تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردین 1401 - 10:04
کد خبر : 107850

جولیان زلیزر؛ استاد دانشگاه پرینستون ایلان ماسک نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا را رقم می‌زند؟

جولیان زلیزر؛ استاد دانشگاه پرینستون ایلان ماسک نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا را رقم می‌زند؟

ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا بیش از ۹ درصد از سهام توئیتر را خریداری کرده که تصاحب یک کرسی هیئت مدیره در آن شرکت رسانه اجتماعی را تضمین کرده است. این موضوع به گمانه زنی‌ها درباره نفوذ بالقوه او بر این پلتفرم دامن زده است. جولیان زلیزر؛  استاد دانشگاه پرینستون؛ مورخ ریاست جمهوری آمریکا و

ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا بیش از ۹ درصد از سهام توئیتر را خریداری کرده که تصاحب یک کرسی هیئت مدیره در آن شرکت رسانه اجتماعی را تضمین کرده است. این موضوع به گمانه زنی‌ها درباره نفوذ بالقوه او بر این پلتفرم دامن زده است.

جولیان زلیزر؛  استاد دانشگاه پرینستون؛ مورخ ریاست جمهوری آمریکا و نویسنده کتاب “ریاست جمهوری دونالد ترامپ: اولین ارزیابی تاریخی” است. کتاب دیگر منتشر شده توسط او تحت عنوان “نیوت گینگریچ، سقوط یک رئیس مجلس و ظهور حزب جمهوری خواه جدید” در سال ۲۰۲۰ میلادی به عنوان یکی از ۱۰۰ کتاب برتر سال توسط روزنامه “نیویورک تایمز” معرفی شد. بیش از هزار مقاله از او منتشر شده اند. او توانسته بورسیه‌هایی را از موسسه بروکینگز، بنیاد گوگنهایم، بنیاد راسل سیج، انجمن تاریخی نیویورک و موسسه آمریکای جدید دریافت کند. او دو بار برنده جایزه دی بی هاردمن به دلیل کتاب‌های نوشته شده اش بوده است.

به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، ماسک مدافع سرسخت آزادی بیان که از توئیتر برای انتشار اطلاعات نادرست و تمسخر سیاستمداران استفاده کرده پیش‌تر وعده داده بود که با این شرکت برای ایجاد “پیشرفت‌های قابل توجه” همکاری خواهد کرد اگرچه مشخص نبوده که این برنامه‌ها چه خواهند بود و آیا به نتیجه خواهند رسید یا خیر.

در همین حال، برخی محافظه کاران از ماسک می‌خواهند که پس از تعلیق دائمی حساب کاربری رئیس جمهوری پیشین امریکا دو روز پس از حمله طرفداران او به ساختمان کنگره آمریکا در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ترامپ اجازه داده شود تا بار دیگر به توئیتر بازگردد.

“لورن بوبرت” نماینده جمهوری خواه کنگره در توئیتی نوشته بود: “اکنون که ایلان ماسک بزرگترین سهامدار توئیتر است زمان آن فرارسیده که سانسور سیاسی لغو شود. ترامپ را بازگردانید”! سخنگویان توئیتر، اما گفته اند که مدیریت و کارکنان آن شرکت و نه هیئت مدیره در این باره تصمیم گیری می‌کنند.

ظرفیت بالقوه دسترسی ترامپ به توئیتر با این فرض که رئیس جمهور سابق قصد دارد دوباره نامزد شود می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۴ داشته باشد. توئیتر جزء لاینفک موفقیت سیاسی ترامپ بود و اگر حساب هایش بازگردانده شوند او اهرم‌های بسیار زیادی برای تضمین نامزدی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری و ارتقای موقعیت خود در انتخابات عمومی خواهد داشت.

شش ماه پس از تعلیق حساب او در توئیتر من جلسه‌ای را با رئیس جمهور سابق و گروهی از مورخان دیگر داشتم که بر روی کتابی درباره دوران ریاست جمهوری او کار می‌کردند.

