تاریخ انتشار : دوشنبه 1 شهریور 1395 - 2:55
کد خبر : 1883

وزیر دفاع: روسیه در ماجرای نوژه، خودنمایی و بی‌معرفتی کرد / فاصله زیادی تا نابودی داعش در سوریه نمی‌بینیم

وزیر دفاع:  روسیه در ماجرای نوژه، خودنمایی و بی‌معرفتی کرد / فاصله زیادی تا نابودی داعش در سوریه نمی‌بینیم

جارستان / وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: نوعی خودنمایی و بی‌معرفتی پشت اعلام خبر استفاده روسیه از پایگاه نوژه برای حمله به تروریست‌ها در سوریه وجود داشت. به گزارش ایسنا، حسین دهقان شامگاه یکشنبه با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن تبریک هفته دولت گفت: ما در صنایع دفاعی به خصوص در صنعت

جارستان / وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: نوعی خودنمایی و بی‌معرفتی پشت اعلام خبر استفاده روسیه از پایگاه نوژه برای حمله به تروریست‌ها در سوریه وجود داشت.


به گزارش ایسنا، حسین دهقان شامگاه یکشنبه با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن تبریک هفته دولت گفت: ما در صنایع دفاعی به خصوص در صنعت دفاعی کشور برای ساخت و تولید هواپیما، از انواع مختلف آن اعم از هواپیماهای نظامی و غیرنظامی استفاده می‌کنیم.

وی همچنین توضیحاتی در خصوص نخستین موتور توربو جت ملی هواپیما که صبح امروز با حضور رییس جمهور رونمایی شد، ارائه کرد و افزود: ما به این سمت می‌رویم که موتورهای سنگین‌تر توربو جت را تهیه کنیم که زمان‌بندی تهیه و تولید آن برای ما تعریف شده اما به دلیل طی کردن مراحل مختلف آن نمی‌توان زمانی را برای آن مشخص کرد اما در یک برنامه حداکثر سه ساله به موتور جت سنگین نیز دست پیدا خواهیم کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: مقدمات این کار آماده شده، ظرفیت‌های داخلی در کشور شناسایی شده و برنامه کار بعدی در حال تعریف‌شدن و طراحی است و مقدمات ورود به ساخت با توجه به این ظرفیت‌ها فراهم شده است. دوستان زمان کمتری را به من قول دادند تا تولید انجام گیرد اما ما احتیاط می‌کنیم تا نگویند قول دادیم و نشد.

وی همچنین درباره جنگنده قاهر گفت: کلاس این هواپیما با صاعقه یک و دو فرق می‌کند. یک ایده وجود داشت که بتواند یک هواپیمای سبک و ارزان را تولید کند تا به صورت انبوه قابل تولید و به‌کارگیری باشد و برای ماموریت‌های رزمی در پشتیبانی نزدیک به کار گرفته شود که این ایده در قالب طراحی و تولید قاهر ۳۱۳ تجلی پیدا کرد. اقداماتی در طراحی آن انجام شده و نمونه‌هایی از آن ساخته شده و پرواز هم کرده است و در حال حاضر نمونه مقیاس یک‌یکم آن نهایی شده و موتور هم روی آن نصب می‌شود تا پرواز را شروع کند البته مشکلی نیز در این رابطه داریم و آن این است که با توجه به اینکه ما هواپیمای صاعقه و T-90  را داریم جای آن در مجموعه سلاح ما تعریف نشده است که دوستان ما در نیروی هوایی سپاه سفارش این هواپیما را داده‌اند و من فکر می‌کنم ما امسال قادر هستیم این هواپیما را آماده پرواز کنیم. البته تولید انبوه آن بستگی به سفارش‌ها دارد و این پروژه بیشتر پروژه‌ای تحقیقاتی بوده است. بر این اساس تجاری‌سازی آن قطعا بر مبنای سفارش‌هایی است که گرفته می‌شود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در رابطه با سامانه موشکی باور ۳۷۳ نیز اظهار کرد: لازم است ابتدا این توضیح را بدهم که اکنون که بحث پدافند امنیت هوایی کشور مطرح می‌شود، ما به لحاظ مراکز و مناطقی که می‌خواهیم از طریق آن پدافند کنیم و همچنین به لحاظ نوع تهاجم هوایی یا موشکی که از طرف دشمن می‌تواند بر ما تحمیل شود بایستی بتوانیم در سطوح مختلف و در حلقه‌های مختلف پدافندی از سرزمین و مراکز حیاتی کشورمان دفاع کنیم لذا توپخانه و موشک در رنج‌های کوتاه، متوسط و بلند مورد نیاز است، به علاوه یک شبکه راداری گسترده که بتواند تمام جغرافیای کشور را پوشش بدهد و بتواند فراتر از مرزها را ببیند و به مجرد اینکه یک هواپیما یا موشک دشمن به سمت سرزمین ما می‌آید آن را همه‌جوره شناسایی کند و به نزدیک‌ترین مرکز راداری گزارش دهد.

