تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 مرداد 1395 - 16:07
کد خبر : 1399

محمدصادق جوادی حصار در گفتگو با فرارو تحلیل کرد تبعات عقب‌نشینی دولت از “مشهد”

محمدصادق جوادی حصار در گفتگو با فرارو تحلیل کرد تبعات عقب‌نشینی دولت از “مشهد”

جارستان/گویا سریال عقب نشینی ها دولت تمامی ندارد. در جدیدترین قسمت از این سریال وزیر ارشاد با بیان اینکه به نظر علم الهدی احترام می گذاریم عنوان کرد: از برگزاری کنسرت در مشهد صرف نظر کردیم. در قسمت های قبلی دولت در اکران فیلم های دارای پروانه ساخت و نمایش، در موضوع خانم مینو خالقی،

جارستان/گویا سریال عقب نشینی ها دولت تمامی ندارد. در جدیدترین قسمت از این سریال وزیر ارشاد با بیان اینکه به نظر علم الهدی احترام می گذاریم عنوان کرد: از برگزاری کنسرت در مشهد صرف نظر کردیم. در قسمت های قبلی دولت در اکران فیلم های دارای پروانه ساخت و نمایش، در موضوع خانم مینو خالقی، در انتخاب وزیر علوم همسو بعد از استیضاح فرجی دانا، در موضوع طرح امنیت اجتماعی و … عقب نشینی کرده بود.

در این میان علی مطهری در واکنش به آخرین عقب نشینی دولت گفته: «درباره اجرای کنسرت‌ها در استان‌های مختلف نباید تفاوت قائل شد، زیرا کشور که حکومت فدرالی نیست و اینگونه نیست که بگوییم خراسان رضوی دارای خودمختاری است و قوانین خاصی بر آنجا حکومت می‌کند.» نایب رئیس مجلس افزوده: «معنی ندارد بگوییم که یک استان از قانون مستثنی است. در اینجا وزیر ارشاد عقب‌نشینی کرده است و کارش هم درست نیست و حتی می شود مورد سوال در مجلس واقع شود.» مطهری تاکید کرده: «اگر یک کنسرتی اشکال شرعی دارد، در هیچ جا مجاز نیست و نباید اجرا شود و اگر اشکال شرعی ندارد، برای همه شهرها قابل اجراست.»

چرا دولت مدام در حال عقب نشینی است؟ تبعات این عقب نشینی ها برای دولت چیست؟

استراتژی این دولت استراتژی بقاء است
محمدصادق جوادی حصار کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو گفت: «حقیقت مطلب این است که هر دولتی راهبردهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را برای خود تعریف و اهدافی را مشخص می کند و برای دستیابی به آن اهداف تاکتیک ها و روش هایی را اتخاذ می کند.»

وی ادامه داد: «استراتژی این دولت استراتژی بقاء است و قصد دارد در منظومه گفتمان تعادلی همه مخاطبین و جریان های معارض خود را به نحوی بالانس کند و نگاه دارد. لذا از هر طرف که فشار بیشتری به دولت وارد می شود دولت سعی می کند گرانیگاه را عوض کند تا بالانس ایجاد شود.»

عقب نشینی های دولت حد یقفی ندارد
وی افزود: «در مسائل فرهنگی چون هجمه از جانب جریان های مقابل دولت سنگین بوده به طور طبیعی دولت عقب نشینی کرده و به نظر من این عقب نشینی نیز حد یقفی ندارد و اگر فردا جریان های مقابل دولت مطالبات جدیدتری مطرح کنند چه بسا دولت با همان رویکرد استراتژی بقاء این مطالبات را بپذیرد تا خود را حفظ کند.»

دولت منافع خود را با منافع ملت یکسان نمی بیند
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: «من معتقدم نه شخص آقای روحانی و نه تیم ایشان بنا ندارند با برخی مراکز اصلی قدرت به خصوص در حوزه فرهنگ وارد چالش جدی شوند. در حقیقت در اینجا یک معنای ثانوی صادر می شود بدین معنا که دولت منافع خود را با حقوق شهروندان یکسان نمی بیند و گاهی حاضر است از حقوق شهروندی برای بقای خود هزینه کند.»

