تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهریور 1395 - 2:31
کد خبر : 1956

برگزار نشدن کنسرت به‌دلیل حرمت بارگاه است نه برخی اظهارات

برگزار نشدن کنسرت به‌دلیل حرمت بارگاه است نه برخی اظهارات

جارستان-سی‌ویکمین نشست رسانه‌ای سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه آغاز هفته دولت برگزار شد. به گزارش ایسنا، حسین نوش‌آبادی در این نشست درباره برگزار نشدن کنسرت در مشهد، گفت: نظر وزیر ارشاد درباره برگزار نشدن کنسرت در این شهر به‌دلیل حرمت بارگاه ملکوتی و حفظ حریم معنوی امام رضا (ع) بوده است و

جارستان-سی‌ویکمین نشست رسانه‌ای سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه آغاز هفته دولت برگزار شد.


به گزارش ایسنا، حسین نوش‌آبادی در این نشست درباره برگزار نشدن کنسرت در مشهد، گفت: نظر وزیر ارشاد درباره برگزار نشدن کنسرت در این شهر به‌دلیل حرمت بارگاه ملکوتی و حفظ حریم معنوی امام رضا (ع) بوده است و اظهارات برخی مقامات مذهبی در این زمینه، دلیل این کار نیست.

او ادامه داد: در سایر شهرهای این استان و استان‌های همجوار با رعایت ضوابط شرعی و قانونی و نظرات فقهی مقام معظم رهبری، کنسرت برگزار خواهد شد.

نوش‌آبادی بیان کرد: وزارت ارشاد سعی دارد بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوعات هنری به‌طور کلی و در موسیقی به‌طور خاص عمل کند. فتوای ایشان این است که موسیقی نباید لهوی و مناسب مجالس عیش و نوش باشد.

کنسرتی در ۱۱ سال گذشته در مشهد برگزار نشده است

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان این‌که ۱۱ سال در شهر مشهد کنسرت برگزار نشده است، اظهار کرد: این موضوع ربطی به این دولت ندارد. شهر مشهد از قانون مستثنی نیست، صحبت‌ها و نظرات وزیر ارشاد نیز در موضع عقب‌نشینی نیست، بلکه در موضع ملاحظه است.

او تأکید کرد: ما سعی کرده‌ایم درباره مجوز کنسرت، براساس نظرات فقهی رهبر انقلاب حرکت کنیم و ملاک تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌ها و ملاحظات‌مان را فرمایشات ایشان قرار دهیم.

تالار وحدت به برنامه‌های نازل اختصاص ندارد

نوش‌آبادی با بیان این‌که تالار وحدت به برنامه‌های فرهنگی – هنری در مرتبه نازل اختصاص ندارد، گفت: برگزاری هر مراسمی در تالار وحدت امکان‌پذیر نیست. این تالار، یک تالار ملی برای کشور است و به نمایش‌ها، برنامه‌ها و موسیقی‌های فاخری که چارچوب خاصی داشته باشد، تعلق دارد. این محدودیت‌ها همیشه بوده و در حال حاضر نیز اعمال می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا جداسازی جشنواره فیلم کودک و فیلم نوجوان ادامه می‌یابد؟ بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درصدد گسترش جشنواره‌ها از مرکز به دیگر استان‌ها است. اصفهان به‌دلیل تجربه خوب و بسترهای مناسب آن، آمادگی برگزاری جشنواره را دارد.

او با تأیید این‌که جشنواره فیلم نوجوان در همدان و جشنواره فیلم کودک در اصفهان برگزار می‌شود، افزود: ما این کار را برای این انجام می‌دهیم که همه استان‌ها و همه مردم کشور را درگیر این موضوعات کنیم. ممکن است در این زمینه انتقادهایی وجود داشته باشد، اما مانند جداسازی بخش بین‌الملل از جشنواره فیلم فجر که آثار مثبتی داشت، این تجربه مشابه نیز انجام می‌شود.

