تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 آبان 1401 - 9:04
کد خبر : 115126

🔺آغاز برداشت راتون یا شابج در گیلان

🔺آغاز برداشت راتون یا شابج در گیلان

صالح محمدی با اشاره به آغاز برداشت راتون در گیلان افزود: پیش بینی شده ۴۹ هزار و ۳۰۰ تن راتون به ارزش بیش از ۲ هزار و ۲۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از شالیزار‌های گیلان برداشت شود. وی با اشاره به مزایای پرورش راتون گفت: بالا بودن کیفیت محصول، کوتاه بودن دوره رشد، ارگانیک

صالح محمدی با اشاره به آغاز برداشت راتون در گیلان افزود: پیش بینی شده ۴۹ هزار و ۳۰۰ تن راتون به ارزش بیش از ۲ هزار و ۲۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از شالیزار‌های گیلان برداشت شود.

وی با اشاره به مزایای پرورش راتون گفت: بالا بودن کیفیت محصول، کوتاه بودن دوره رشد، ارگانیک بودن محصول، نیاز نداشتن به آبیاری و پایین بودن هزینه تولید از مزایای پرورش راتون است.

راتون برنجی است که پس از برداشت خوشه‌های شالی دوباره رشد می‌کند و بارور می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به اینکه در همه‌ی شهرستان‌های گیلان کشت دوم انجام می‌شود خاطر نشان کرد: سایر محصولات کشاورزی شامل پاچ باقلا، باقلا برکت، سبزیجات برگی و غده‌ای و شبدر به عنوان کشت دوم در شالیزار‌های استان پرورش داده می‌شود.

وی گفت: شالیکاران استان گیلان، با پرورش راتون پس از برداشت برنج و کشت و کار محصولات کشاورزی در شالیزار‌ها باعث توسعه کشت دوم و رونق تولید می‌شوند

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در نیمه دوم سال، بسیاری از کشاورزان گیلانی تقریبا بیکارند که با کشت دوم در شالیزار‌ها از بیکاری در می‌آیند و درآمد خوبی هم نصیبشان می‌شود؛ درآمدی که می‌تواند هزینه‌های آماده کردن شالیزار‌ها و کشت و کار برنج را در بهار و تابستان تامین کند.

صالح محمدی افزود: تقریبا تمامی ارقام کیفی و محلی برنج رایج در استان گیلان از استعداد راتون زایی خوبی برخوردارند و کنترل دام‌های اهلی به ویژه گاو، گاومیش و گوسفند در زمان پرورش راتون ضروری است.

وی گفت: شالیکاران گیلانی افزون بر درآمدی که از کشت برنج در هر هکتار به دست می‌آورند در کشت دوم براساس نوع و ارزش محصول کشت شده به طور متوسط در هر هکتار بین هشت تا ۲۰ میلیون تومان درآمد عایدشان می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از آنجا که در نیمه دوم سال بارندگی‌ها در گیلان افزایش می‌یابد و غالبا شالیزار‌ها دچار آبگرفتگی می‌شوند با کشت دوم که لازمه آن ایجاد زهکش است، آب‌ها به بیرون شالیزار هدایت و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک از جاری شدن سیل هم جلوگیری می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.