تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اسفند 1400 - 9:44
کد خبر : 107641

استاندار گیلان در جلسه ساماندهی صنعت چای کشور مطرح کرد؛ اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی برای اصلاح باغات چای از محل سفر رئیس جمهوری به گیلان/ اختصاص یک میلیارد تومان یارانه نهال به سازمان چای برای نخستین بار در تاریخ این صنعت/ ضرورت اقتصادی کردن تولید برای جلوگیری از تغییر کاربری باغات و مزارع کشاورزی

استاندار گیلان در جلسه ساماندهی صنعت چای کشور مطرح کرد؛ اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی برای اصلاح باغات چای از محل سفر رئیس جمهوری به گیلان/ اختصاص یک میلیارد تومان یارانه نهال به سازمان چای برای نخستین بار در تاریخ این صنعت/ ضرورت اقتصادی کردن تولید برای جلوگیری از تغییر کاربری باغات و مزارع کشاورزی

جارستان : استاندار گیلان با بیان اینکه دولت سیزدهم اراده کافی برای بهبود وضعیت صنعت چای و نیز برخورد با عوامل تهدید چای مرغوب داخلی را دارد، گفت: در همین راستا، اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی برای اصلاح باغات چای از محل سفر رئیس جمهوری به گیلان در نظر گرفته شده است. به گزارش پایگاه اطلاع