ترامپ در پاسخ به پرسشی در مورد عدم امکان استفاده از حساب کاربری توئیتر خود که به نظر می‌رسد ضربه‌ای برای او در از دست دادن دسترسی به رسانه‌های اجتماعی بوده این موضوع را پنهان کرد و گفت که انتشار اخبار در وب سایت خود را “بسیار زیباتر” می‌داند.

با این وجود، غیر قابل انکار است که حضور ترامپ در عرصه افکار عمومی از زمان تعلیق حساب وی از پلتفرم رسانه‌های اجتماعی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. ماه‌ها پس از ملاقات ما، ترامپ پرونده‌ای را به دادگاه ارائه کرد تا تلاش کند حساب توییتر خود را بازگرداند (قاضی استدلال او را رد کرد و با درخواست توئیتر مبنی بر انتقال شکایت طرح شده در فلوریدا به دادگاه ناحیه شمالی کالیفرنیا موافقت کرد).

در همین حال، تلاش‌های او برای ایجاد یک پلتفرم رسانه اجتماعی جایگزین تاکنون با مشکل مواجه شده است. ترامپ برای برقراری ارتباط مستقیم با مردم به روشی غیررسمی و بدون واسطه به توئیتر وابسته بود.

حساب ترامپ در توئیتر منبعی برای اظهار نظر‌های مداوم بود. او از این رسانه اجتماعی برای حمله به مخالفان اش، انتشار اطلاعات نادرست در راستای منافع سیاسی خود و طعنه زدن به رهبران خارجی مانند “کیم جونگ اون” رهبر کره شمالی استفاده کرده بود.

با این وجود، برای ترامپ نکته مهم‌تر روشی بود که او از توئیتر برای شکل دادن به چرخه اخبار ۲۴ ساعته استفاده کرد. ترامپ چه نسبت به استراتژی خود آگاه بود و یا به صورت ناخودآگاه عمل کرد احساسی ذاتی نسبت به شیوه جذب رسانه‌های مدرن به سوی جنجال، اظهارات تحریک آمیز و داستان‌های هیجان انگیز داشت.

ترامپ با تمایل به برقراری ارتباط بدون هیچ گونه واسطه‌ای توانست اخبار روز را تنها در قالب چند واژه در توئیتر شکل دهد. زمانی که شما یک رهبر قدرتمند هستید که مایل به گفتن تقریبا هر چیزی می‌باشید اعم از اظهارات عجیب و غریب، واژگان تحریک آمیز یا اظهار نظر‌های ساده بی معنی این یک شرط مطمئن است که پوشش رسانه‌ای و حساب کاربری تان دنبال خواهد شد.

در واقع، کارزار مشروعیت زدایی از انتخابات ۲۰۲۰ میلادی تا حدی به حملات مکرر ترامپ در توئیتر متکی بود و به گسترش طرح روایت او دامن زد. آن چه که در ۶ ژانویه دیدیم حمله اوباش به ساختمان کنگره بود که از طریق رسانه‌های اجتماعی گردهم آمدند و شعار‌هایی را سر دادند که از حساب کاربری توئیتر ترامپ نشئت گرفته بودند.

اگر ترامپ بخواهد در سال ۲۰۲۴ میلادی بازگشتی سیاسی داشته باشد توئیتر می‌تواند برای او تغییر دهنده بازی باشد. بدون دسترسی به این رسانه اجتماعی، بازآفرینی استراتژی‌ای که او را در سال ۲۰۱۶ میلادی به سوی کاخ سفید سوق داد برای وی بسیار دشوار خواهد بود به ویژه با وجود نسل تازه‌ای از جمهوری خواهان طرفدار ترامپ مانند “ران دی سانتیس” فرماندار فلوریدا که آماده به راه انداختن جنجال و انداختن خوراک به سوی پایگاه اجتماعی رای دهندگان شان هستند.

اگر حضور ماسک در هیئت مدیره توئیتر به نوعی منجر به تغییر سیاستگذاری آن رسانه اجتماعی شود انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان و آینده امریکا احتمالا بسیار متفاوت به نظر می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.