تاریخ انتشار : دوشنبه 8 شهریور 1395 - 18:03
کد خبر : 2499

منتظری:زمین صنعتی کم داریم

منتظری:زمین صنعتی کم داریم

جارستان- با توجه به اینکه سرمایه گذاران خارجی با انگیزه سرمایه گذاری درمناطق آزاد به گیلان می آیند، وجود عرصه مناسب برای در اختیار قرار دادن آن به سرمایه‌گذاران از عوامل موثر در پیشرفت آینده مناطق آزاد خواهد بود. علی منتظری در جمع خبرنگارانی که برای بازدید از پروژه‌های صنعتی به این استان سفر کرده

جارستان- با توجه به اینکه سرمایه گذاران خارجی با انگیزه سرمایه گذاری درمناطق آزاد به گیلان می آیند، وجود عرصه مناسب برای در اختیار قرار دادن آن به سرمایه‌گذاران از عوامل موثر در پیشرفت آینده مناطق آزاد خواهد بود.

علی منتظری در جمع خبرنگارانی که برای بازدید از پروژه‌های صنعتی به این استان سفر کرده بودند، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه برجام چه اثرات ملموسی روی بخش تولید و بازرگانی استان گیلان داشته و چه مقدار سرمایه خارجی جذب کرده است گفت: آمار سرمایه‌گذاری در این استان باتوجه به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته و صرف نظر از جوازهای صادر شده در سال ۱۳۹۲ حدود ۳۶۰ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۳ حدود ۴۴۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۴ حدود ۷۲۰ میلیارد تومان بود که این مقایسه آماری بیانگر رشد سرمایه گذاری در این عرصه است.

وی با بیان این که در گذشته سرمایه‌گذاران علی رغم وجود فضای مناسب برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف تمایلی برای این کار نداشتند و در صدد محدود کردن تشکیلات خود بودند، اظهار کرد: از اجرای برجام زمان زیادی نگذشته است. همچنین با وجود تحریم ها و سوء نظرهایی که نسبت به سرمایه گذاری در ایران وجود داشته است، به منظور فراهم شدن بستر سرمایه گذاری در این استان نیاز به اعتمادسازی میان سرمایه گذاران داریم. به عقیده من، سرمایه‌گذاری داخلی پس از برجام اتفاق می‌افتد، اما به زمان زیادی نیاز خواهد داشت ودرصورتی که اعتماد سرمایه گذار جلب شود می تواند همه گره ها راباز کند. البته باتوجه به اینکه باسرمایه گذاران زیادی در ارتباط هستیم، در حوزه سرمایه گذاری خارجی هم در آینده ای نه چندان دور شاهد اتفاقاتی خواهیم بود.

او با بیان این که تورم و رکود یک بحث ملی است؛ اقدام دولت مبنی برکاهش تورم را یک الزام دانست و گفت: دولت نمی‌توانست با آن تورم افسارگسیخته به هیچ اقدام مثبتی جامه عمل بپوشاند، در نتیجه تمرکز بر کاهش تورم را در راس امور قرار داد ودرحالی که کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که مانور بیش ازحد روی بحث تورم منجر به رکود می شود، علی رغم پیش بینی رکود پیش رو، دولت چاره ای جز مهار تورم نداشت.

رییس سازمان صنعت معدن وتجارت استان گیلان در ادامه یکی دیگر از موضوعات قابل توجه را بحث اقتصادی دانست و گفت: با وجود اینکه دولت اندیشمند است و افرادی که در راس کارهستند، اقدامی نمی کنند که درآینده مشکل جدیدی ایجاد شود، اما رکود بحثی است که همه فعالان وتولیدکنندگان برآن صحه گذاشته اند و با علم به این مطلب، ازدولت انتظار دارند بحث رکود را به نحوی مدیریت کند تا پس از این شاهد رونق دربخش تولید باشیم.

