تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1395 - 0:19
کد خبر : 221

ابهام در رسانه های فرانسه در نشان دادن تصویر تروریست ها!

ابهام در رسانه های فرانسه در نشان دادن تصویر تروریست ها!

جارستان:بحث داغی در رسانه های فرانسوی درباره نحوه بازتاب اخبار این حملات تروریستی و تحریم انتشار نام و تصاویر تروریست های مهاجم را به وجود آورده است.   به گزارش گاردین چند رسانه فرانسوی اعلام کرده اند از این پس نام و تصاویر تروریست های مهاجم در کشورهای اروپایی را منتشر نخواهند کرد، این در

جارستان:بحث داغی در رسانه های فرانسوی درباره نحوه بازتاب اخبار این حملات تروریستی و تحریم انتشار نام و تصاویر تروریست های مهاجم را به وجود آورده است.

 

به گزارش گاردین چند رسانه فرانسوی اعلام کرده اند از این پس نام و تصاویر تروریست های مهاجم در کشورهای اروپایی را منتشر نخواهند کرد، این در حالی است که چند رسانه دیگر ضمن مخالفت با این شیوه گفته اند این کار نوعی خودسانسوری بی نتیجه است و با حق اطلاع شهروندان از اخبار و تحولات منافات دارد؛ چند رسانه دیگر نیز در موضعی میانه اعلام کرده اند آنها ” مورد به مورد ” در این باره تصمیم خواهند گرفت.

 

روزنامه لوموند فرانسه و نشریه کاتولیک ” لا کروکس” و شبکه تلویزیونی ” بی اف ام تی وی ” اعلام کرده اند از این پس نام و تصاویر تروریست هایی را که به شهروندان اروپایی حمله می کنند، منتشر نخواهند کرد.

 

این تصمیم پس از حمله روز سه شنبه دو مهاجم با چاقو  به کلیسایی در حومه پاریس و بریدن سر یک کشیش و زخمی کردن یک راهبه زن به دست دو جوان بنیادگرا اعلام شده است. دولت فرانسه پس از این حمله اعلام کرد این دو مهاجم با گروه تروریستی داعش همپیمان بوده اند.

 

این رسانه ها دلیل این اقدام خود را جلوگیری از “تجلیل و مطرح شدن این تروریست ها پس از مرگشان” اعلام کرده اند.

 

روزنامه لوموند چاپ پاریس دیروز در سرمقاله خود این تصمیم را اعلام کرده است. این نشریه پس از حمله دو هفته پیش به شهر نیس فرانسه نیز اعلام کرده بود تصویر فرد مهاجم را به همین دلیل منتشر نمی کند.

 

 

 

این رسانه های فرانسوی می گویند با این کار می خواهند با تروریسم و نفرت افکنی مقابله کرده و یکی از انگیزه های ارتکاب اعمال تروریستی و حملات فردی یا سازمان یافته را که مطرح شدن پس از مرگ است، از بین ببرند.

 

لوموند دیروز در سر مقاله خود که ” مقاومت در برابر استراتژی نفرت” نام داشت، در این باره نوشت که این روزنامه از زمان پیدایش داعش برای مقابله با این گروه تروریستی چند بار استراتژی خود را تغییر داده است.

 

به نوشته این روزنامه در ابتدا لوموند تصمیم گرفت که اخبار و تصاویری را که داعش از جنایت های خود منتشر می کند ، بازنشر ندهد و پس از حمله دو هفته پیش به شهر نیس نیز لوموند تصمیم گرفت دیگر تصویر تروریست هایی که دست به این قبیل اقدامات می زنند، منتشر نکند.

 

لوموند در این سرمقاله تاکید کرده است همچنان درباره راه های دیگر مقابله با گروه های تروریستی و اعمال وحشیانه آنها با دیگر رسانه ها همفکری خواهد کرد.

 

رادیو اروپای یک فرانسه نیز به تاسی از لوموند و برخی دیگر از رسانه ها اعلام کرد از این پس تصویری از تروریست ها را در وب سایت خود منتشر نخواهد کرد.

 

این تصمیم البته مخالفانی نیز دارد، ” میشل فیلد ” مدیر اجرایی بخش خبر تلویزیون دولتی فرانسه با انتشار بیانیه ای گفته است: وظیفه رسانه ها اطلاع رسانی است و مردم حق دارند در جریان اخبار قرار بگیرند.

 

به گفته این مدیر رسانه ای فرانسوی، این اقدام لوموند و برخی دیگر از رسانه های فرانسوی در راستای ” خود سانسوری ” است. او با بی ثمر دانستن اقدام به تحریم انتشار نام و تصاویر تروریست ها، کارایی چنین روشی را در عصر شبکه های اجتماعی زیر سوال برده و گفته است اقدام به تحریم انتشار نام و تصاویر تروریست ها در رسانه ها، شهروندان فرانسوی را از حق اطلاع از وقایع جامعه شان محروم خواهد کرد.

 

روزنامه های “لیبراسیون”، “فیگارو” و “آبزرواتور” فرانسه نیز اعلام کرده اند آنها در این باره بر اساس مقتضیات زمانی و به صورت ” مورد به مورد ” تصمیم خواهند گرفت و از مشی لوموند پیروی نخواهند کرد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.