تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1396 - 12:43
کد خبر : 24581

فرهنگ عاشورا و زندگی امام حسین (ع) برای جامعه انسانی نجات‌بخش است

فرهنگ عاشورا و زندگی امام حسین (ع) برای جامعه انسانی نجات‌بخش است

رییس جمهور در جلسه هیات دولت و در آستانه عاشورای حسینی تصریح کرد: عاشورای حسینی، رویدادی کاملا ممتاز است و سراسر زندگی امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا برای جامعه انسانی نجات‌بخش از هر گونه مسیر انحرافی به مسیر حق است. حجت‌الاسلام والمسلمین  حسن روحانی روز چهارشنبه در این جلسه با بیان اینکه عشق به

رییس جمهور در جلسه هیات دولت و در آستانه عاشورای حسینی تصریح کرد: عاشورای حسینی، رویدادی کاملا ممتاز است و سراسر زندگی امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا برای جامعه انسانی نجات‌بخش از هر گونه مسیر انحرافی به مسیر حق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  حسن روحانی روز چهارشنبه در این جلسه با بیان اینکه عشق به امام حسین(ع) و کربلا و فرهنگ عاشورا شفابخش است،  افزود: عاشورا تجلی مبارزه حق در برابر باطل، با آن شکوه بزرگ تاریخی بود که امام حسین(ع) را تبدیل به مظهر استقامت، ایستادگی، شهامت و شجاعت در برابر قدرت‌های ستمگر کرد.

روحانی امام حسین (ع) را مظهر ایثار و فداکاری توأم با مظلومیت معرفی کرد و اظهار داشت: هم فداکاری امام حسین(ع) در تاریخ بی‌نظیر است و هم مظلومیت امام(ع). باید همه ابعاد فرهنگ عاشورا و کربلا برای مردم تبیین شود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) نه تنها مظهر ایستادگی ، شجاعت ، شهامت و ایثار بلکه امام صلح و فتوت هم بود، تصریح کرد: زمانی که لشکر حر مقابل کاروان امام حسین(ع) قرار گرفت و حتی مانع از این شد که امام حسین(ع) راه دیگری غیر از راه کوفه را برگزیند، زهیر به امام پیشنهاد کرد که اگر کار ما با اینها به جنگ کشیده می‌شود، امروز جنگ را شروع کنیم چرا که تعداد آنها کمتر است و احتمال پیروزی و موفقیت ما خیلی بیشتر، تا اینکه صبر کنیم لشکریان فراوان دیگر آنها از راه برسند.

روحانی خاطرنشان کرد: امام(ع) فرمود “زهیر من کسی نیستم که آغازگر جنگ باشم”. این خیلی نکته مهمی است یعنی آنجایی که امام حسین(ع) یک لشکر محدودی در مقابلش بود و به راحتی می‌توانست با آنها مبارزه کند، فرمود من آغازگر جنگ نخواهم بود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه این رفتار امام حسین(ع) مشابه رفتار پدر بزرگوار ایشان حضرت علی (ع) در جنگ صفین بود که ماهها منتظر آغاز جنگ از طرف مقابل شدند، گفت: وقتی یاران امیرالمومنین علی (ع) نیز به ایشان می‌گفتند که چرا شما دستور حمله نمی‌دهید، فرمود من آغازگر جنگ نخواهم بود و این نکات برای ما بسیار مهم است.

روحانی اضافه کرد: در زندگی ابی عبدالله الحسین(ع)، از زمان حرکت از مدینه تا زمانی که به کربلا رسیدند، در تمام خطبه‌هایی که امام حسین(ع) ایراد کرد، درباره علت قیامش فرمود، “نمی‌بینید به حق عمل نمی‌شود و در برابر باطل کسی فریاد نمی‌زند”. اینجا جایی است که یک آدم مؤمن باید آرزوی مرگ بکند که بخواهد در چنین وضعیتی حیات و زندگی داشته باشد، حیات و زندگی که واقعیتش مردگی و مرگ است؛ حیات واقعی، ایستادگی در برابر باطل و تبیین حق است.

رییس جمهور اظهار داشت: امام حسین (ع) فرمود وقتی باطل در جامعه اینچنین باشد، آن وقت مردن، کشته شدن و شهادت ، سعادت است. ما نمی‌توانیم در برابر ظلم ساکت باشیم و سر به زیر بیندازیم.

روحانی تصریح کرد: این مکتب بود که تبدیل به مکتب الگو برای جهانیان شد. عاشورا تنها برای شیعیان نیست، فرهنگ عاشورا تنها برای مسلمانان جهان نیست، فرهنگ عاشورا برای همه آزادگان جهان است.

رییس جمهور ادامه داد: امروز کشورها و ملت‌های زیادی هستند که در روز عاشورا پرچم سیاه را برافراشته و عزاداری می‌کنند و غمگین هستند. اینها فقط مسلمانان نیستند، درشبه قاره هند صدها میلیون نفر برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند. اینان مسلمان نیستند، اما به یاد امام حسین(ع) هستند، چون امام حسین(ع) را الگوی آزادی و آزادگی می‌دانند و به همین مناسبت در شبه قاره هند، روز عاشورا به احترام اباعبدالله(ع) تعطیل عمومی است.

روحانی گفت: امام حسین (ع) تربیت یافته دامن پاک اسلام است و وجود و بقای اسلام در تاریخ هم در سایه فداکاری و ایثار ابی عبدالله الحسین(ع) است. امام حسین(ع) مرد آزادگی، شرف، استقامت و جهاد بود، اما مرد فتوت و مردانگی به تمام معنا هم بود وقتی لشکریان حر، که دشمنان او بودند، به ایشان رسیدند، آنها و حتی چهارپایان آنها را سیراب کرد.

رییس جمهور همچنین در این جلسه دقایقی به ذکر مصیبت سرو و سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) پرداخت .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.