وی ادامه داد: ما برای این کار توپخانه و موشک‌هایی داریم که می‌تواند تا ۱۰ هزار پا را پوشش دهد و بعد سامانه‌های متوسط و برد بلند را در اختیار داریم که بالاترین برد به معنای ارتفاع موشک‌های با برد ۲۷ کیلومتر است که طبیعتا تاکنون جای پدافند ارتفاع بلند خالی بود. زمانی که بحث خرید اس- ۳۰۰ مطرح شد و روس‌ها قراردادشان را لغو کردند ما نمی‌توانستیم این بخش از دفاع هوایی کشورمان را خالی بگذاریم و سیستمی را طراحی کردیم که بتواند این ماموریت را انجام دهد.

دهقان یادآور شد: طراحی و ساخت سامانه موشکی باور ۳۷۳ در پاسخ به این نیاز بوده و ما این سیستم پدافندی را در اختیار گرفتیم تا بتواند در هوا با اهدافی که در ارتفاع ۲۷ کیلومتر پرواز می‌کنند درگیر شود و در فاصله دورتر از خود این اهداف را بزند و ماموریت باور ۳۷۳ در اصل این است. در مورد تولید انبوه آن نیز ان‌شاءالله امسال تست عملیاتی کامل می‌شود و امروز آقای رییس‌جمهور خواسته‌ای را مطرح کردند و آن اینکه اولین تست را با یک موشک بالستیک انجام دهیم چرا که یکی از ماموریت‌های این سیستم مقابله با موشک‌های بالستیک است. ان شاءالله تا پایان سال این کار هم انجام می‌شود و بعد از آن در حد نیاز در خط تولید قرار خواهد گرفت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: این سامانه زمین‌پایه است و سیستم روی خودرو سوار است و در اصل قابل قیاس با اس- ۳۰۰ است.

دهقان همچنین در رابطه با توان موشکی کشور گفت: ما امروز می‌توانیم به ملتمان عرض کنیم که در زمینه موشک‌ها اعم از موشک‌های بالستیک، راکت‌ها و موشک‌های زمین به هوا هیچ محدودیتی نداریم و بر مبنای نیازی که نیروهای عملیاتی طرح می‌کنند قادریم سلاح متناسب را طراحی و تولید کنیم. پیش از این فاصله زمانی از ایده تا تولید بازه زمانی ۵ تا ۷ سال بود اما اکنون این زمان را در مواردی به ۶ ماه تا نهایتا دو سال و نیم رسانده‌ایم و می‌توانیم خیلی سریع طراحی، مهندسی ساخت و تولید را داشته باشیم.

وی گفت: آنچه در این زمینه ما را محدود می‌کند، نیاز عملیاتی ماست؛ یعنی با تحلیلی که از شرایط محیطی خود داریم، تهدید را شناسایی و متناسب با آن تهدید، برد خود را مشخص می‌کنیم. در حال حاضر ما به بردهای بلند نیاز نداریم چون کاربردی برای ما ندارد لذا سیستم‌های مکملی نیز طراحی شده تا دقت اصابت این موشک‌ها نیز بالا برود.

