تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 مرداد 1395 - 14:54
کد خبر : 1380

تلاش ناکام دو اصولگرای مجلس برای جلوگیری از طرح استفساریه قانون انتخابات

تلاش ناکام دو اصولگرای مجلس برای جلوگیری از طرح استفساریه قانون انتخابات

درجریان نشست علنی امروز پارلمان که به بررسی طرح استفساریه قانون انتخابات مجلس اختصاص داشت، علیرضا سلیمی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی، دو نماینده اصولگرای مجلس در تذکرهای شفاهی جداگانه سعی در جلوگیری از تصویب این طرح داشتند که در نهایت این تلاش‌ها به نتیجه نرسید. به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در جریان نشست علنی امروز پارلمان

درجریان نشست علنی امروز پارلمان که به بررسی طرح استفساریه قانون انتخابات مجلس اختصاص داشت، علیرضا سلیمی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی، دو نماینده اصولگرای مجلس در تذکرهای شفاهی جداگانه سعی در جلوگیری از تصویب این طرح داشتند که در نهایت این تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در جریان نشست علنی امروز پارلمان که به بررسی طرح استفساریه قانون انتخابات مجلس اختصاص داشت، برخی نمایندگان در مخالفت با این طرح تذکر دادند که بر این اساس، ابتدا علیرضا سلیمی با استناد به اصول ۹۸ و ۹۹ قانون اساسی، گفت: شورای نگهبان موظف به نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و استان است و طبق اصول مذکور این نظارت مطلق و در همه مراحل انتخابات است.

نماینده مردم محلات در مجلس با طرح این سوال که آیا مجلس می‌تواند در خصوص طرح مذکور ورود پیدا کند یا خیر، گفت: شورای نگهبان قانون را تفسیر کرده و نظارت بر همه مراحل را مربوط به خود می‌داند. در اتفاقات اخیر نیز شورای حل اختلاف بین قوا بر همین موضوع رأی داد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم یادآور شد: با توجه به وظیفه نظارتی مطلقه شورای نگهبان به نظر می‌رسد طرح استفساریه ماده ۷۳ و تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با اصل ۱۱۰ قانون اساسی نیز مغایرت دارد.

علی لاریجانی در ادامه با اشاره به این‌که اخطار نماینده محلات وارد نیست و در پاسخ به این اخطار گفت: مجلس نیز پیش از این به این موضوعات ورود کرده است، البته اینکه نظارت بر انتخابات طبق اصل ۹۸ برعهده شورای نگهبان است، روشن است. همچنین در اصل ۹۹ نشان می‌هد نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان بوده و در آن تردیدی نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای نگهبان نظارت خود را استصوابی می‌داند، گفت: این به معنی قانونمند نبودن طرح مذکور نیست. قانون برای زمان نظارت، بررسی شورای نگهبان، هیأت مرکزی و ارائه اظهارنظرها و پیشنهادها تعیین تکلیف کرده است و طرح مذکور از نظر قانون اساسی اشکالی ندارد.

به گزارش ایلنا، پیش از این نیز حسینعلی حاجی‌دلیگانی در مخالفت با این طرح استفساریه انتخابات مجلس، گفت: براساس قانون اساسی نظارت شورای نگهبان یک نظارت استصوابی است و در هر شرایطی می‌تواند اعمال شود.

نماینده مردم شاهین شهر ادامه داد: چند اشکال وارد شده است که پس از اعتراض نامزد انتخاباتی به رد صلاحیتش دیگر این نامزد نمی‌تواند، اعتراض کند، این در حالی است که موضوع تنها به ردصلاحیت شخصیت محدود نمی‌شود؛ بلکه نظر شورای نگهبان در خصوص روند کلی انتخابات نیز است.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: سالم بودن رای انتخاباتی براساس قانون به تشخیص ناظر تعیین شده است، بنابراین در این خصوص نمی‌توان پیش‌داوری کرد و سالم بودن آرا در بررسی‌های جامع تشخیص داده می‌شود.

او ادامه داد: هر زمانی که اشکالات و مستندات جدیدی ارائه شود، شورای نگهبان می‌تواند تا زمانی که فرد به مجلس نیامده براساس اشکالات محرز شده فرد را رد صلاحیت کند و نباید فراموش کرد که در دوره اخیر نیز اعتبارنامه نمایندگان به صورت یکجا تائید شد.

حاجی دلیگانی در پایان گفت: همانطور که اصل ولایت فقیه مورد قبول تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، باید نظارت استصوابی شورای نگهبان را نیز قبول داشت. بنابراین به این استفساریه رای منفی بدهیم تا مشکلی در روند انتخابات به وجود نیاید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.