تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 مرداد 1395 - 20:08
کد خبر : 1406

تذکر بانوی اخلاق به شهردار رشت

تذکر بانوی اخلاق به شهردار رشت

جارستان- بانوی اخلاق شورا همواره حرف های شنیدنی ای در مورد مدیریت شهری و بخصوص حوزه بهداشت و محیط زیست -که خود ریاست کمیسیون اش را در شورا بر عهده گرفته- دارد. در پی اعتراضات برخی از کارگران شهرداری در خصوص عدم دریافت حقوقشان با فاطمه شیرزاد تماس گرفتیم که این تماس منجر به یک

جارستان- بانوی اخلاق شورا همواره حرف های شنیدنی ای در مورد مدیریت شهری و بخصوص حوزه بهداشت و محیط زیست -که خود ریاست کمیسیون اش را در شورا بر عهده گرفته- دارد. در پی اعتراضات برخی از کارگران شهرداری در خصوص عدم دریافت حقوقشان با فاطمه شیرزاد تماس گرفتیم که این تماس منجر به یک گفتگوی تلفنی طولانی شد. گفتگویی که از بحث کارگران شروع و به مسکوت ماندن استیضاح شهردار ختم شد. با هم این گفتگو را می خوانیم:

خانم شیرزاد، در جریان هستید که برخی از کارگران شهرداری حقوق دریافت نکرده اند؟

بله

علت چیست؟

این یک گفتگو است؟

نه. ولی اگر حرف هایی برای گفتن هست، می تواند به یک مصاحبه تبدیل شود.

عرض کنم که کارگران شهرداری در معرض استرس، بی خوابی، انواع آلودگی های بهداشتی به تبع آن بیماری، عدم امنیت شغلی و بخاطر حضور در فضای آزاد در معرض سرما و گرما و به تبع آن بیماری هایی از قبیل گرمازدگی هستند. این نهایت بی انصافی است که حقوق مادی و معنویشان در شهرداری گاهاً نادیده گرفته می شود و من به عنوان یک عضو شورا و بخصوص مسول کمیسیون بهداشت و محیط زیست و نیز کارگروه حمایت از اقشار آسیب پذیر بارها در این مورد تذکر داده و از شهردار خواسته ام که توجه بیشتری به خواسته های بحق این اقشار زحمتکش داشته باشد. ولی متاسفانه خبر شما درست است و در جریان هستم که معوقاتی در پرداخت حقوق این عزیزان وجود دارد.

مشخصا ً کارگران کدام بخش ها دارای این مشکل هستند؟

نارنجی پوشان و سبز پوشان. یعنی هم پاکبانان و هم کارگران بخش فضای سبز، که متاسفانه از ترس از دست دادن شغل، اعتراض هم نمی کنند. اگر اعتقاد داریم که پاکبانان در ارتقای بهداشت شهر و حفظ سلامت شهروندان تاثیرگذارند، باید بگوییم که پرداخت حقوق آنها باید در اولویت برنامه های شهردار باشد. این عزیزان جز حق خود، یعنی پرداخت به موقع حقوق ماهیانه مطالبه دیگری ندارند و برآورده نشدن این خواسته آنها نهایت کم لطفی شهرداری به ایشان است. زیرا این تاخیرات زندگی آنان را مختل کرده و این بدور از عدالت و انصاف است.

کارگروه حمایت از اقشار آسیب پذیر در این مورد اقدامی نکرده است؟

در سه سالی که بنده در این کارگروه هستم،در جلسات مختلف تلاش کردیم تا در جهت ارتقای تسهیلات رفاهی،خدماتی،آموزشی و بهداشتی قدم هایی برای کارگران زحمتکش برداریم. تاکید ما در این کارگروه افزایش رضایتمندی کارگران است و همچنین در قراردادهای جدید با پیمانکاران تقویت و ساماندهی امکانات مرتبط با بخش رفاه و بهداشت، پرداخت به موقع کسورات بیمه ای،حق لباس، حق اولاد و حق شیر و بخصوص سبدهای کالا و بن های کارگری را لحاظ کرده ایم. در مورد معوقات اخیر نیز به عنوان رییس این کارگروه تذکر جدی به شهردار داده و برای حل این مشکل فرصت زمانی مشخصی را تعیین کرده ام و توقع دارم شهردار به این تذکر توجه کافی داشته باشد. امر دیگری هم که ما در این کارگروه بشدت پیگیر آن هستیم، موضوع بیمه های کارگران است که بصورت عادی رد شده و در بحث بازنشستگی مشکلاتی ایجاد کرده است. زیرا کارگران با پرداخت یک حق بیمه ویژه می توانند با بیست سال سابقه بازنشسته شوند، که این پرداخت ها گاهی بصورت بیمه عادی انجام شده است.

خانم شیرزاد شما جزو مخالفان استیضاح شهردار بودید و این طرح مسکوت باقی ماند. بالاخره سرنوشت این استیضاح چه می شود؟

مسکوت ماندن استیضاح شبهات قانونی دارد. ولی این به معنی منتفی شدن استیضاح در ایام باقی مانده در شورا نیست. من همیشه بر این اعتقاد هستم که منافع مردم و شهر باید در اولویت باشد و برای من همواره چنین بوده است. ثبات مدیریت یکی از مواردی است که به توسعه شهر کمک می کند. اعضای شورا باید بدور از سیاست زدگی، شتابزدگی و از همه مهمتر مصلحت اندیشی به انجام نقش نظارتی خود بپردازند. ضابطه مند کردن ساختار اداری و مالی شهرداری، مدیریت صحیح درآمد و هزینه و قانونمداری خواسته های بحق اعضای شورا از شهردار است و توقع داریم کاستی های این حوزه ها با تدبیر و تعهد شهردار مرتفع شود.

به نظر می رسد افکار عمومی نیز مایل به وجود ثبات در مدیریت شهری بود.

من نکته ای در مورد برخی سخنان اینروزها باید بگویم. شورای شهر عصاره اراده مردم برای نظارت بر مدیریت شهر است و ایجاد تقابلات اینچنینی بین مردم و شورایشان امر پسندیده ای نیست. در شورا و شهرداری کارگروه ها و کمیسیون های مختلفی وجود دارد که شورا بر آنها نظارت می کند و شهردار موظف به پاسخگویی در مورد تمام عملکردش در شهرداری در قبال شورا است و باید برای اعمالش پاسخ های منطقی و قانونی داشته باشد. ما به عنوان نمایندگان مردم ناظر امین آنها بر مدیریت شهری هستیم و بارها تاکید کرده ام که بهترین مشاوران امین شهردار قطعاً اعضای شورای اسلامی شهر هستند.

سخن آخر.

از تعویق پرداخت حقوق کارگران زحمتکش شهر نگران و ناراحتم و از همینجا به شهردار در مورد این تاخیر تذکر می دهم. نگرانی های دیگری نیز در بین همکاران شورا وجود دارد که بخش هایی از آن در استیضاح هم مطرح شد. از شهردار می خواهم نسبت به رفع این دغدغه ها با توجه به مسکوت ماندن استیضاح و فرصتی که شورا به ایشان داده، اقدام کند. در حوزه های مختلفی از قبیل حوزه فرهنگی و حوزه ی عمرانی حرف های زیادی دارم که بزودی درموردش سخن خواهم گفت. سوالات جدی در مورد لندفیل سراوان، عرل و نصب هایی که متاسفانه ادامه دارد، جذب نیروهای جدید که چندان ضابطه مند نیست و بیشتر بوی معامله می دهد، از جمله مواردی است که در موردشان سوال وجود دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.