دهقان در ادامه خاطرنشان کرد: قیاسی که بین تولیدات داخلی با نمونه‌های روسی آن انجام می‌گیرد طبیعی است چرا که سلاحی در عرصه نبرد و جنگ صلاحیت‌ها و قابلیت‌های خود را نشان داده و در ذهنیت افراد عملیاتی به نوعی به عنوان سلاح برتر شناخته شده است. چنین سلاحی می‌تواند مطلوب فرماندهان باشد و وقتی سلاحی در داخل ساخته می‌شود می‌گوییم در کلاس فلان و یا در تشابه با فلان سلاح است. بنابراین وقتی گفته می‌شود تانک کرار ما با تانک T-90 قابل مقایسه است، یعنی ویژگی‌های آن را دارد.

وزیر دفاع همچنین در رابطه با واردات سامانه موشکی اس- ۳۰۰ گفت: ما در بحث پدافند ارتفاع بالا و برد بلند سیستم دیگری نیاز نداریم و وقتی سامانه باور ۳۷۳ را عملیاتی و تکرار کنیم بی نیاز از خرید اس- ۳۰۰ خواهیم شد و چون دانش و فناوری آن از خودمان است می‌توانیم اگر نقصی مشاهده کردیم آن را اصلاح کنیم. بنابراین نیازی به خرید سامانه دیگری مشابه اس- ۳۰۰ و سلاح‌های دیگر که مطرح می‌شود نداریم و به دنبال خرید آن نیز نیستیم.

وی همچنین توضیح داد: زمانی که بحث خرید اس- ۳۰۰ مطرح بود روس‌ها محدودیتی را مطرح کردند و آن اینکه چون قرارداد اس- ۳۰۰ را رییس‌جمهور روسیه لغو کرده دیگر قابل احیا نیست لذا پیشنهاد دادند که ما می‌توانیم سیستم موشکی را تحت عنوان اس -۴۰۰ یا آنتی ۲۵۰۰ از آنها دریافت کنیم که چون سیاست بر این بود که ما جز اس- ۳۰۰ گزینه دیگری را انتخاب نکنیم بنابراین همین بحث را دنبال کردیم و قرارداد را به اجرا گذاشتیم و اکنون نیز طبق قرارداد پیش می‌رویم. قرار بر این بوده که ابتدا ما دو گردان را منتقل و دو گردان بعدی با یک فاصله زمانی که برای تولید مجدد لازم بود منتقل شود که آن دو گردان نیز تولید شده و بازرسی‌ها و بازبینی‌ها نیز توسط ما انجام گرفته و در حال حمل برای انتقال به ایران است.

دهقان در رابطه با برخی اخبار منتشرشده توسط یکی از اندیشکده‌ها و رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه بخشی از سامانه موشکی اس- ۳۰۰ در نقطه‌ای از شرق تهران مستقر شده اظهار کرد: اولا اینکه چه ربطی به آمریکا دارد که این سیستم کجا مستقر شده؟ سیستم جایی مستقر می‌شود که نیاز به پدافند با چنین سیستمی دارد و تصمیم آن نیز بر عهده فرماندهانی است که مسئولیت امنیت هوایی کشور را بر عهده دارند. من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها یک‌سری آدم بیکار دارند به اسم منافقین که اخیرا من اسم آنها را روسپی‌های سیاسی مزدور گذاشته‌ام. آنها یک‌سری خبرها به آمریکا می‌دهند برای اینکه پولی از آنها بگیرند. خیر، اینطور نیست. ما سامانه را جایی مستقر می‌کنیم که نیاز است چنین سیستمی را برای پدافندمان به کار بگیریم و این خبر دروغی است.

سردار دهقان در رابطه با برنامه‌های وزارت دفاع برای سامانه‌های برد کوتاه نیز گفت: ما در بحث برد کوتاه نیاز داریم که کار بیشتری انجام دهیم؛ هم کیفیت کارمان را افزایش دهیم و هم کمیت را. اینطور نیست که اکنون موشک‌های با برد کوتاه نداشته باشیم اما باید در بحث سیستم‌های هدایتی آنها و افزایش بردشان کار کنیم و امید داریم که ان‌شاءالله سیستم‌های موجودمان را طراحی و تقویت کنیم.

