدیریت شهری / ساختار شیشه ای شورا و شهرداری

طرح شفاف سازی ساختاری و عملکردی مدیریت شهری / ساختار شیشه ای شورا و شهرداری

طرح فوق در سه ماده و یک تبصره در در پانزدهمین جلسه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت جهت بررسی و تصویب تقدیم صحن علنی شورای گردید

” آگاه باشید! حق شما بر من آن است که جز اسرار جنگى هیچ رازى را از شما پنهان ندارم، و کارى را جز حکم شرع، بدون مشورت با شما انجام ندهم، و در پرداخت حق شما کوتاهى نکرده و در وقت تعیین شده آن بپردازم، و با همه شما به گونه‏اى مساوى رفتار کنم. ”
نامه پنجاهم نهج البلاغه خطاب به کارگزاران حکومتی
مقدمه
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی)  با ابلاغ «سیاست‌های کلی نظام اداری» که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، کلیه‌ی مخاطبان این سیاست‌ها را موظف کردند که زمان‌بندی مشخص برای عملیاتی شدن آن تهیه و پیشرفت آن را در فواصل زمانی معین گزارش کنند. بند ١٨ «سیاست‌های کلی نظام اداری» که به رؤسای قوای سه‌گانه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده است، بدین شرح است:
شفاف سازی و آگاهی بخشی نسبت به حقوق و تکالیف متقابل مردم و نظام اداری با تأکید بر دسترسی آسان و ضابطه مند مردم به اطلاعات صحیح.
از این رو به منظور شفافیت در کار نهادهای حکومتی و عمومی و همچنین امکان نظارت شهروندان و رسانه ها که به نوعی در راستای ابلاغ سیاست‌های کلی نظام اداری و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می باشد قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سیزدهم مرداد ۱۳۸۷ به تصویب رسید.
بر این اساس تمامی سازمانها و نهادهای وابسته به حکومت به معنای عام، از جمله شهرداری ها و موسسات خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی و… مطابق قانون باید پاسخگوی درخواست‌های شهروندان در خصوص انتشار اطلاعات درخواستی¬شان باشند.