تلاش دولت در یک سال باقی‌مانده سرعت می‌گیرد

به گزارش ایسنا، نوش‌آبادی با اشاره به نزدیک بودن هفته دولت، اظهار کرد: دولت سعی کرده از تمام ظرفیت‌ها برای پیگیری خواسته‌ها و رفع مشکلات مردم استفاده کند. دولت مصمم است برای تأمین خواسته‌های قانونی مردم که در راستای توسعه کشور است، قدم بردارد و در یک سال باقی مانده، قطعا تلاش دولت برای به سرانجام رساندن برنامه‌ها و شعارها سرعت بیشتری می‌گیرد.

او ادامه داد: در حوزه فرهنگ اقدامات خوب و تلاش‌های قابل تحسین و تقدیری صورت گرفته، اما کافی نبوده است و باید تلاش‌های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا به وضعیت مطلوب‌تری برسیم. مقام معظم رهبری فرموده است فرهنگ، مبنا و اساس تحول و پیشرفت کشور است. تا فرهنگ رشد پیدا نکند و موانع فرهنگی از بین نرود، مشکلات به‌طور اساسی رفع نخواهد شد. اهتمام دولت به برنامه‌های فرهنگی جدی است و برای رفع موانع و حل و فصل مشکلات تلاش می‌کند.

نوش‌آبادی بیان کرد:‌ سیاست‌های فرهنگی دولت سیاست‌های مصوب نظام است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان یک نهاد عالی برای تدوین و ترسیم خطوط اصلی کشور به تصویب رسیده و سیاست‌های دولت برخاسته از سیاست‌های نظام است.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه به بیان برخی سیاست‌های فرهنگی و نیز چند نکته به‌عنوان نکات روشنگر شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و گفت: این هشدارها را انقلاب فرهنگی در دو دهه گذشته داده است و ما امروز باید هشدار دهیم. باید دید تا چه اندازه براساس این سیاست‌ها حرکت کرده‌ایم. ما اکنون وظیفه سنگینی داریم تا موانع را رفع کنیم.

نوش‌آبادی درباره ابهام‌های به‌وجود آمده درباره گنجینه موزه هنرهای معاصر، اظهار کرد: محدودیت اعمال‌شده برای بازدید اصحاب رسانه از گنجینه، حفظ میراث فرهنگی و هنری کشور است. ملاحظاتی که در این زمینه اعمال می‌شود برای آسیب‌هایی است که از نظر تردد و عکاسی‌های مکرر به‌وجود می‌آید؛ اما دلیل بر این نیست که با انعکاس اخبار و گزارش در این زمینه مخالفتی وجود داشته باشد.

وی درباره وضعیت بنای تئاترشهر نیز گفت: این بنا یکی از مکان‌های تاریخی و ماندگار ماست که خاطرات فراوانی را در دل خود نگه داشته و جزو گنجینه‌های ارزشمند است. طبیعی است که در حفظ و نگهداری آن باید توجه ویژه‌ای شود. در دولت یازدهم برای نوسازی و ترمیم این بنا با صرف میلیاردها تومان هزینه و باعث شده که تئاترشهر به وضعیت مناسبی درآید؛ اما بخش اصلی آن همچنان نیازمند توجه و کمک است.

نوش‌آبادی با اشاره به قرار گرفتن تئاترشهر در محلی پرتردد، افزود: شهردار و مسؤولان دیگر نیز باید کمک کنند که آسیب به این بنا به حداقل برسد و در حالی که تعطیل نمی‌شود مشکلات آن حل شود.

اکران فیلم دلیلی بر توزیع آن در شبکه نمایش خانگی نیست

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ورود فیلم‌های سینمایی به شبکه غیرمجاز توزیع خانگی، گفت: اکران فیلم در سینما دلیلی بر توزیع آن در شبکه نمایش خانگی نیست. اگر تهیه‌کننده پس از اکران عمومی فیلم متقاضی این کار باشد، باید مجوز آن را دریافت کند و غیر از این، تخلف به‌حساب می‌آید.

«رستاخیز» هنوز مشکلاتی دارد

او درباره اکران فیلم «رستاخیز» نیز توضیح داد: «رستاخیز» اشکال‌هایی از لحاظ محتوایی و تصویری دارد که تا به حال رفع نشده است و اگر قرار باشد اکران شود باید این مشکلات مرتفع شود. ما نیز در انتظار رفع مشکلات آن هستیم؛ اما در حال حاضر من نمی‌توانم زمانی را برای اکران این فیلم اعلام کنم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره نظارت بر ارزش‌گذاری قرآن، اظهار کرد: قیمت‌گذاری قرآن و ادعیه مستقیما به ما مربوط نیست و توسط ناشران و نویسندگان براساس شرایط تعیین می‌شود. مشکلات مربوط به ترجمه قرآن نیز در کمیته‌ای مشترک شامل وزارت ارشاد، معاونت قرآن و عترت و سازمان تبلیغات اسلامی بررسی می‌شود تا به ترجمه‌های روان‌تری برسیم و مشکلاتی که دیده می‌شد، رفع شود.

