تاریخ انتشار : جمعه 29 مرداد 1395 - 2:04
کد خبر : 1588

اگر در هیات ژوری بودم، مانع حق‌خوری می‌شدم/ ورزش در اختیار ظالم‌ها است

اگر در هیات ژوری بودم، مانع حق‌خوری می‌شدم/ ورزش در اختیار ظالم‌ها است

جارستان / رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران گفت: من اگر عضو هیات ژوری بودم، اجازه نمی‌دادم که حق بهداد سلیمی خورده شود. به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس از ریو، در مسابقات وزنه‌برداری دسته ۱۰۵ کیلو ناداوری‌هایی رخ داد که اعتراض بهداد سلیمی و همین‌طور مسئولان ورزش کشورمان را به دنبال داشت. بعد از این جریانات

جارستان / رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران گفت: من اگر عضو هیات ژوری بودم، اجازه نمی‌دادم که حق بهداد سلیمی خورده شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس از ریو، در مسابقات وزنه‌برداری دسته ۱۰۵ کیلو ناداوری‌هایی رخ داد که اعتراض بهداد سلیمی و همین‌طور مسئولان ورزش کشورمان را به دنبال داشت.

بعد از این جریانات فدراسیون وزنه‌برداری ایران به کمیته بین‌المللی المپیک و همین‌طور دادگاه بین‌المللی ورزش شکایت کرد.

علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری درباره این اتفاقات گفت‌وگویی را با فارس انجام داده که در زیر می‌خوانید:

فارس:‌ از اتفاقات بهداد سلیمی شروع کنیم. چطور شد که تاماش آیان کنار میز هیأت ژوری رفت؟

این اتفاقات در وزنه‌برداری تعجب‌آور نیست موارد مشابه دیگری هم بوده و این حضورها تأثیرات نامطلوبی در تصمیم‌گیری‌ها گذاشته است انتقادات ما نسبت به مسئولان ارشد وزنه‌برداری هم به خاطر این بوده که سعی کردیم با تعاملات این انتقادات را به گوش‌شان برسانیم که تا حدی کاهش یافته است. به عنوان مثال حضور سهراب مرادی در المپیک و حل مشکلات برخی از ورزشکاران به خاطر این تعاملات بود اما اتفاقاتی که آن شب افتاد روز المپیک را خدشه‌دار کرد.

فارس: جلود اسمش در هیأت ژوری نبود چطور آنجا نشسته بود؟

به نظر او از مسائل فنی وزنه‌برداری چیزی نمی‌فهمد و شاید کمتر می‌فهمد. وی به عنوان کنترل فنی معرفی شده بود و برای ما هم تازگی داشت و متعجب بودیم که چطور در قسمت هیأت ژوری نشسته است. چیدمان هیأت ژوری هم برای ما تعجب‌آور بود که این نشان می‌دهد تصمیمات از قبل گرفته شده است.

فارس:‌ شما قبل از مسابقه بهداد مصاحبه کرده بودید و گفته بودید بعید است اتفاق خاصی در این مسابقه رخ دهد.

قبل از این تجربه، آنها کم لطفی‌هایی در بحث دوپینگ به جوانان ما داشتند خوشبختانه تیمی جدی روی کار آمد ورزشکاران ما چند بار تست دوپینگ دادند که در آن آزمایش‌ها همه خوشبختانه پاک بودند افتخار ما این است ورزشکار پاک در این المپیک حضور دارد. ذهنیت ما قبلاً این بود که ممکن است پای برخی به المپیک نرسد اما وقتی مسئولان جهانی گفتند ورزشکاران ایرانی پاک هستند خیالم راحت بود که آنها کم لطفی نمی‌کنند. غافل از اینکه چیدمان دیگری را طراحی کردند و حالا موضوع جدید یعنی ناداوری سیستماتیک را دیدیم. این اتفاق قبلاً در تکواندو و کشتی مطرح بود اما در وزنه‌برداری کمتر دیده بودیم.

فارس: آیا فکر می‌کنید نامه‌ای که به دادگاه بین‌المللی ورزش نوشته‌اید، تأثیرگذار باشد؟

ما به کمیته بین‌المللی المپیک و دادگاه ورزش شکایت می‌کنیم تا صدای اعتراض ما را بشنوند. حالا اینکه چه اتفاقی می‌افتد را نمی‌دانم اما می‌بینم مسئولان ورزش کشور به صورت جدی پیگیر موضوع هستند.