وی همچنین در خصوص خرید جنگنده‌های سوخو از روسیه اظهار کرد: قطعا آمریکایی‌ها علاقه‌مند نیستند ما توان نظامی بالایی داشته باشیم اما ما برای تقویت نیروی هوایی خود نیاز به تعمیر جنگنده داریم. جنگنده‌های ما نیز عمری طولانی دارند که برای جنگنده‌های موجودمان اقداماتی همچون عمردهی انجام داده‌ایم یعنی هواپیما کاملا باز و کاستی‌ها برطرف می‌شود و تقریبا تمام سیستم‌های این جنگنده‌های قدیمی به‌روزرسانی شده‌اند.

وی افزود: هواپیمای سوخو ۳۰ نیز یکی از جنگنده‌هایی است که در کلاس جنگنده‌ها هواپیمای مناسبی است و فقط روس‌ها آن را دارند. برای خرید، با روسیه صحبت کرده‌ایم و در حال مذاکره‌ایم. پاسخ منفی از آنها نشنیده‌ایم. در حال مذاکره هستیم تا ببینیم چطور می‌توانیم با توجه به محدودیت‌ها این عملیات را انجام دهیم. ان‌شاءالله به زودی خبرهای خوبی در این رابطه به ملت بدهیم؛ گرچه معذوراتی در این زمینه وجود دارد.

سردار دهقان در ادامه درباره وضعیت زیردریایی فاتح اظهار کرد: نمونه اولیه زیردریایی فاتح ساخته شده است. ما تصمیمی را در دوره جدید در وزارت دفاع گرفتیم که زمانی یک سیستم سلاح را تمام‌شده بدانیم که بتوان آن را به کار گرفت. مثلا سال‌ها بود که گفته می‌شد ناوشکن دماوند آماده است اما من آمدم گفتم ما زمانی می‌توانیم بگوییم تمام شد که این ناوشکن در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار گیرد و تا زمانی که این اتفاق نیفتاده به صورت رسمی اعلام نمی‌کنیم.

وی همچنین درباره ویژگی‌های زیردریایی فاتح تصریح کرد: قرار بر این شد تمامی وضعیت‌هایی که ممکن است برای آن پیش بیاید با مشارکت نیروی دریایی ارتش که قرار است کاربر آن باشد، مورد بررسی قرار گیرد و تقریبا عمده مواد آن باید قادر باشد وضعیت فشار را تحمل کند. تقریبا این مراحل پشت سر گذاشته شده است. قرار بر این بود که سوم خرداد سال جاری که گذشت از آن رونمایی شود اما من باز احساس کردم دوستان ما در نیروی دریایی ارتش ابهامات و تردیدهایی دارند که ما به این نتیجه رسیدیم این ابهامات به صفر برسد و بعد نمونه نهایی آن به کار گرفته شود.

وزیر دفاع همچنین تاکید کرد که برای زیردریایی در این کلاس واردات و خریدی نخواهیم داشت اما در کلاس‌های دیگر در صورت نیاز اگر نتوانیم بسازیم خریداری خواهیم کرد.

دهقان همچنین در خصوص اخبار منتشرشده مبنی بر حضور جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان توضیح داد: اساسا ورود روس‌ها به سوریه در برخی عملیات‌ها مقابل جریان تروریستی به خواست دولت سوریه انجام می‌گیرد که خواست دولت سوریه در زمینه پشتیبانی عملیات‌هایی هوایی و ماموریت‌های زمینی است. قرار اولیه بر این بود که روس‌ها تعدادی از ناوگان هوایی خود را متناسب با عملیات‌های ارتش سوریه به آنجا منتقل کنند و عملیات‌ها انجام گیرد که تاکنون این اتفاق می‌افتاد.

وی ادامه داد:‌ این ناوگان هوایی در پایگاه‌های لاذقیه مستقر بود و کارش را انجام می‌داد اما اخیرا بعد از ماجراهای به وجود آمده در حلب، آنها خواستند عملیات را در زمین شدت دهند و طبیعتا پشتیبانی عملیات‌های هوایی نیز لازم بود؛ به خصوص اینکه بعد از آتش‌بس محدودی که در سوریه برقرار شد ، آمریکا، عربستان و قطر به شدت نیروهای تروریستی را با سلاح‌های پیشرفته تقویت کردند.