منتظری در ادامه از اقداماتی که اخیرا درحوزه تولید صورت گرفته است خبر داد و در توضیح آن افزود: از اقدامات اخیر درحوزه تولید، حمایت ازسرمایه گذاری های کوچک و متوسط است و این نمونه سرمایه گذاری ازاقداماتی است که دولت انجام می دهد تا جریان رکود را تغییر دهد. همچنین در بحث رونق بازار مسکن دولت درحال انجام اقداماتی است تا به خروج از رکود در این حوزه نیز کمک کند.

وی افزود: دولت گیلان متاثر از سیاست کشوری است. باتوجه به اینکه بحث رکود، یک بحث کاملا علمی و فنی است، امیدواریم با توجه به فعالیت های نخبگان و فعالانی که دراین عرصه حضور دارند، جریاناتی صورت گیرد که از رکود در عرصه بازار تولید خارج شویم.

رییس سازمان صنعت معدن وتجارت استان گیلان با بیان این‌که با در نظرگرفتن میزان فعالیت صنعت در استان گیلان، صنایع با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت درحال فعالیت هستند که بعضی ها مانند صنایع سلولزی باتمام ظرفیت و حتی بیش ازتوان درحال فعالیت هستند و بعضی ها مانند صنعت فولاد با ظرفیت های پایین تری کار می‌کنند خاطرنشان کرد: درنگاه کلی میانگین برآورد ما این است که ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد وجود داشته است؛ درحالی که سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ حدود پنج درصد رشد داشتیم.

وی یکی ازموضوعاتی را که درمنطقه آزاد تجاری انزلی مطرح است، بحث محدودیت عرصه دانست و گفت: شهرک های صنعتی موجود، همان شهرک هایی است که مابه منطقه آزاد تحویل دادیم و در حال حاضر با وجود متقاضیان زیادی که در حوزه صنعت وجود دارد، متاسفانه در واگذاری زمین مناسب برای این اقدام با مشکل مواجه هستیم. طی تلاش مسئولان و تشکیل جلسات متعدد پیرامون این موضوع، در صدد آن هستیم تا عرصه جدیدی تحویل متقاضیان شود که این امر مزیت زیادی برای واحدهای تولیدی ما دارد. به عنوان مثال درشهرک حسن رود به جهت مزیت هایی که درآنجا وجود دارد و اینکه ارزش افزوده ای درآنجا پرداخت نمی‌شود، خیلی واحدها فعال شده اند و در نمای کلی با صنایعی که بیرون از منطقه هستند تفاوت چشمگیری دارند و این جاذبه را ایجاد کرده اند که واحدها درآنجا سرمایه‌گذاری کنند. همچنین درحال حاضرواحدهای بزرگ ما نظیر گروه پارس خزر، در منطقه آزاد فومن شیمی به دنبال زمین هستند و قصد سرمایه گذاری در این منطقه را دارند.

منتظری درخصوص نحوه عملکرد مناطق آزاد وبحث هایی که پیرامون قاچاق دراین مناطق وجود دارد نیز اظهار کرد: کل امور مربوط به تولید و تجارت ومبارزه با قاچاق دراختیار خود منطقه آزاد است و اطلاعات و آمارچندانی از آنجا منتشر نمی‌شود وخودشان اختیارهمه کارهای مناطق آزاد را دارند؛ ولی حجم قاچاق در منطقه انزلی درمقایسه با کیش و قشم ناچیز است و بیشتر قاچاق در این مناطق ازاطراف مانند انزلی و آستارا صورت می‌گیرد که در میان اقلام قاچاق، لوازم خانگی و پوشاک سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهند.

به گفته وی معافیت های مالی و گمرکی در مناطق آزاد ازعمده‌ترین مزیت هایی است که انگیزه سرمایه گذاری در این مناطق را در میان متقاضیان ایجاد می‌کند.