فارس:‌ زمانی که شما اعتراض می‌کردید واکنش تاماش آیان چه بود؟

او گفت رأی هیأت ژوری درست است در صورتی که مسابقات دسته فوق سنگین بسیار حساس است و باید استانداردها رعایت شود که در این مسابقه این‌طور نبود. داورانی که گذاشته بودند کاملاً رعایت می‌کردند رأی آنها درست بود اما هیأت ژوری کم‌لطفی کرد.

فارس:‌ فکر می‌کنید اگر زالای در کنار تیم بود با توجه به ارتباطاتش با آیان می‌شد این مشکل را حل کرد؟

نه. اصلاً این چیزها مهم نیست شما موضوع را فراتر ببینید. اینها به یک ملت ظلم کردند و اصلاً فکر می‌کنم این موضوع قابل طرح نیست.

فارس:‌ یعنی ارتباطات نمی‌توانست کار شما را راه بیندازد؟

این تصمیم از قبل گرفته شده بود.

فارس:‌ پس یعنی فدراسیون جهانی تمایلی نداشت تا چند مدال طلا به یک کشور برسد؟

دقیقاً همین است، شما ببینید کدام کشور بیش از ۲ طلا گرفته است.

فارس:‌ در المپیک لندن دیدیم کشتی فرنگی کشورمان ۳ مدال طلا گرفت و همه متعجب بودند…

بله. دیدید که نگذاشتند تیم آزاد کار کند در صورتی که آنها می‌توانستند طلا بگیرند و متأسفانه ورزش دست آدم‌هایی است که با ظلم خودشان را حفظ کرده‌اند.

فارس:‌ اگر شما خودتان در هیأت ژوری بودید چه رأی به بهداد سلیمی می‌دادید؟

من ۱۲ سال دبیرکل کنفدراسیون آسیا بودم و سال‌ها قهرمان این رشته بودم. خودم را به عنوان نماینده ایران قرار بود به عنوان عوامل فنی معرفی کنم اما قبول نکردند. اگر آنجا بودم نمی‌گذاشتم بی‌عدالتی شود و اگر عضو هیأت ژوری می‌شدم اجازه نمی‌دادم ظلم و بی‌عدالتی شود.

فارس:‌ اگر بخواهیم ورزشکاران را بررسی کنیم برخی اعتقاد دارند هاشمی کمتر از حد انتظار ظاهر شد، بهتر نبود بهادر مولایی را می‌آوردید؟

فرقی نمی‌کند هاشمی باشد یا بهادر. اما بهتر است جواب این سؤال را از کادر فنی بپرسید.

فارس:‌ کیانوش رستمی که طلا گرفت با مدیریت شما روی تخته آمد. فکر نمی‌کنید این جریان برای ورزشکاران باب شود که مربی نمی‌خواهند؟

کیانوش ورزشکار حرفه‌ای است و ما نخواستیم مدال طلای او دچار مشکل شود. البته کیانوش حرمت‌ها را حفظ کرد و در چارچوب فدراسیون حرکت کرد. سجاد انوشیروانی هم صبورانه قضیه را پیگیری می‌کرد که جا دارد از هر دو پهلوان تشکر کنم. مدال طلای کیانوش در دهکده زبانزد خاص و عام است. اینجا دیگر بحث فدراسیون یا علی مرادی مطرح نیست بلکه این طلا به کل کشور داده شده است. وقتی یک قهرمان اینگونه دل مردم را شاد می‌کند و مدالش را تقدیم مدافعان حرم می‌کند، کنار کیانوش که هیچ خاک پای همه ورزشکاران هستم. چرا که این افتخاری برای همه ملت ایران است.

فارس:‌ نظرتان درباره گارچوف چیست، به نظر می‌رسد او در این مدت کار خاصی انجام نداده است؟

من خودم از او راضی نیستم اما شورای فنی در این باره تصمیم می‌گیرد.

فارس:‌ پولی هم در این مدت به او پرداخته شده است؟

نزدیک به چهار برابر آنچه به او می‌دهیم قبلاً به مربی دیگری می‌دادند گارچوف از مربیان داخلی پول کمتری می‌گیرد اما باز هم برای او زیاد است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.