تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 تیر 1401 - 9:58
کد خبر : 110462

🔺دهکده تاریخی زیر زمینی در جیرنده رودبار؛ بازگشایی برای عموم مردم

🔺دهکده تاریخی زیر زمینی در جیرنده رودبار؛ بازگشایی برای عموم مردم

مدیر کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری گیلان امروز گفت: دهکده تاریخی زیر زمینی جیرنده در رودبار ثبت ملی و برای بازدید عموم بازگشایی می‌شود. ولی جهانی افزود: این دهکده تاریخی که به تازگی در دهانه غاری دستکند (غاری که با دست با ابزار حفر شده باشد) کشف شده، در فاصله ۹۰ کیلومتری از

مدیر کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری گیلان امروز گفت: دهکده تاریخی زیر زمینی جیرنده در رودبار ثبت ملی و برای بازدید عموم بازگشایی می‌شود.
ولی جهانی افزود: این دهکده تاریخی که به تازگی در دهانه غاری دستکند (غاری که با دست با ابزار حفر شده باشد) کشف شده، در فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز شهر رودبار قرار دارد و شامل ۵ راهرو در چپ و راست است که در انتهای آن به یک سه راهی جالب و زیبا با پی سوز‌ها در اطراف می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه داغ‌های ابزار حفر هنوز بر بدنه غار‌ها کاملا مشهود است گفت: این اثر به دلیل نزدیکی به روستای داماش و قرار گرفتن در مسیر گردشگری مورد اقبال تاریخ دوستان و مسافران قرار دارد.
این بنای تاریخی مربوط به دوره اشکانی یا اواخر دوره ساسانی است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اهمیت ثبت ملی آثار تاریخی در استان گفت: با این کار از تخریب‌های احتمالی، دخل و تصرف و کاوش غیر مجاز در بنا‌های تاریخی استان جلوگیری می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.