او ضمن تاکید بر این که سرمایه گذاران خارجی با انگیزه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به گیلان می‌آیند، وجود عرصه مناسب برای در اختیار قرار دادن سرمایه گذاران را ازعوامل موثر در پیشرفت آینده مناطق آزاد دانست و گفت: در حال حاضر علی رغم اینکه نگاه سرمایه گذاران به مناطق آزاد است، به دلیل عدم وجود زمین در این مناطق، آن ها را به سرمایه گذاری دوباره در خارج از منطقه آزاد سوق می دهد. بحث محدودیت عرصه در بخش صنعت نیز وجود دارد و زمینی برای واگذاری به این حوزه نیز وجود ندارد و این مشکل مربوط به تمامی استان ها است و به استان گیلان منحصر نمی شود.

وی وجود آزاد راه تهران- رشت، فعالیت فرودگاه بین اللملی سردارجنگل در مرکز استان، مراحل پایانی احداث راه آهن و پیوستن به شبکه سراسری خطوط آهن، نزدیکی به پایتخت، همسایگی باکشورهای حوزه دریای خزر و CIS و وجود فضای مناسب کسب وکار و نیز تعامل سازنده وهمدلی وهمکاری بخش دولتی درحمایت ازسرمایه گذاری های صنعتی دراستان را ازجمله دلایل استقبال سرمایه گذاری درگیلان عنوان کرد.

منتظری ضمن تاکید بر این موضوع که استان گیلان به جهت جاذبه هایی که دارد می تواند در جذب سرمایه گذاران و حتی جذب توریست موفق باشد افزود: اعتقاد من این است که کشاورزی وگردشگری ما هم باید صنعتی شود تا بتوانیم از این شرایط به بهترین حالت استفاده کنیم. برای مثال با وجود اینکه صنایع در کشور ما کلا ضعیف است، درحوزه صنایع دریایی استان ما هم اتفاق چندانی نیفتاده است، درحالی که قابلیت های عظیمی در این حوزه وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه های صنعتی استان گیلان بر پایه صنایع سبز است تصریح کرد: باتوجه به سابقه صنعتی استان گیلان درمجموع ۳۷۰۰ واحد پروانه دار وجود دارد که دوسوم این واحدها در گذشته، درخارج از شهرک های صنعتی ایجاد شده اند ولی طی سالیان اخیر همه برنامه ما این بوده که همه واحدهای صنعتی جدید داخل شهرک ها باشند و داخل شهرک ها نیز برنامه ای در حوزه نحوه فعالیت با محیط زیست تدوین کردیم.

به گفته او برخی ازصنایع شیمیایی منحصرا درسمت مناطق خشک مانند لوشان سرمایه گذاری می کنند و اجازه سرمایه گذاری در ساحل راپیدا نمی کنند. در مورد صنایعی هم که در حال حاضر داخل شهر وجود دارند نیز به نوعی در حال ترغیب برای انتقالشان به داخل شهرک ها هستیم تا در آنجا به فعالیت هایشان ادامه دهند. درخصوص صنایعی که جدیدا ایجاد می شود نیز قصد بر آن است که منحصرا درشهرک های صنعتی ایجاد شوند.

وی ادامه داد: از آنجایی که حمل ونقل یکی ازمهمترین فاکتورهای سرمایه گذاری است، بهره برداری از راه آهن تا سال آینده، یکی ازفرصت هایی است که سرمایه گذاران زیادی رابه خودش جلب کرده است؛ در نتیجه در حال حاضر راه‌آهن تکلیفش روشن است وتاثیر خیلی زیادی روی رونق صنعت دارد. آب نیز مهمترین مزیت درصنعت فولاد است که گیلان از این موقعیت برخوردار است ودربحث فولاد آب فراوانی داریم. جنگل های بکر و دست نخورده گیلان فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری درمورد صنایع سلولزی در این منطقه ایجاد کرده و عمدتا سرمایه گذاری های قابل توجهی دراین حوزه شکل گرفته است.

