تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1395 - 16:51
کد خبر : 1301

زیر سوال رفتن غیرت در «فروشنده» خنده‌دار است!

زیر سوال رفتن غیرت در «فروشنده» خنده‌دار است!

احترام برومند از حضور کوتاهش در فیلم فرهادی می‌گوید: زیر سوال رفتن غیرت در «فروشنده» خنده‌دار است! آی سینما: ددر تیزر فیلم «فروشنده» که دیروز منتشر شد، نمایی از احترام برومند بازیگر و مجری قدیمی به چشم می‌خورد. برومند به آی سینما می‌گوید این‌که عده‌ای زیر سوال رفتن غیرت در فیلم اصغر فرهادی را مطرح

احترام برومند از حضور کوتاهش در فیلم فرهادی می‌گوید:

زیر سوال رفتن غیرت در «فروشنده» خنده‌دار است!

آی سینما: ددر تیزر فیلم «فروشنده» که دیروز منتشر شد، نمایی از احترام برومند بازیگر و مجری قدیمی به چشم می‌خورد. برومند به آی سینما می‌گوید این‌که عده‌ای زیر سوال رفتن غیرت در فیلم اصغر فرهادی را مطرح می‌کنند خنده‌دار است و فلسفه فیلم چیز دیگری است. او جایگاه هنرمندانی چون عباس کیارستمی و فرهادی را بالاتر از این حرف‌ها می‌داند و معتقد است این اتفاقات گذراست اما جایگاه آن‌ها باقی خواهد ماند.

احترام برومند که همسر داوود رشیدی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر است، حضور در فضای تصویری را با اجرای برنامه کودک در سال‌های پیش از انقلاب آغاز کرده و در این سال‌ها تنها در چند نقش کوتاه در فیلم‌هایی چون «دیشب باباتو دیدم آیدا» ساخته رسول صدرعاملی و «قشنگ و فرنگ» وحید موساییان ظاهر شده است. البته امسال را با وجود دو فیلم اکران نشده یعنی «در سکوت» ساخته ژرژ هاشم‌زاده و «فروشنده» اصغر فرهادی باید سالی متفاوت برای این هنرمند دانست. تصویر او در آخرین تیزری که از فیلم «فروشنده» منتشر شده است به چشم می‌خورد که در نقش یکی از اهالی ساختمان صحبت می‌کند، به همین بهانه به سراغ او رفتیم.

احترام برومند در گفت‌وگو با آی سینما با اشاره به این‌که نقشش در «فروشنده» نیز نقش کوتاهی است، می‌گوید: «وقتی تیزر فیلم را دیدم بسیار خوشحال شدم که در قسمتی از آن من هم با این‌که نقش کوتاهی داشتم حضور دارم، در این فیلم‌ نقش‌های بسیاری وجود دارد و بازیگرانی چون شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازی‌های فوق‌العاده‌ای ارائه داده‌اند. من هم در مدت کوتاه سه-چهار روزه‌ای که در این پروژه حضور داشتم بیشتر در کنار شهاب حسینی ایفای نقش کردم.»

برومند که معتقد است پیش از گرفتن جایزه جشنواره کن هم همه می‌دانستند شهاب حسینی بازیگر توانایی است، درباره او این‌طور نظر می‌دهد: «حسینی در همه فیلم‌های قبلی هم بازی خوبی داشته است، مثلا بازی‌اش در دو فیلم دیگر فرهادی یعنی «جدایی نادر از سیمین» و «درباره الی» نیز با این‌که در نقش اصلی نبود اما بسیار قوی است، فکر می‌کنم که کلا هنرپیشه خوبی است و همه ما این را از قبل می‌دانستیم، البته می‌توانم بگویم ما این‌روزها هنرپیشه خوب بسیار داریم.»

رفتار فرهادی شبیه کیارستمی است

این بازیگر که همکاری با صدرعاملی، موساییان و هاشم‌زاده را نیز در کارنامه دارد، در پاسخ به تفاوت حضور در پروژه‌ای با کارگردانی فرهادی نسبت به تجربه‌های دیگرش، می‌گوید: «هر کدام از کارگردان‌هایی که با آن‌ها کار کردم ویژگی خاص خود را داشته‌اند. در فیلم «فروشنده» حضور چندانی ندارم اما واقعا همین حضور کوتاه و این‌که فرهادی به من پیشنهاد داد برایم باعث افتخار بود. می‌توانم بگویم رفتارش در پشت صحنه رفتار متفاوتی بود، می‌توانم بگویم -دور از جان فرهادی- رفتار او شبیه به عباس کیارستمی است، این را از نظر شخصیت و فروتنی، خوش‌اخلاقی و آرامشی که داشت می‌گویم. ضمن این‌که به نظرم اصلا سینمای فرهادی سینمای متفاوتی است.»

