تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 فروردین 1401 - 19:37
کد خبر : 107840

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان: مردم گیلان در مدیریت پسماند از مسئولان جلوتر هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان: مردم گیلان در مدیریت پسماند از مسئولان جلوتر هستند

جارستان:مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان مدیریت پسماند در استان طی دهه‌های اخیر را همتراز با همراهی و نیاز مردم ندانست و تاکیدکرد: مردم گیلان در بحث مدیریت پسماند همواره از مسئولان جلوتر بوده و مطالبه آنها جدی‌تر است. رضا زمانی با بیان اینکه الگوهای مدیریت پسماند به طور زنجیره و به هم پیوسته است، افزود:

جارستان:مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان مدیریت پسماند در استان طی دهه‌های اخیر را همتراز با همراهی و نیاز مردم ندانست و تاکیدکرد: مردم گیلان در بحث مدیریت پسماند همواره از مسئولان جلوتر بوده و مطالبه آنها جدی‌تر است.

رضا زمانی با بیان اینکه الگوهای مدیریت پسماند به طور زنجیره و به هم پیوسته است، افزود: اولویت این اداره کل محیط زیست در سال ۱۴۰۱ مدیریت پسماند و اجرایی کردن مطلوب آن در تمامی ابعاد است.

وی اظهار داشت: معتقدم باید در زمینه مدیریت پسماند استراتژی مدونی شکل بگیرد و سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان ناظر بخش کوچکی از این استراتژی است؛ این دستگاه نظارت کننده و گزارش دهنده است و متاسفانه در چند دهه گذشته چون استراتژی مشخصی نداشتیم غالباً شاهد اقدامات یک سویه بوده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه یکی از شیوه‌های حداکثری کردن برنامه مدیریت پسماند تفکیک از مبدا است، افزود: متاسفانه وقتی که بر آموزش تاکید کردیم از دیگر نیازهای چرخه مدیریت همچون تشکلهای، برنامه ریزی و سیاست گذاری محروم بودیم؛ لذا، در این راه بخشی از اعتماد مردم سلب شده است.

از ورود رسانه‌ به مشکلات استان استقبال می‌کنیم

زمانی با بیان اینکه مردم از ما در زمینه مدیریت پسماند جلوتر هستند و مطالبه آنها جدی تر است، ادامه داد: با توجه به چالش های زیست محیطی در گیلان نیازمند یاری رسانه هستیم و بدون مشارکت مردم و گروه‌های اجتماعی بویژه خبر رسانی و اطلاع رسانی درست ما نمی توانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم .

مدیرکل حفاظت محیط زیست همچنین نقد کارشناسی رسانه ای را نیاز آگاه سازی مردم و کمک به مدیران محیط زیست عنوان کرد و گفت: درهای محیط زیست برای رسانه ها در سراسر گیلان باز است و از ورود رسانه ها به مشکلات استان استقبال می کنیم.

زمانی ضمن قدردانی از ایرنا برای تهیه فرآورده های خبری اخیر در بحث پویش مسیر سبز- ایران پاک  اظهار داشت: خوشبختانه ،در اجرای این پویش جزو استانهای با عملکرد خوب بودیم اما متاسفانه چالش های ما در حوزه محیط زیست زیاد است و در سال جدید اولویت اصلی مدیریت پسماند و بحث فاضلاب است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،روزانه حدود ۵۸ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که در این میان سهم استان های گردشگر پذیر مانند گیلان، مازندران و گلستان بسیار نگران کننده است؛ در این سه استان در حالت عادی روزانه حدود ۶ هزار تُن پسماند تولید می‌شود که این رقم در ایام نوروز گاه تا سه برابر بیشتر می شود  و این موضوع فاجعه ای برای محیط زیست شمال کشور است زیرا شیرابه های این حجم زباله، جنگل و طبیعت آن منطقه را نابود می کند و در نهایت با ورود به محصولات کشاورزی، زندگی و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.
پسماند سال هاست که بزرگترین و بارزترین چالش گیلان است بطوریکه ، هم اینک براساس آمارهای ارائه شده، روزانه نزدیک به ۲ هزار تُن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می شود و در این میان بیشترین تولید زباله در روز، مربوط به کلانشهر رشت است که در ایام نوروز با ورود مسافران و گردشگران میزان زباله تولیدی این شهر به حدود ۲۵۰ تن می رسد و همگی راهی خطه سبز سراوان رشت می شوند.
قرارداد ساخت نیروگاه ۶۰۰ تنی زباله سوز رشت در سال ۱۳۹۲ توسط شهرداری رشت منعقد شد که تاکنون با گذشت حدود یک دهه و عبور از ۲ شورای شهر کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برای این نیروگاه، قابلیت تولید ۳۸ هزار مگاوات برق در سال نیز پیش بینی شده است.
کل اعتبار پیش بینی شده برای احداث نیروگاه زباله سوز در قرارداد سال ۹۲، حدود ۴۰ میلیون دلار بود که شهرداری رشت ابتدا باید ۲۵ درصد پیش پرداخت را برای خرید تجهیزات تزریق می‌کرد اما بر اساس آخرین گزارش رسمی تاکنون ۱۸.۵ درصد آن تزریق شده است.
نیروگاه زباله سوز رشت که بزرگترین از نوع خود در کشور بشمار می رود گویا دیگر امید خود را نسبت به مدیران شهری و متولیان امر از دسته داده است که با ورود دستگاه قضا انتظار می رود جان دوباره ای به عملیات تکمیل و ساخت این نیروگاه دمیده شود./ایرنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.