تاریخ انتشار : یکشنبه 1 خرداد 1401 - 13:11
کد خبر : 108857

فرمانده سپاه قدس گیلان: ۱۰ هزار هکتار از اراضی سپاه گیلان در اختیار زراعت چوب قرار گرفت

فرمانده سپاه قدس گیلان: ۱۰ هزار هکتار از اراضی سپاه گیلان در اختیار زراعت چوب قرار گرفت

فرمانده سپاه قدس گیلان گفت: ۱۰ هزار هکتار از اراضی سپاه قدس گیلان برای کاشت نهال و اجرای طرح زراعت چوب در این استان قرار گرفت. به گزارش ایرنا، سردار محمد عبدالله‌پور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سپاه قدس گیلان همواره خود را یکی از حامیان تولید و ایجاد اشتغال در کشور دانسته و

فرمانده سپاه قدس گیلان گفت: ۱۰ هزار هکتار از اراضی سپاه قدس گیلان برای کاشت نهال و اجرای طرح زراعت چوب در این استان قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، سردار محمد عبدالله‌پور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سپاه قدس گیلان همواره خود را یکی از حامیان تولید و ایجاد اشتغال در کشور دانسته و در همین راستا، ۱۰ هزار هکتار از اراضی خود را به منظور کاشت نهال و اجرای طرح زراعت چوب در اختیار متولیان امر و متقاضیان قرار داده است.

وی با بیان اینکه دولت با توسعه زارعت چوب، گام بلندی در حفاظت از عرصه‌های جنگلی برداشته است، بیان کرد: زراعت چوب یکی از اقدامات مهمی است که در گیلان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، زیرا دولت با توسعه زارعت چوب، گام بلندی با رویکرد حفاظت از عرصه‌های جنگلی برداشته ضمن آنکه این مهم به کاهش قاچاق چوب نیز منجر شده و به ارتقاء تولیدات و پویایی صنایع سلولزی می‌انجامد.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به سازمان‌های مشارکت کننده در طرح زراعت چوب در این استان بیان کرد: استانداری گیلان، سپاه قدس گیلان، سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، دانشگاه گیلان، دانشگاه آزاد اسلامی گیلان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در این طرح مشارکت دارند.

سردار عبدالله پور یکی از اهداف طرح زراعت چوب را عدم وابستگی به واردات دانست و خاطرنشان کرد: نیاز روز افزون به چوب، گسترش صنایع چوبی،کمک به تأمین مواد اولیه صنایع چوبی و کمتر شدن نیاز به واردات و قاچاق چوب، کمک به اقتصاد و معیشت کشاورزان با استفاده از زراعت چوب در اراضی مستثنیات مردمی و حفظ جنگلهای هیرکانی و کمک به محیط زیست از جمله اهداف مهم در طرح زراعت چوب است.

به گفته فرمانده سپاه قدس گیلان طرح زراعت چوب اگر منجر به افزایش، تولید در واحد سطح، افزایش سطح صنوبرکاری، بهبود کیفیت محصول و همچنین کاهش زمان تولید شود می‌توان به راحتی اقتصاد گیلان را رونق بخشید.

وی با بیان اینکه افزایش طرح زراعت چوب در استان باعث ایجاد اشتغال پایدار در استان می‌شود، اظهار کرد: طبق آمار تاکنون پنج هزار و ۲۰۰ کشاورز صنوبرکار(اشتغال مستقیم)، ۱۰ تثبیت اشتغال قریب شرکت صنایع چوبی، تثبیت اشتغال ۳۰۰‌ نفری و اشتغال یک‌هزار و ۵۰۰ راننده و کارگر برش درخت به طور غیرمستقیم در گیلان انجام شده است لذا به طوری کلی ۶ هزار اشتغال مستقیم و ۱۲ هزار اشتغال غیر مستقیم صورت گرفته است.

سردار عبدالله پور با اشاره به اهمیت اجرای درست طرح زراعت چوب در کشور و استان گیلان، خاطرنشان کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، درآمدزایی برای جوامع محلی، استفاده از زمین های بایر، تنفس واقعی‌تر جنگل و طمع کمتر برای قطع درختان جنگلی، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی، تأمین نیاز صنایع چوبی کشور و احتیاج به واردات کمتر، از مزایای توسعه زراعت چوب است.

به گفته فرمانده سپاه قدس گیلان مصرف چوب در کشور، ۱۱ میلیون مترمکعب است و این میزان مصرف در گیلان چهار و نیم تا پنج میلیون متر مکعب است.

وی با ابراز خرسندی از اجرای طرح همگام با کشاورز در استان گیلان گفت: در حوزه زراعت چوب با هماهنگی جهاد کشاورزی، اجرای طرح “حاج قاسم” را در استان از چندی پیش آغاز و پرورش نهال نیز در استان انجام‌ شده است.

فرمانده سپاه قدس گیلان در ادامه گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های خوب مردمی به‌ لحاظ اشتغال در کشور و گیلان وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها در جهت اشتغالزایی و افزایش تولید استفاده شود که یکی از این ماورد جنگل ها هستند چون جنگل‌های گیلان سند گردشگری استان هستند که بدون هیچ تخریبی می‌توان از این نعمت خدادادی در آمدهای زیادی در زمینه گردشگری کسب کرد.

وی افزود: از نعمت جنگل باید به خوبی در بخش گردشگری سود برد و همچنین اجرای طرح زراعت چوب در استان گیلان نیز بسیار مهم است چون زراعت چوب یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی است که با اجرای آن تلاش شده هم از تخریب جنگل‌ها جلوگیری شود و هم فرصتی فراهم شود تا آیندگان نیز از این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند.

فرمانده سپاه قدس گیلان ، جنگل‌های هیرکانی را یکی از ظرفیت‌های گردشگری گیلان دانست و بیان کرد: حفاظت و صیانت از جنگل‌های هیرکانی برای نسل‌های آینده از وظایف مسئولان است لذا نباید برای منافع شخصی آن‌ها را تخریب کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.