تاریخ انتشار : دوشنبه 8 شهریور 1395 - 2:58
کد خبر : 2477

برنج محصولی با برکت هزار دانه ای

برنج محصولی با برکت هزار دانه ای

جارستان-جشن شکرانه پر برکتی محصول امسال برنج برگزار شد. منطقه گیلان،برنج برکت هزار دانه است.از قدیم زندگی و فعالیت های مردم گیلان زمین بر محوریت برنج بود و این محصول از احترام خاصی برخوردار است.بریدن اولین خوشه برنج برای برنجکاران بسیار مبارک است. در برخی از روستاها زمانیکه شالی تبدیل به برنج می شود اولین

جارستان-جشن شکرانه پر برکتی محصول امسال برنج برگزار شد.


منطقه گیلان،برنج برکت هزار دانه است.از قدیم زندگی و فعالیت های مردم گیلان زمین بر محوریت برنج بود و این محصول از احترام خاصی برخوردار است.بریدن اولین خوشه برنج برای برنجکاران بسیار مبارک است.

در برخی از روستاها زمانیکه شالی تبدیل به برنج می شود اولین دانه های برنج را برای تبرک به امامزاده روستا می برند و خیرات می کنند.

اولین پخت برنج معمولا شب جمعه انجام داده می شود و در ابتدا از پیرمردها و پیرزن های روستا و پس از آن از سایرین دعوت می شود تا برای خوردن آن بر سر سفره همراه برنجکار باشند و با این کار شکرانه این نعمت الهی را به جا می‌آورند.

بهزاد کوهستانی مدیر جهادکشاورزی سیاهکل با اشاره به برگزاری جشن شکرانه برنج در این شهرستان گفت: این جشنواره برای قدیمی ها تجدید خاطره است.

وی هدف از برگزاری جشن شکرانه برنج را نشان دادن زحمات برنجکاران روستا به جوانان عنوان کرد و ادامه داد:می خواهیم به بزرگترها و دست اندرکاران کشاورزی که با ماشین آلات امروزی در حال کارکردن هستند نشان بدهیم که پدران و مادران ما چگونه با تقدس برنج کاری می‌کردند و چه احترام و حرمت خاصی برای آن قائل بودند.

کوهستانی خاطر نشان کرد:در این جشنواره که شامگاه گذشته به پایان رسید،صنایع دستی نظیر سفال،قالی و غذاهای محلی در ۱۳ غرفه به معرض نمایش و فروش گذاشته شد.

وی افزود:اجرای نمایش های آیینی برداشت برنج،موسیقی محلی و لافند بازی از دیگر برنامه های جشنواره شکرانه برنج در سیاهکل بود.

مدیر جهادکشاورزی سیاهکل اضافه کرد:در پایان این جشنواره از ۱۱ برنج کار نمونه سیاهکل با اهدای لوح تقدیر، تندیس برنج و نیم سکه بهار آزادی تقدیر شد.

وی تصریح کرد:بیش از ۲۰ هزار نفر از جشنواره شکرانه برنج در سیاهکل بازدید کردند.

ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.