تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1395 - 15:06
کد خبر : 1202

گیمرها و برتری‌هایشان؛ بررسی فواید بازی‌های رایانه‌ای

گیمرها و برتری‌هایشان؛ بررسی فواید بازی‌های رایانه‌ای

بچه چقد بازی می‌کنی؟ نمی‌خوای بخوابی؟ پاشو برو بیرون هوایی به کلت بخوره. آخرش یا کور می‌شی یا باید ببریمت تیمارستان! حرف‌های آشنایی هستند نه؟ هیچ گیمری نیست که این چیزها را نشنیده باشد. آخر بقیه که درک نمی‌کنند «جنگاوری مدرن» چه بود که نمی‌توانستیم ازش دل بکنیم. یک تجربه‌ی مشترک بین همه‌ی گیمرها که

بچه چقد بازی می‌کنی؟ نمی‌خوای بخوابی؟ پاشو برو بیرون هوایی به کلت بخوره. آخرش یا کور می‌شی یا باید ببریمت تیمارستان!

حرف‌های آشنایی هستند نه؟ هیچ گیمری نیست که این چیزها را نشنیده باشد. آخر بقیه که درک نمی‌کنند «جنگاوری مدرن» چه بود که نمی‌توانستیم ازش دل بکنیم. یک تجربه‌ی مشترک بین همه‌ی گیمرها که شاید کم‌تر کسی خارج از این حلقه‌ی وسیع قادر به درک آن باشد.

واضح است که گیمرها با بقیه آدم‌ها فرق دارند. البته در جامعه معمولا آن‌ها را افرادی منزوی، بچه، و حتی احمق (بزرگ‌ترین توهین به یک گیمر) می‌پندارند. ولی فقط یک گیمر می‌تواند بازی‌ها را درک کند؛ به قول مولانا:

محرم این هوش جز بی‌هوش نیست

هجمه‌های زیادی افراد این حلقه‌ی بزرگِ ناشناخته و درک نشده را احاطه کرده‌اند و ظاهرا فشارها روز به روز زیادتر می‌شوند. با وجود این‌که شرایط سنی و نوعِ بد و افسارگسیخته‌ی تعامل با دنیای مجازی، قطعا مواردی هستند که باید توسط (اولا) والدین و سپس سیاست‌گذاران کلان رصد و کنترل شوند، اما فشار آوردن هیچ‌گاه راه چاره نبوده و موثر واقع نشده است. مشاهده‌ی پدیده‌هایی مانند آن‌چه اخیرا در تلویزیون و رسانه‌های جمعی دیگر و هم‌چنین از طرف چهره‌های سرشناس تحت لفظِ خنثی شده‌ی “خرده‌گیری” به این قشر تحمیل می‌شود اولین دلیلِ ما برای انتخاب این موضوع و نوشتن در این باب است. بسیاری از این هجمه‌ها هیچ محلی از اعراب ندارند و فقط محضِ افزودنِ فشار، آن‌هم به نادانسته‌ترین شکل ممکن ارائه می‌شوند. اما گاهی حرف‌هایی هم شنیده می‌شود که حقیقت است، اما تنها پرداختن به آن‌ها عین بی عدالتی است. بازی‌ کردن، مثل همه‌ی افعالِ دیگر هم می‌تواند مشکلاتی را به همراه آورد و مثل همه‌ی پدیده‌های دیگر، مضرات خودش را هم دارد. اما نباید فقط به نیمه‌ی خالی لیوان نگریست. ما در گیم نیوز با روشن کردن مزایای بیشمار بازی‌های رایانه‌ای می‌توانیم نگرانی‌های موجود را تعدیل کنیم (اگر نتوانیم از بین ببریم). به‌علاوه صنعت بازی‌های رایانه‌ای از لحاظ اقتصادی نیز بسیار سودمند است و پتانسیل بی‌نظیری برای رشد و سرمایه‌گذاری دارد.

دکتر بازی جدید چی داری؟
تصور کنید روی تخت بیمارستان خوابیده و در شرف عمل جراحی هستید. دوست دارید دکترتان خوره کتاب‌های جدید پزشکی باشد یا کسی که هفته‌ای حداقل ۳ ساعت بازی می‌کند؟ در مطالعه‌ای که بر روی جراحان لاپاراسکوپی انجام شد مشخص گردید آن‌هایی که حداقل هفته‌ای سه ساعت بازی می‌کردند ۳۲ درصد خطای کمتری نسبت به همکاران خود داشتند.

به‌جای این چیزا بشین کتاب بخون!
با بیماری دیسلکسیا آشنایی دارید؟ دیسلکسیا یا نارساخوانی مرضی است که موجب می‌شود فرد در خواندن و یادگیری نارسایی داشته باشد. طی مطالعه‌ای به گروهی از این افراد بازی‌های اکشن سنگین داده شد و نتیجه این بود که این افراد توانستند در یادگیری و خواندن پیشرفت کنند. محققان اظهار کرده‌اند که بازی‌های اکشن به‌دلیل داشتن محیط متغیر باعث افزایش تمرکز در بیماران شده و به یادگیری آن‌ها کمک کرده است.