مفاد طرح
ماده ۱. شفاف سازی مذاکرات و عملکرد شورای شهر رشت
علنی بودن جلسات و حضور مردم و نمایندگان افکار عمومی در  جلسات شورا، نه تنها تهدید نیست بلکه فرصتی است برای شورا .چرا که حضور آنها در جلسات شورا باعث می شود تا اعضای شورا با دقت بیشتری اظهارنظر کرده و تصمیم گیری ها نیز با دقت بیشتری صورت گیرد
همانگونه که مستحضرید در قانون ظرفیتهای برگزاری جلسات علنی با حضور اهالی رسانه و مستمعین پیش‌بینی شده است اما متاسفانه به واسطه عدم وجود امکانات کافی و فضای مناسب برای حضور مستقیم مستمعین امکان حضور شهروندان در جلسات وجود ندارد. از طرفی حضور نمایندگان مردم اعم از اهالی رسانه و نخبگان شهری نیز می‌تواند مزایای ذیل را برای شهر رشت به ارمغان بیاورد:
– ایجاد سیستم خود پایشی
– ایجاد ساختار مقابله با انحراف
– افزایش جلب اعتماد شهروندان
– مقابله منطقی با حاشیه پراکنی ها و فضاسازی ها
– ایجاد ساختار تعامل دوسویه بین شورا و مردم
فلذا بندهای ذیل برای ماده یک این طرح در نظر گرفته می شود :
۱- ایجاد امکان پخش زنده مذاکرات شورای شهر رشت در جلسات علنی به صورت صوتی یا صوتی و تصویری از طریق پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر رشت.
۲- استقرار و به روز رسانی سامانه جامع و الکترونیک تصمیمات شورای اسلامی شهر رشت شامل: طرح ها و لوایح، گردش کار آنها در هیئت رئیسه، کمیسیون ها و صحن علنی شورا؛ شرح نطق های موافق و مخالف در رابطه با طرح ها و لوایح، انتشار مصوبات، تصمیمات، بودجه و هزینه و درآمد شورا وفق ماده ۷۹ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور؛ تدوین و انتشار مستمر گزارش عملکرد ماهیانه، فصلی و سالانه شورا
ماده ۲. در راستای اجرایی نمودن مفاد ماده ۱۰ “قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات” در رابطه با سازمان‌های عمومی، شهرداری رشت مکلف می‌گردد اقدامات زیر را طی برنامه زمانبندی مشخص به عمل آورد:
۱- انتشار کتاب اطلاعاتی و درج موارد ذیل در رسانه‌ها شهرداری رشت حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه:
۱-۱- بودجه سالانه
۱-۲- آخرین گزارش تفریغ بودجه
۱-۳- گزارش عملکرد سالانه
۱-۴- اختیارات و وظایف معاونین، مدیران ارشد و مدیران میانی شهرداری
۱-۵- اهداف، وظایف، سیاست‌ها و خط مشی‌ها و ساختار
۱-۶- تشریح شفاف و ساده سازی روش‌ها و مراحل انجام خدماتی که مستقیما به شهروندان ارائه می‌دهد
۱-۷- سازوکارهای شکایت شهروندان از تصمیمات یا اقدامات شهرداری رشت در سامانه ۱۳۷ به صورت کاملا الکترونیک با افزودن قابلیت نظارت بر روند پیگیری به صورت ساده و کاملا نمودارمند با قابلیت بازدید توسط شاکی.
۱-۸- انواع و اشکال اطلاعاتی که در شهرداری رشت نگهداری می‌شود و آیین دسترسی به آنها
۱-۹- تمام سازوکارها یا آیین‌هایی که به وسیله آنها اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان‌های غیردولتی می‌توانند در اجرای اختیارات شهرداری رشت مشارکت داشته یا به نحو دیگری موثر واقع شوند
تبصره: شهرداری رشت ملزم است ظرف حداکثر سه ماه پساز انجام مقدمات فوق و سایر اقدامات لازم برای عملیاتی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به سامانه مرتبط با آن (foia.iran.gov.ir) پیوسته و گزارش نهایی را به شورای اسلامی شهر رشت اعلام دارد.
۲- استقرار و به روز رسانی مستمر سامانه جامع اطلاعات ناظر بر مقررات شهری شامل ضوابط شهری طرح‌های بالادستی  (طرح جامع شهری، طرح جامع حمل و نقل، طرح تفصیلی، سند بازآفرینی شهری و …) و به روز رسانی اطلاعات منتشره حداکثر یک هفته پس از ابلاغ، قوانین و مقررات مصوب شورای شهر، بخشنامه ها و دستورالعمل های شهری و ایجاد امکان دسترسی آنلاین برای تمامی شهروندان حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ طرح تفصیلی آزمایشی منطقه پنج رشت.
۳- استقرار و به روز رسانی مستمر سامانه جامع و الکترونیک املاک، اموال و معاملات شهری شامل اطلاعات ناظر برای مناقصات مزایدات کلیه معاملات شهرداری اعم از نقدی، غیرنقدی، تهاترات، سرمایه گذاری، پیمانکاری و … شرایط انتخاب پیمانکاران،کنترل و مدیریت پروژه ها و ایجاد امکان دسترسی آنلاین برای شهروندان حداکثر ظرف شش ماه پس از ابلاغ این مصوبه
۴- به روز رسانی سامانه استخدامی شهرداری رشت اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، حجمی و… اعلام نیاز ها و طریقه جذب و تامین نیرو و … حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این مصوبه
ماده ۳. شهرداری رشت مکلف است گزارش اقدامات خود را در خصوص شفافیت، مبارزه با فساد و انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را هر سال تا پایان بهمن ماه به شورای شهر تقدیم و برای اطلاع عموم منتشر نماید.

طرح فوق در سه ماده و یک تبصره در در پانزدهمین جلسه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت جهت بررسی و تصویب تقدیم صحن علنی شورای گردید

در نهایت از آقای پویا قلی¬پور به جهت پیشنهاد این طرح و همکاری در تکمیل آن و همچنین آقایان: مهدی برزگر، شهرام شاهی و علیرضا عزیزی جهت تکمیل طرح سپاسگزاری می نماید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.