تاریخ انتشار : سه شنبه 10 خرداد 1401 - 16:54
کد خبر : 109028

نوبت بندی آب کشاورزی گیلان تا پایان تیرماه ادامه دارد

نوبت بندی آب کشاورزی گیلان تا پایان تیرماه ادامه دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به تامین آب ۱۷۲ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان از طریق سد سفیدرود گفت: نوبت بندی آب براساس تقویم زراعی جهاد کشاورزی تا پایان تیرماه ادامه دارد. وحید خرمی روز سه شنبه با اشاره به کاهش آب ورودی به سد سفیدرود و لزوم استفاده از همه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به تامین آب ۱۷۲ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان از طریق سد سفیدرود گفت: نوبت بندی آب براساس تقویم زراعی جهاد کشاورزی تا پایان تیرماه ادامه دارد.

وحید خرمی روز سه شنبه با اشاره به کاهش آب ورودی به سد سفیدرود و لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های منابع آبی گیلان، افزود: ۴۵۰ ایستگاه پمپاژ، ۴۲۲ سردهنه اولویت دار و ۲۸۸ دهنه چاه نیز در این مدت ترمیم و تعمیر شده و در مدار بهره برداری قرارگرفته است.

وی هدف از اجرای این اقدامات را توزیع عادلانه آب کشاورزی و تسهیل در آبرسانی به شالیزارها عنوان کرد و از شالیکاران خواست همه مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول برنج در زمین‌های خود را بر اساس تقویم‌های آبیاری شرکت آب منطقه‌ای و تقویم زراعی جهاد کشاورزی گیلان انجام دهند.

خرمی با اشاره به سومین مرحله آبگذاری کانال راست سد سنگر مربوط به اراضی شالیزارهای مناطق شرقی استان از امروز سه شنبه گفت: براساس برنامه تدوین شده استانی سومین مرحله آبگذاری کانال راست سنگر(اراضی شالیزارهای مناطق شرق استان) ازصبح امروز به مدت هشت روز انجام می شود.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان هم در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

سد سفید رود آب کشاورزی ۱۷۲ هزار هکتار شالیزارهای استان از سمت راست سد سنگر شامل شهرستان های لاهیجان ، لنگرود، آستانه اشرفیه ، سیاهکل و سمت چپ سد سنگر شامل شهرستانهای رشت و خمام و شبکه فومنات شامل شهرستان های صومعه سرا ،فومن، شفت و بخش هایی از ماسال ، رضوانشهر و انزلی را تامین می کند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.