آخرش کور می‌شی!
از قدیم تصور می‌شد نزدیک تلویزیون نشستن باعث ضعیف شدن چشم می‌شود. این گفته مبنای علمی ندارد. برعکس، محققان نشان داده‌اند بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند به بهبود بینایی شما کمک کنند. در مطالعه‌ای ۱۰ هفته‌ای، بازی رایانه‌ای باعث شد توانایی افراد در تشخیص و تمایز بین تصاویر مشابه و درک بهتر جزئیات بهبود یابد. در مطالعه‌ای دیگر از شرکت‌کنندگان خواسته شده با چشم تنبل خود بازی کنند و چشم دیگر خود را بپوشانند. بعد از مدتی چشم تنبل آن‌ها شروع به بهتر شدن کرد و دید آن‌ها افزایش چشمگیری داشت.

پاشو برو دنبال کار!
از آنجایی که بعضی ژانرهای خاص بازی‌ها شما را به مدیریت یک مجموعه و چالش و پاداش وامی‌دارند؛ این افراد در پست‌های مدیریتی عملکرد بهتری دارند و هنگام بروز بحران می‌توانند راحت‌تر وضعیت را کنترل کنند.

آقای تاریخدان!
بعضی بازی‌ها که محیط و زمینه تاریخی دارند می‌توانند بازیکن را به تاریخ یا شاخه‌های دیگر علمی علاقه‌مند کنند. افرادی که بازی «فرقه اساسین» را انجام دادند و از هواداران پروپاقرص آن بودند در یک نظرسنجی ثابت کردند که اطلاعات تاریخی بیشتری نسبت به افراد عادی دارند.

ورزشکاران!
بازی‌هایی که نیازمند توانایی‌های حرکتی هستند مانند بازی‌های نینتندو وی باعث شدند کودکان همان مهارت‌ها را در بیرون از خانه تمرین کنند و در ورزش‌های مختلف مثلا بسکتبال و فوتبال پیشرفت کنند. هم‌چنین فقط نگه داشتن کنترلر بازی و کار کردن با آن باعث بهبود عملکرد دستان می‌شود.

چقد خوب موندی!
بازی‌های ذهنی که نیازمند حل مسئله و پازل هستند بر بازیکنان مسن تاثیر مثبت داشتند. در مطالعه‌ای تنها ۱۰ ساعت بازی ذهنی در افراد ۵۰ سال به بالا باعث افزایش توانایی‌های استدلالی و شناختی آن‌ها شد و چندین سال نیز دوام آورد.

آخ، درد می‌کنه!
معمولا توصیه می‌شود برای تسکین درد ذهن را روی چیز دیگری متمرکز کرد اما این تنها دلیل توصیه بازی‌های رایانه‌ای برای تسکین درد نیست. بازی‌ها در مغز پاسخ مسکن‌مانندی ایجاد می‌کنند که به فراموش کردن درد کمک می‌کند. پس تعجب نکنید اگر تا چند سال دیگر در بیمارستان‌ها کنسول بازی گذاشتند.

حالا چه‌کار کنیم!
مطمئنا شما هم افرادی را می‌شناسید که در تصمیم‌گیری‌های عادی هم مشکل دارند چه برسد به اینکه بخواهند تصمیمات حیاتی در شرایط بحرانی بگیرند. از آنجایی که بازی‌ها مدام اطلاعات جدید روی صفحه نمایش می‌دهند و شما برای ادامه بازی مجبور به یادگیری این اطلاعات هستید، مغز مجبور می‌شود سریع‌تر کار کند و اطلاعات زیاد و مختلف را مدام ذخیره و بازیابی کند که برای تصمیم گیری در شرایط اضطراری بسیار مفید خواهد بود. به همین دلیل سی‌پی‌یو گیمرها از افراد دیگر بهتر است.

بریم مرکز ترک اعتیاد!
اگرچه بازی‌های رایانه‌ای خود می‌توانند باعث اعتیاد شوند اما این دلیل نمی‌شود که از اعتیادهای دیگر مانند الکل و مواد مخدر جلوگیری نکنند. در مطالعه‌ای کاهش ۲۴ درصدی در میل به مصرف مواد بعد از انجام یک بازی پازلی مشاهده شد.

آروم باش بابا، چقد استرس داری!
بعضی بازی‌ها اعصاب را خرد می‌کنند و استرس‌زا هستند، اما این سکه دو رو دارد؛ بازی‌های دیگری وجود دارند که می‌توانند به آرام شدن ضربان قلب و کاهش ۵۰درصدی استرس کمک کنند.

درمان افسردگی، واکنش سریع، حافظه بهتر، تمرکز بیشتر و بینایی بهبود یافته همه از مزایای دیگر بازی کردن هستند. تمام مطالب گفته شده با تحقیقات و مطالعات علمی اثبات شده‌اند و فقط خیال‌پردازی‌های بی‌اساس نیستند. اما جالب‌ترین مزیت گیمرها را برای آخر کار نگه داشتیم:

گیمرها می‌توانند رویاهای خود را کنترل کنند

نیازی نیست که بگویم افراط و تفریط بد است. نباید از نکاتی که امروز گفته شد برای توجیه خود استفاده کنیم. مانند هرچیز دیگر زیاده‌روی در بازی‌کردن نیز آسیب‌های جبران ناپذیر ذهنی و فیزیکی در پی خواهد داشت. پس کم بازی کنید ولی همیشه بازی کنید!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.