سردار دهقان یادآور شد: در همین راستا قطعا ما با سوریه و روسیه همکاری کرده و می‌کنیم که صحنه‌های عملیات انجام گیرد و روسیه در این بین تصمیم گرفت حجم بیشتری از هواپیما را وارد کند و سرعت و دقت بیشتری در عملیات‌های خود داشته باشد. بر همین اساس نیاز داشتند سوخت‌گیری خود را در منطقه نزدیک‌تری به عملیات انجام دهند، به همین دلیل از پایگاه نوژه استفاده کردند اما ما قطعا به آنها پایگاه نظامی ندادیم و در هیچ شرایطی امکان استقرار به روس‌ها داده نشده است. در عین حال آنها نیامدند که بمانند بلکه برای برهه زمانی کوتاه و مشخصی متناسب با عملیات‌هایی که در زمین و در سوریه انجام می‌گیرد برای پشتیبانی این کمک را از ما خواستند و ما امکان نشست و برخاست به آنها دادیم و هیچ توافق مکتوبی صورت نگرفت بلکه فقط یک همکاری عملیاتی بوده است.

وزیر دفاع همچنین در پاسخ به اینکه چرا این خبر را طرف مقابل اعلام کرد و ما خودمان اول آن را منتشر نکردیم، گفت: طبیعتا روس‌ها علاقه‌مندند نشان دهند که یک ابرقدرت و کشور اثرگذار هستند و در تمامی روندهای امنیتی منطقه و سطح جهان حضور دارند. از طرفی علاقه دارند در  صحنه عملیات در سوریه خود را به عنوان یک عامل موثر مطرح کنند تا بتوانند سهم خود را در آینده و در مقابل آمریکا تامین کنند. البته نوعی خودنمایی و بی‌معرفتی پشت اعلام این خبر بوده است.

دهقان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند پرواز روس‌ها از پایگاه هوایی نوژه نوعی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است، گفت: این موضوع هیچ ربطی به آن قطعنامه ندارد و هیچ فروش تسلیحاتی‌ای انجام نگرفته است. بنا نیست هر کاری انجام می‌شود که برخلاف منافع آنهاست بخواهند آن را غیرقانونی و غیرمنطقی جلوه دهند و قطعا این‌گونه نیست و آنها می‌توانند تحلیل‌های خود را ارائه دهند و ما قرار نیست طبق این تحلیل‌ها عمل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تحولات منطقه‌ای به خصوص در کشور سوریه بیان کرد: آینده روشن است. به میزانی که ملت و دولت سوریه در مواضع سیاسی و عملیاتی خود استقامت و پایمردی داشته باشند، قطعا می‌توانند انتظار پیروزی را داشته باشند اما اگر این انسجام و وحدت مردم به هم بخورد همه می‌دانیم سرنوشت چیست.

دهقان ادامه داد: امروز در سوریه فضای میدانی این‌گونه است که ملت‌، دولتش را قبول دارد و در حمایت از آن در صحنه است. مردم در عین حال همه مشکلات جنگ، اشغال و تجاوز را تحمل می‌کنند که این بزرگ‌ترین سرمایه برای دولت سوریه است. از طرفی ارتش سوریه خود را با امکاناتی که تهیه می‌کند بازیابی خواهد کرد؛ چنانکه امروز ارتش سوریه در صحنه عمل موضع تهاجمی دارد و عمل و اقدام می‌کند و همه اقداماتی که آمریکا، عربستان و قطر و حتی ترکیه انجام می‌دهند با شکست مواجه شده است.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: ما همیشه با آتش‌بس موافق بوده‌ایم به این معنا که جریان‌های تروریستی جدا شوند و مذاکرات سوری – سوری انجام گیرد و توقف عملیات علیه جریان‌های تروریستی نباشد و امکان کمک‌های انسان‌دوستانه را داشته باشیم.

