تاریخ انتشار : دوشنبه 9 خرداد 1401 - 13:07
کد خبر : 108944

مالکان خانه های تاریخی گیلان برای ثبت ملی اقدام کنند

مالکان خانه های تاریخی گیلان برای ثبت ملی اقدام کنند

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: مالکان خانه هایی که دارای قدمت هستند و پشتوانه تاریخی دارند می توانند برای ثبت در فهرست آثار ملی اقدام کنند. ولی جهانی  افزود: مالک هر خانه تاریخی که دارای قدمت و تاریخ باشد و تمایل به ثبت آن بنا در فهرست آثار ملی داشته باشند می

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: مالکان خانه هایی که دارای قدمت هستند و پشتوانه تاریخی دارند می توانند برای ثبت در فهرست آثار ملی اقدام کنند.

ولی جهانی  افزود: مالک هر خانه تاریخی که دارای قدمت و تاریخ باشد و تمایل به ثبت آن بنا در فهرست آثار ملی داشته باشند می توانند اقدام کند و پس از ثبت هم تسهیلات مرمت دریافت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ خانه تاریخی در رشت شناسایی شد، اظهار داشت: امسال مصوبه ای دریافت شد که براساس آن در صورت اینکه مالک بخشی از هزینه مرمت را تامین کند، بخشی دیگر از سوی اداره کل میراث فرهنگی تامین و پرداخت می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ثبت در فهرست ملی میراث فرهنگی هیچ محدودیتی برای مالکیت ایجاد نمی کند و مالک می تواند برای هر تغییر کاربری فرهنگی مجوز دریافت نماید.

جهانی همچنین به جذب سرمایه گذار برای خانه های تاریخی در صورت تمایل مالک اشاره کرد و گفت: مالکان خانه های تاریخی ثبت شده در فهرست ملی، برای تغییر کاربری بنای تاریخی به موزه می توانند از محل بند الف تبصره  ۱۸ تسهیلات دریافت کنند.

وی از آغاز مرمت خانه تاریخی شفیعی در رشت با شماره ثبت ۳۲۳۶۰ در فهرست آثار ملی خبر داد و افزود: خانه تاریخی شفیعی رشت به علت بهره‌مندی از معماری منحصربفرد و قرارگیری در محله پیرسرا رشت که یکی از مناطق قدیمی بافت تاریخی شهر رشت به شمار می‌رود از جایگاه ویژه‌ای در هویت معماری و فرهنگی رشت برخوردار است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، این بنا در راستای تشویق مالکان خانه‌های تاریخی استان برای ثبت بنای تحت مالکیت در فهرست آثار ملی کشور که موجب حفظ بافت تاریخی و هویت فرهنگی شهرهای استان می‌شود با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال به صورت نقدی مرمت می‌شود.

جهانی با اشاره به مرمت نمای بیرونی و بازشوهای این بنا افزود: مرمت و بهسازی بناهای تاریخی استان گیلان با توجه به مطالبه افکار عمومی و همچنین تأثیرگذاری منظر بافت تاریخی شهرستان‌های استان بر انتقال مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی به نسل‌های آینده در دستورکار است.

وی اضافه کرد: امیدواریم در سال مالی آینده و جذب و تخصیص اعتبارات مورد نیاز این اقدامات در خصوص دیگر بناهای شاخص ثبت شده در فهرست آثار ملی ادامه یابد.

بیش از پنج هزار اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که بیش از یکهزار و ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.