آیین‌نامه صنعت چاپ به بازنگری نیاز دارد

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به این‌که این وزارتخانه اختیار ممیزی کتاب را به برخی ناشران تفویض کرده است، گفت: ما این اختیار را به ناشران محدودی که سابقه ممتدی دارند و خوش‌نام هستند، دادیم. همان‌طور که در برخی استان‌ها این اتفاق رخ داده است.

وی ادامه داد: آیین‌نامه صنعت چاپ به بازنگری نیاز دارد تا از این وضعیت نجات پیدا کند. این صنعت یک صنعت زیربنایی است که باید زیاد به آن توجه شود. مجالی که با رفع تحریم‌ها و حضور برخی سرمایه‌گذاران خارجی در کشور به‌وجود آمده، به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بهتر به این موضوع رسیدگی کنیم. بخش مهم سخت‌افزاری صنعت چاپ نیز به‌دلیل صنعتی بودن، به بخش صنعت واگذار می‌شود.

نوش‌آبادی با بیان این‌که لایحه جامع رسانه همگانی مراحل پایانی خود را در دولت طی می‌کند، اظهار کرد: در تنظیم این لایحه از نظرات صاحب‌نظران و پژوهشگران استفاده شده است. از طرفی به‌دلیل نواقصی که لایحه نظام رسانه‌ای داشت، آن را فعلا مسکوت و در دست بررسی گذاشته‌ایم. نظر وزیر نیز بر لایحه جامع رسانه همگانی است. پیش‌نویس لایحه تبلیغات تمام شده و موضوع اصلاح قانون مطبوعات هم در دل لایحه جدید رعایت شده است.

مکان نمایشگاه مطبوعات مشخص نیست

وی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه مطبوعات در چه محلی برگزار می‌شود؟ گفت: نمایشگاه مطبوعات نیمه دوم آبان‌ماه برگزار می‌شود. از شنبه همین هفته تا شنبه هفته آینده برای غرفه‌ها ثبت نام خواهد شد. ما برای نشریات و رسانه‌های غیردولتی افزایش هزینه برای اجاره غرفه نداریم و تخفیف ویژه‌ای را نیز در نظر گرفته‌ایم. مکان برگزاری این رویداد هنوز نهایی نشده است و مصلای امام خمینی (ره) یا شهر آفتاب را برای آن در نظر داریم که بعدا معلوم می‌شود.

نوش‌آبادی درباره نماینده ایران در اسکار آینده نیز گفت: ما حتما در اسکار حضور فعالی خواهیم داشت و نامزدهای جمهوری اسلامی در این رویداد به‌موقع اعلام خواهند شد؛ اما تا به حال تصمیمی درباره این موضوع گرفته نشده است.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر حمایت از نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی – اسلامی و تولیدات داخلی، بیان کرد: سیاست دولت این است که فرهنگ ایرانی و اسلامی را با هر ابزاری ارائه دهد.

از ترکیب کمیسیون فرهنگی راضی هستیم

او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت، چرا در کمیسیون فرهنگی مجلس هیچ‌کدام از اعضای لیست امید حضور ندارند، اظهار کرد: دولت نقشی در چینش اعضای کمیسیون‌های مجلس ندارد؛ اما در ابتدا این نگرانی وجود داشت که از ۲۹۰ نفر نماینده فقط چهار نفر آن‌ها برای کمیسیون فرهنگی ثبت نام کرده بودند، اما در حال حاضر تعداد اعضای این کمیسیون به حد قابل قبولی رسیده و شامل چهره‌های فرهنگی، رسانه‌ای و باتجربه است. ما نیز از این موضوع راضی هستیم و افق‌های امیدوارکننده‌ای را در این زمینه می‌بینیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.