تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 1:24
کد خبر : 117410

آقایان محترم ، در رسوم ملی مردم دخالت نفرمایید! 🖋هادی سروش

آقایان محترم ، در رسوم ملی مردم دخالت نفرمایید!      🖋هادی سروش

🖋هادی سروش     🔴 رسانه در هفته گذشته به نقل از امام جمعه تهران نقل کردند که گفته است : “ما با نوروز مخالف نیستیم و نخواهیم بود. منتها نوروز اسلامی!”   🔺این قلم که بدون ادعا ، آشنای به فقه و کلام اسلامی است و سالها توفیق تحصیل و تدریس آن را در

🖋هادی سروش

 

 

🔴 رسانه در هفته گذشته به نقل از امام جمعه تهران نقل کردند که گفته است : “ما با نوروز مخالف نیستیم و نخواهیم بود. منتها نوروز اسلامی!”

 

🔺این قلم که بدون ادعا ، آشنای به فقه و کلام اسلامی است و سالها توفیق تحصیل و تدریس آن را در حوزه قم داشته ، واقعا نمیداند “نوروز اسلامی” یعنی چه؟!

 

✅اسلام با سه گونه مسائل در مورد فرد و جامعه ارتباط دارد ؛ اول ؛ احکام عبادی است که قرار آن و مقدمات و شرائط آن منحصرا در اختیار “دین” ، و به تعبیر فقیهان در اختیار “شارع مقدس” است. قسم دوم ؛ احکام امضایی است که شامل قراردادهای فی مابین جامعه است که “شارع مقدس” آمده و آنها را امضاء و تایید نموده است مانند اشکال مختلفِ “عقود” و انواعِ “حقوق” . و قسم سوم ؛ تمام آن چیزی است که از آداب و رسوم منطقه ای و محله ای و یا بین المللی مردم است که دین دخالتی در آن رابطه ندارد . عید نوروز از این قسم سوم است که فقیهان اصولی از آن به “منطقهالفراغ” نام میبرند.

خوب ؛ آیا امکان دارد کسی که از دانش فقه در سطح عالی بهرمند باشد قسم سوم را در قسم اول قرار دهد ؟

 

 

🔹️عید نوروز ؛ یک عید کهن برای ایران و همه فارسی زبانان بوده و هست.

 

🔹️بر حاکمان حاکمیت اسلامی ضروری است که بنا به  حکم و دستور امام علی (ع) به مالک اشتر در نهج البلاغه ؛ ” با رسومات صحیح ملت ها مبارزه نکنند “.

 

🔻عبارت امام علی  چنین است :

” ولاتنقُض سُنّهً صالحهً عَمِل بها صدور هذه الاّمه واجتمَعت بهاالاُلفه وصَلَحَث علیها الرّعیّه .

یعنی: آداب و رسوم پسندیده‌ای را که مورد عمل پیشینیان بوده و هم بستگی مردم را در پی داشته و امور اجتماعی مردم بر محور آن سامان یافته است، نقض نکن” .

 

🔹️ شهید استاد مطهری گوید:

از جامعیت اسلام است که نسبت به بسیاری از امور دستور نداشته باشد و مردم را آزاد بگذارد. یک سلسله آداب و رسوم میان مردم هست که اگر آنها را انسان از طریق مثبت انجام بدهد، نه جایی خراب می‌شود و نه جایی آباد و اگر ترک هم بکند همین طور.

 

🔴تنگ نظری، تعصّبات خشک و بی مورد، دور از ساحت مقدس اسلام است‌.

 

🔺 شگفتا ؛ دیروز فقیه وقت شورای نگهبان میگفت ؛ عید نوروز را در عید غدیر قرار دهید !

و امروز این فقیه شورای نگهبان چنین میگوید و جعل اصطلاح “نوروز اسلامی” میکند!

بله ؛ یادمان نرفته آن رییس جمهور که معجزه هزاره سومش میدانستند ! میخواست مقدارِ تعطیلات عید فطر افزون شود تا نوروز را تحت الشعاع قرار گیرد!

 

✅آقایان محترم ، در رسوم ملی مردم دخالت نفرمایید!

 

هو الودود

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.