تاریخ انتشار : دوشنبه 9 خرداد 1401 - 13:12
کد خبر : 108947

افزایش سه برابر تولید نهال توت اصلاح شده در کشور

افزایش سه برابر تولید نهال توت اصلاح شده در کشور

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه هم اکنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده در کشور در حال تولید است، گفت: تولید این میزان نهال توت در کشور نسبت به پارسال بیش از سه برابر شده‌است. عدیل سروی اظهار داشت: سال گذشته، ۳۶۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه هم اکنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده در کشور در حال تولید است، گفت: تولید این میزان نهال توت در کشور نسبت به پارسال بیش از سه برابر شده‌است.

عدیل سروی اظهار داشت: سال گذشته، ۳۶۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده تولید و توزیع شد این درحالیست که قبل از آن در مدت ۱۵ سال به طور میانگین سالی ۲۰۰ هزار اصله نهال توت در کشور تولید شده‌است.

وی با بیان اینکه در سال جاری با تولید یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده شاهد رشد خوبی در این بخش بوده‌ایم، افزود: در زمان حاضر گیلان، مازندران، گلستان، تهران، خراسان‌رضوی و شمالی از استان‌های تولیدکننده نهال توت در کشور هستند.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به تولید نهال توت در قالب تفاهمنامه بین وزارت جهاد کشاورزی و کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: نهال‌های توت تولید شده سال گذشته در ۱۹ استان کشور توزیع شد، امسال نیز جزء ایلام، در بقیه استان‌ها توزیع خواهد شد.

سروی در ادامه به توزیع تخم نوغان در استان‌های مختلف کشور از فروردین امسال اشاره و اضافه کرد: توزیع تخم نوغان در برخی از استان‌ها “گرمسیری” به اتمام رسیده و در مناطق سردسیری ادامه دارد، تاکنون نیز ۴۵ هزار جعبه تخم نوغان در کشور توزیع شده.

وی با بیان اینکه تولید تخم نوغان داخلی امسال نسبت به سال‌های گذشته سه برابر شده‌است، اظهار داشت: امسال ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان تولید کرده‌ایم.

افزایش قیمت فروش پیله‌تر ابریشم

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه برداشت پیله‌تر ابریشم در مناطق گرمسیری نیز آغاز شده اظهار داشت: میزان برداشت پیله ابریشم در سال جاری رضایت‌بخش است اغلب نوغانداران بیش از ۴۰ کیلو به ازای هر جعبه برداشت می‌کنند که این میزان دریافت، قابل قبول است.

سروی با اشاره به افزایش قیمت هر کیلو پیله‌ تر ابریشم در سال جاری نسبت به پارسال اظهار داشت: امسال قیمت پیله‌تر ابریشم با توجه به کیفیت هر کیلو بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالیکه پارسال ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان به فروش رسید.

وی به فعالیت نوغانداری در فصل پاییز اشاره و افزود: استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، تهران، خراسان رضوی و شمالی به دلیل برخورداری از شرایط مساعدتر، پرورش پاییزه تخم نوغان را انجام می‌دهند که سهم گیلان ۴۵ درصد از پرورش است.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه توزیع تخم نوغان در گیلان تا فردا دهم خرداد ادامه دارد، اظهار داشت: تاکنون ۱۴ هزار و ۴۰۰ جعبه تخم نوغان در گیلان توزیع شد که نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش یافته‌است.

با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می‌شود، از هر پنج کیلوگرم پیله تر نیز پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام حاصل می‌شود، استان‌های گیلان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی و مازندران به ترتیب رتبه اول تا پنجم تولید پیله ابریشم کشور را به خود اختصاص داده‌اند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.