دهقان تاکید کرد: آتش‌بس با این کیفیت انجام نشد و ما همان موقع نیز گفتیم که آمریکا و عربستان قادر نیستند به این تعهدات عمل کنند و تا زمانی که آنها آمادگی ارسال سلاح و پول دارند و حتی برای مبارزه تشویق می‌کنند، نمی‌توانند اتفاق خوبی برای آتش‌بس بیفتد اما نهایتا دولت سوریه آتش‌بس را پذیرفت و اتفاقی که ما پیش‌بینی کردیم افتاد و عناوین تروریستی خود را تغییر دادند و گروهی یکپارچه شدند.

وی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به حجم عملیات سنگینی که در حومه حلب انجام شد، بسیاری از تجهیزات و امکانات آنها از بین رفته و الان مجددا اعلام می‌کنند که آتش‌بس صورت گیرد. اگر اراده دولت سوریه بر این باشد که به عملیات انهدام و جمع‌آوری آنها ادامه دهد خود به خود فضای کافی و لازم برای حل سیاسی مساله به وجود می‌آید و ملت سوریه می‌تواند بدون مداخله هر قدرت و نیروی بیرونی تکلیف خود را مشخص کند که با توجه به این مسائل ما فاصله زیادی تا انهدام و نابودی داعش در سوریه نمی‌بینیم.

دهقان در خصوص شرایط عراق نیز گفت: در این کشور دولت و ارتش وضعیت نسبتا خوبی پیدا کرده‌اند و قرار است عملیات بزرگی به‌زودی انجام گیرد اما بحثی که باید در این بین به آن توجه کرد این است که دروغگویی آمریکایی‌ها در اراده و عزمشان برای مقابله با تروریسم و داعش اثبات شد. آنها خود داعش را تولید و تجهیز و تقویت کردند و تحت پوشش قرار دادند تا همین وضعیت نابسامان را در منطقه ایجاد کنند اما همین شد بلای جان خودشان و الان ادعای مبارزه با آنها را دارند اما قبول نمی‌کنند خودشان این گروه‌ها را به وجود آورده‌اند و اکنون در فکر انهدام داعش نیستند بلکه فقط می‌خواهند آن را تضعیف کنند. تاکنون نیز اقدام موثری در این رابطه از سوی آمریکایی‌ها انجام نگرفته است و تنها کاری که کردند این بود که شهر رمادی عراق را نابود کردند و تقریبا چیزی از شهر باقی نگذاشتند.

وی درباره موضع ایران در قبال مقاومت گفت: جایگاه ما با میزان دشمنی‌ای که دشمنان ما انجام می‌دهند قابل تعریف است. امروز حوزه نفوذ و تاثیر و محیط امنیتی‌ای که برای خودمان کسب کرده‌ایم جایگاه رفیع و ممتازی دارد که به طور طبیعی آمریکایی‌ها آن را نمی‌پسندند و در عین حال رقبایی نیز در منطقه داریم. البته کشورهای همسایه را دوست خود می‌دانیم و در یک مشارکت جمعی می‌توانیم امنیت منطقه را تامین کنیم. جمهوری اسلامی نیز نشان داده آنچه برایش در منطقه مهم است امنیت بوده و اینکه مردم و دولت‌های قانونی منطقه بتوانند داشته‌های خود را در خدمت توسعه مردمشان قرار دهند تا اینکه بخواهند با یکدیگر بجنگند.

وزیر دفاع در پایان تاکید کرد: سیاست ما و آنچه ما همواره اعلام کرده‌ایم این است که ما به عنوان دولتی که قربانی ترور و تروریسم بوده، از دولت‌هایی که با صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها مقابله می‌کنند و به دنبال استقلال و آزادی خود هستند، حمایت می‌کنیم و اگر از ما کمک بخواهند به آنها کمک خواهیم کرد. به طور طبیعی در اولین گام بحث جبهه مقاومت قرار دارد که امروز مستقیما درگیر با رژیم صهیونیستی و آمریکاست. آنچه ما انجام می‌دهیم متناسب با توانمندی‌هایمان و بر مبنای قواعد بین‌المللی پذیرفته‌شده است و آن اینکه اگر یک دولت قانونی از دولت دیگر درخواست کمک کند آن کشور می‌تواند به او کمک کند. در صحنه نیز ما در مقام مشاوره هستیم. در عین حال در زمینه تامین اقلام و امکانات آنچه داشته باشیم در اختیارشان قرار می‌دهیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.