رییس سازمان صنعت معدن وتجارت استان گیلان با اشاره به این که استان گیلان هم اکنون در بین ۱۰ استان برتر در رتبه بندی میزان سرمایه گذاری های جدید درسطح کشور قرار دارد افزود: در ۱۰ فصل متوالی، استان گیلان باتوجه به آمارمجلس بهترین فضا رابرای کسب وکار در کشور دارد؛ یعنی درشاخص های کسب وکار کشور استان گیلان اول است. همچنین آمار مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که فضای ایجاد شده آمار بیکاری راکاهش داده است. گرچه هنوزهم بیکار و تحصیلکرده بیکار در استان گیلان زیاد داریم ولی در حال حرکت به سمتی هستیم که فاصله بی کاری با استان های دیگر به حداقل خودش برسد. این مشکلی است که در کشور وجود داشته و دراستان ماهم نمود بیشتری نسبت به سایراستان ها داشته ولی اکنون درحال کم شدن است.

وی در ادامه افزود: باتوجه به اینکه محیط زیست ومنابع طبیعی می توانند موانع بزرگی برای صنعت باشند ولی به سادگی درحوزه سرمایه گذاری به واسطه جلساتی که برگزار شد توانستیم موانع رابرطرف کنیم و شاخص های مرکز پژوهش های مجلس نشان داده که گیلان بهترین فضا را دارد و تمامی این عوامل باعث ایجاد رغبت سرمایه گذاران شده است.

منتظری ضمن تاکید بر این که در دولت گذشته نیز یکی از موارد بحث عرصه صنعتی و زمین بود، تلاش دولت برای گرفتن زمین را تاثیرگذار دانست و اذعان داشت: کاربری زمین های موجود، کشاورزی است و این همت دولت را می‌طلبد که زمین را از بخش کشاورزی بگیرد و با تغییر کاربری، آن را تبدیل به زمین صنعتی کند.

وی با اشاره به ماجرای مرغ و حواشی پیرامون آن در گذشته افزود: درگذشته با کمبود مرغ، جریانی در کشور حاکم می شد که همه حوزه های صنعت، معدن و تجارت را درگیر می‌کرد ولی در حال حاضر شاهد ثبات هستیم، به نحوی که اگر مجدد بحث مرغ ایجادشود به شما قول می دهم که مردم به راحتی می‌گویند نمی خریم تا قیمت ها شکسته شود، درحالی که درگذشته یک جریان فکری حاکم بود که مردم را به سمتی متمایل می کرد که گویا قحطی پیش رو است. همانطوری که در بحث شکر جریانی پیش آمده ولی نسبت به گذشته خیلی راحت درحال حل شدن است؛ درصورتی که اگر همین جریان درگذشته اتفاق می افتاد به جهت نگاهی که وجود داشت، کل مجموعه وزارت صنعت، معدن وتجارت و حتی وزارت کشاورزی باید به دنبال حل مشکل آن بودند؛ لیکن درحال حاضر فضای فکری تغییر کرده است و در این جریان و فضای آرام اتفاقات بسیاری می تواند به وقوع پیوندد؛ سرمایه گذاری هم دقیقا درهمین فضای آرام اتفاق می افتد و متقاضیان نیز به سرمایه گذاری دراین فضا امیدوارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان گیلان در پایان با اشاره به پروژه های افتتاحی درهفته دولت امسال با بیان افزایش چشمگیر سرمایه گذاری درسال جاری نسبت به سال گذشته، از رشد ۲۷۷ درصدی سرمایه گذاری بخش خصوصی درحوزه طرح های افتتاحی صنعت، معدن وتجارت دراستان درهفته دولت خبر داد.

پیش از این نشست، خبرنگاران از واحدهای نمونه صنعتی استان گیلان در حوزه‌های محتلف از جمله هپی‌لند، فومن شیمی، یک واحد قطعه‌سازی و فولاد گیلان بازدید کردند.

ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.