وی ادامه داد: «اکنون لایحه حقوق شهروندی حدود دو سال است که برای ارائه به مجلس معطل تصویب دولت است. در این لایحه حقوق شهروندی اولین بحثی که مطرح است این است که همه شهروندان جمهوری اسلامی در برابر قانون مساوی هستند و از همه مواهب موجود در جمهوری اسلامی به طور یکسان و بستگی به امکانات باید بهره مند شوند.»

دولت برای بقای خود بر سر حقوق شهروندان معامله می کند
وی افزود: «متاسفانه وقتی از تریبون رسمی بخشی از کشور اعلام می شود که مشهد با جاهای دیگر متفاوت است و هر فردی که می خواهد در مشهد زندگی کند باید روی این بخش از حقوق شهروندی خود خط بکشد و چشم بپوشد و دولت در برابر این خط کشی بر حقوق شهروندی سکوت می کند و در نهایت آن را تایید می کند، در واقع برای بقای خود بر سر حقوق شهروندان با کانون های قدرت معامله می کند.»

جوادی حصار تصریح کرد: «این رویکرد دولت حق کُشی است و نمی توان از مردم انتظار داشت زمانی که دولت بر سر حقوق خود با کانون های قدرت وارد چالش می شود مردم هزینه آن را بدهند. یعنی زمانی که کانون های قدرت عنوان می کنند برجام هیچ سودی نداشته چرا مردم باید هزینه کنند و بگویند خیر سود داشته است.»

با این رویکرد دولت محکوم به برخی محرومیت هاست
جوادی حصار با بیان اینکه دولت در بعضی موارد سر شاخه نشسته و بُن شاخه را می بُرد و متوجه نیست از کجا دارد ضربه می خورد اظهار کرد: «اگر استراتژی این دولت فقط بقاء و حفظ منافع خودش باشد و میان منافع دولت و منافع ملت ولو ناخواسته تفکیک قائل شود محکوم به پاره ای از محرومیت هاست و یکی از عمده ترین این محرومیت ها فقدان حمایت گسترده اجتماعی از دولت و عوامل دولت در برابر افزون خواهی ها و تهاجمات بی منطقی است که از حوزه های مختلف بر دولت شده و می شود.»

جوادی حصار در پاسخ به این سوال که تبعات این سریال عقب نشینی های دولت چیست؟، گفت: «تبعات این عقب نشینی ها شامل بی اعتمادی عمومی و کاهش انگیزه مشارکت سیاسی مردم به خصوص در انتخابات خواهد بود.»

دولت به مطالبات مردم مشهد توجهی نکرد
این فعال سیاسی مشهدی اظهار کرد: «در انتخابات مجلس دهم این سوال شکل گرفت که چرا اصلاح طلبان و حامیان دولت در تمام شهرهای بزرگ به جز مشهد پیروز شدند. بنده این سوال را از آقای روحانی می پرسم که در انتخابات سال ۹۲ با وجود دو کاندیدای نام آشنای مشهدی (قالیباف و جلیلی) و حضور جریان قدرتمند راست در مشهد جنابعالی رای بیشتری آوردید. این موضوع حکایت از این دارد که جوّ مشهد تسلیم قدرت فائقه برخی جریان ها نیست. اما بعد از پیروزی جنابعالی و در انتخابات مجلس دهم مشارکت تحول خواهان و اصلاح طلبان در مشهد تا حدود ۵۰ درصد نسبت به انتخابات سال ۹۲ کاهش یافت. دلیل این موضوع چیست؟ دلیلش این است که آقای دولت شما به مطالبات مردم مشهد توجه نکردید.»

وی افزود: «اگر همین روال ادامه یابد و امیدی در مردم مشهد ایجاد نشود مطمئن باشید در انتخابات ریاست جمهوری آینده مردم مشهد پاسخی سخت به دولت آقای روحانی خواهند داد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.