می‌خواستند مزه نخل طلای کیارستمی را به کام مردم تلخ کنند

در روزهای گذشته هجمه رسانه‌ای هماهنگی علیه فیلم «فروشنده» در برخی رسانه‌ها به راه افتاده است که نظر برومند را در این‌باره نیز می‌پرسیم: «مگر توقع دیگری از این رسانه‌ها داشتید؟ این را اول بگویم که در این‌سال‌ها نقش‌های زیادی را در سینما ایفا نکرده‌ام اما زندگی‌ام به خاطر ازدواج با داوود رشیدی با سینمایی‌ها گذشته و همیشه در رفت و آمد و معاشرت با اهالی سینما و بخصوص تئاتر بوده‌ام. می‌توانم بگویم هنرمندانی هستند که بالاتر از این حرف‌ها قرار می‌گیرند و کسانی مثل فرهادی یا کیارستمی از آن‌ها هستند، آن‌ها کار خودشان را می‌کنند. مگر کارگردانی مثل کیارستمی می‌توانست خودش را از آن ایده‌ها، فلسفه و نظریاتش کنار بکشد؟ او کار خودش را می‌کرد. اتفاق بی‌اهمیتی در جشنواره کن افتاد که عده‌ای آن را بهانه کردند تا او را ناراحت کنند و مزه نخل طلایی را که گرفته بود به کام ما و مردم تلخ کنند.»

البته از نظر او شرایط الان با آن سال‌ها فرق کرده است: «آن موقع تا این حد شناخت گسترده از کیارستمی وجود نداشت، تعداد کسانی که این هنرمند را می‌شناختند کم نبود اما آدم‌های خاصی بودند؛ اما الان جوان‌های ما فوق‌العاده هستند، با سوادند و شناخت خوبی دارند و متوجه همه اخبار و حرف‌های بی‌ارزشی که زده می‌شود هستند.»

این بازیگر با اشاره به این‌که همه فیلم‌های کیارستمی را تا کنون دیده و علاقه بسیاری به دنبال کردن آثار، تفکرات و حتی گفت‌وگوهای اندک او داشته است، ادامه می‌دهد: «درباره فرهادی هم همین‌طور است، همان‌طور که گفتم این هنرمندان و کسان دیگری که از‌ آن‌ها نام نبردم در سینمای ما هستند که ایده‌ و کارشان بسیار از این حرف‌ها بالاتر است و به نظرم چنین اتفاقاتی گذراست، بسیاری از این نظرات آمدند و رفتند و همچنان جایگاه کسانی مثل کیارستمی و فرهادی باقی مانده است. در واقع با تمام این احوال جایگاه فرهادی به عنوان فیلمسازی متفکر سر جای خود باقی می‌ماند.»

زیر سوال رفتن غیرت حرف خنده‌داری است

او درباره این‌که برخی از این دیدگاه‌ها زیر سوال بردن غیرت را درباره این‌ فیلم مطرح کرده‌اند نیز این‌طور اظهار نظر می‌کند: «اصلا این نیست که غیرت در این فیلم زیر سوال رفته باشد. البته هنوز نسخه کامل فیلم را ندیده‌ام اما دیدگاه و فلسفه‌ای که در آن مطرح می‌شود خیلی بالاتر از این‌هاست. می‌دانم که فیلم خوبی از آب در آمده است و به همین دلیل هم دو جایزه مهم را در کن برد، اما خودم را در حدی نمی‌دانم که آن را قضاوت کنم. با این‌حال این حرف که غیرت در این فیلم زیر سوال رفته به نظرم حرف خنده‌داری است، وقتی فیلم را ببینید درک می‌کنید که این حرف چقدر در مقابل فلسفه اصلی فیلم ناچیز است و متوجه می‌شوید که فیلم اصلا چیز دیگری است.»

برومند در پایان با اشاره به این‌که داوود رشیدی این‌روزها روند بیماری‌اش را طی می‌کند، می‌گوید: «سعی می‌کنیم از او به بهترین شکل مراقبت کنیم.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.