جارستان : استاندار گیلان با بیان اینکه دولت سیزدهم اراده کافی برای بهبود وضعیت صنعت چای و نیز برخورد با عوامل تهدید چای مرغوب داخلی را دارد، گفت: در همین راستا، اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی برای اصلاح باغات چای از محل سفر رئیس جمهوری به گیلان در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان، دکتر اسدالله عباسی شامگاه شنبه در جلسه ساماندهی صنعت چای کشور در لاهیجان با بیان این مطلب افزود: زندگی و معیشت هزاران نفر چایکار و کسانی که در گیلان به نوعی به صنعت چای وابسته اند ، به این محصول استراتژیک بستگی دارد و اکثر چایکاران تنها منبع درآمدی آنان به چای بر می گردد.
وی افزایش قیمت ارز و رقابتی شدن تولید چای طی سال‌های اخیر را از عوامل توجیه پذیر شدن موضوع تولید و فرآوری چای دانست و اضافه کرد: با همت دولت سیزدهم در سال جاری با رشد ۴۸ درصدی برگ سبز چای درجه دو و ۳۷ درصدی برگ سبز چای درجه یک، بارقه های امید در دل چایکاران و فعالان این صنعت روشن شده است.
وی گفت: در همین راستا، اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی برای اصلاح باغات چای از محل سفر رئیس جمهوری به گیلان در نظر گرفته شده است.
نماینده عالی دولت در گیلان پرداخت به‌موقع مطالبات چایکاران، ارائه تسهیلات به‌زراعی به چایکاران و تسهیلات نوسازی ماشین آلات کارخانجات چای را اقدامات مهم دولت برای حفظ کاربری باغات و توسعه محصول استراتژیک چای ذکر کرد .
دکتر عباسی ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ صنعت چای، یارانه نهال به مبلغ یک میلیارد تومان به سازمان چای اختصاص داده شده است.
وی با تاکید بر اینکه به برگزاری جلسات میدانی برای رفع موانع در موضوعات مهم توسعه‌ای گیلان اعتقاد دارم ، تصریح کرد: برگزاری جلسات کاربردی و تحول آفرین با حضور متولیان امر و فعالان حوزه چای، بکارگیری نیروهای متخصص و تقویت نیروهای زبده سازمان چای، پاسخگویی و دلسوزی مسئولانه همه عوامل تولید و عرضه چای بویژه ناظرین و تعامل اثربخش بین چایکاران و کارخانجات این محصول در کنار حمایت دولت، زنجیره ارزش را به خوبی ایجاد می کند و شاهد رونق این بخش مهم کشاورزی خواهیم بود.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: اقتصادی کردن تولید برای جلوگیری از تغییر کاربری باغات و مزارع کشاورزی ضرورت دارد و اگر رابطه بین باغداران و کارخانجات چای در گیلان رابطه تعاملی و اثر بخش باشد، به نفع هر دو طرف خواهد بود.
دکتر عباسی افزود: ارتقای کیفی تولید هم در باغات و هم در کارخانجات، می تواند ضامن حفظ بلندمدت صنعت چای در کشور و به تبع آن در گیلان باشد.
وی سازمان چای را برای برنامه ریزی صحیح در جهت حفظ و احیای باغات چای موجود و باغات رهاشده مکلف کرد و گفت: سازمان چای با همکاری فرمانداران شهرستان های چایخیز در بازه زمانی مشخص، حدود باغات چای گیلان را مشخص کنند.
وی ادامه داد: تغییر ذائقه مردم از چای بی کیفیت خارجی که در اثر اهمال و سوء مدیریت طی سال‌های قبل اتفاق افتاده ، به چای مرغوب داخلی، تنها با تولید کیفی و پایدار این محصول ممکن خواهد بود.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه نباید اجازه واردات چای در جهت تضعیف چای مرغوب داخلی داده شود ، افزود: باید فضایی فراهم آید که چای خارجی وارداتی پس از تایید سازمان چای از نظر کیفیت و سلامت، در کشور توزیع شود.
دکتر عباسی همچنین برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی و دیگر متولیان صنعت چای در ترویج، فرهنگ سازی و پرداخت تسهیلات به باغدار و کارخانه داران و نیز تقویت صندوق حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان چای را مورد تأکید قرار داد.
وی بیان داشت: شناسنامه دار کردن باغات موضوعی‌ست که باید سازمان جهاد کشاورزی با همکاری فرمانداران، هم در باغات چای و هم سایر باغات کیوی، مرکبات، فندق و … در گیلان بر اساس سیاست های راهبردی دولت به صورت ضرب الاجل در دستور کار خود قرار دهد.
وی اظهار داشت: با برنامه ریزی علمی و دقیق در برنامه پنج‌ساله توسعه صنعت چای استان، همه دستگاه های متولی بویژه پژوهشکده چای با اتکا بر دانش فنی و پژوهش های نو، مسئولانه و پاسخگو در راستای حمایت و افزایش تولید، کیفی سازی محصول، به‌زراعی، هرس، آبیاری مدرن و تولید ارقام جدید اقدام کنند.
استاندار گیلان با تاکید بر اینکه چایکاران با توجه به هزینه های تولید، نباید دغدغه‌مند مسائلی همچون تهیه کود و تحویل چای باشند، گفت: کارخانجات با در نظر گرفتن شرایط اصلاح بازار در سال جاری آمادگی این را داشته باشند تا در تعامل با چایکاران، قیمتی بیشتر از قیمت تضمینی دولت را در چین اول و برگ سبز چای درجه یک پرداخت کنند که این تعامل دو سویه ستودنی است.
دکتر عباسی در ادامه با اشاره به مشکلات بیان شده توسط فعالان تولید و عرضه چای و تعدادی از نمایندگان مردم در شهرستان های چایخیز در این جلسه، گفت: با توجه به اهمیت موضوع و در راستای ساماندهی عملیاتی صنعت چای که برای جامعه اقدامی ملموس و اثر بخش در جهت رونق تولید و اشتغال است، کارگروه تخصصی با عضویت نمایندگان مردم و فرمانداران شهرستان‌های چایخیز، معاون استاندار، سازمان چای، سندیکای کارخانجات، اتحادیه چایکاران، سازمان جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی، تعاون روستایی، پژوهشکده چای و صندوق حمایت از چایکاران تشکیل می شود.
وی ضرورت همراهی صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای بیمه محصولات مختلف تولیدی در استان گیلان از جمله محصول استرتژیک چای را از مواردی عنوان کرد که در دیدار با مسئولان کشوری این صندوق، بر آن تاکید کرده است.
وی یادآور شد: به عنوان کسی که کشاورز زاده هستم، خاطرات تلخ و شیرین بسیاری در خصوص چای و دغدغه های چایکاران در ذهن دارم و بر این مبنا تضییع و کوتاهی در حق چایکاران را بر نمی تابم.
دکتر عباسی همچنین بیان کرد: در فصل برداشت محصول چای جشنواره ای برای تشویق چایکاران نمونه و نیز کارخانجاتی که جایگاه چای خوب و مرغوب و زحمت چایکاران را می دانند، برگزار شود.
وی حمایت از تولید و افزایش سطح درآمد کشاورزان را در عدم تغییر کاربری زمین های حاصلخیز گیلان بسیار موثر دانست و گفت: کشاورزان برای جبران هزینه های زندگی خود به ناچار اقدام به فروش زمین زراعی و باغات خود می کنند، این در حالی‌ست که با فروش این زمین های با ارزش، شاهد از بین بردن زیست بوم در استان خواهیم بود.

در این جلسه نمایندگان مردم در شهرستان های لاهیجان و سیاهکل، آستانه اشرفیه و کیاشهر و لنگرود، فرمانداران فومن و املش، رئیس سازمان چای کشور، رئیس اتحادیه چایکاران کشور، رئیس اتحادیه چایسازان املش ، رئیس سندیکای کارخانجات چای شمال و تعدادی از فعالان صنعت چای مشکلات، نظرات و پیشنهادت خود را برای رونق این صنعت در گیلان ارائه کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.