تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1400 - 20:31
کد خبر : 107613

استاندار گیلان در ارتباط تصویری با سفیر کشورمان در باکو مطرح کرد؛ مبادلات اقتصادی ایران و آذربایجان، با نقش‌آفرینی گیلان بیشتر شود

استاندار گیلان در ارتباط تصویری با سفیر کشورمان در باکو مطرح کرد؛ مبادلات اقتصادی ایران و آذربایجان، با نقش‌آفرینی گیلان بیشتر شود

جارستان:استاندار گیلان با بیان اینکه مبادلات اقتصادی ایران و آذربایجان، با نقش‌آفرینی گیلان بیشتر شود؛ بر لزوم جدیت نهادهای مربوطه برای ارتقاء مناسبات تجاری طرفین تأکید کرد و خواستار برگزاری نشست سه جانبه بین سفیران کشورمان در روسیه، جمهوری آذربایجان و مسئولان استان شد.  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ عمده‌ترین توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و

جارستان:استاندار گیلان با بیان اینکه مبادلات اقتصادی ایران و آذربایجان، با نقش‌آفرینی گیلان بیشتر شود؛ بر لزوم جدیت نهادهای مربوطه برای ارتقاء مناسبات تجاری طرفین تأکید کرد و خواستار برگزاری نشست سه جانبه بین سفیران کشورمان در روسیه، جمهوری آذربایجان و مسئولان استان شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ عمده‌ترین توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و چالش‌های رونق صادرات غیرنفتی گیلان با جمهوری آذربایجان عصر امروز (سه شنبه) در نشست دکتر عباسی استاندار با سفیر کشورمان در باکو، از طریق ارتباط تصویری مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده عالی دولت در گیلان در این نشست با تبریک اعیاد پربرکت ماه شعبان، با اشاره به پیشینه  تاریخی مناسبات ایران با کشور های حوزه قفقاز تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های بالقوه  تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان، با نقش آفرینی و محوریت گیلان بسیار بیشتر از حجم مبادلات فعلی است.

دکتر اسدالله عباسی افزود: این مهم با پیگیری برای رفع مشکلات بازرگانان و نقش آفرینان ترانزیت کالا به نتایجی مطلوب منتهی می شود.

بالا بودن تعرفه های گمرکی برای صدور کالاهای ایرانی به جمهوری آذربایجان، ضعف در ارتباطات بانکی و بین بانکی و محدودیت ظرفیت‌های ترخیص کالا از گمرک آستارا از جمله مواردی بود که دکتر عباسی در این نشست مطرح و بر لزوم مورد توجه قرار گرفتن آنها برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی طرفین تأکید کرد.

 استاندار گیلان ادامه داد: فقدان یک مرکز تجاری بین باکو، آستراخان و لنکران، تسهیل در روند صدور روادید زمینی در آستارا، کندی تردد کامیون‌های ایرانی از گمرک سامور در مرز بین داغستان و آذربایجان و توسعه نیافتن کامل پروژه های زیرساختی، از  عمده ترین چالش‌های ارتقاء مناسبات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان است.

دکتر عباسی وضعیت صادرات از مرز به‌ویژه صادرات چمدانی را مناسب خواند و گفت:  از سال ۱۳۹۸ و به دنبال شیوع ویروس منحوس کرونا، همه مرزها بسته شده بود ولی مرز آستارا به آذربایجان به صورت شبانه روزی فعال بود که نشان‌دهنده همکاری خوب بین دو کشور است.

وی تصریح کرد: استان گیلان دروازه ورود ایران به اروپا از مسیر آستارا و از طریق جمهوری آذربایجان است و با توجه به روابط خوب جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه،خواستار پیگیری برای توسعه روابط بین دو کشور و نیز برگزاری نشست سه جانبه بین سفرای کشورمان در روسیه و جمهوری آذربایجان و مسئولان استان گیلان هستیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان نیز در این نشست مجازی؛ قول مساعد داد که این محدودیت‌های صادراتی بازرگانان ایرانی را در باکو پیگیری کرده و زمینه تسهیل در روند صدور کالا از مرزهای آستارا و سامور آذربایجان را فراهم نماید.

 سید عباس موسوی با اشاره روند رو به رشد مناسبات همه جانبه  ایران و آذربایجان پس از دیدار رئیسان جمهوری دو کشور در عشق آباد اضافه کرد: در روزهای آینده نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با سفر هیاتی بلند پایه از ایران در باکو برگزار و عمده ترین ظرفیت‌ها و توانمندی های دو کشور برای گسترش مبادلات همه جانبه بویژه تامین کالاهای مورد نیاز این همسایه  شمالی فراهم می شود.

در این جلسه که رئیسان سازمان های جهاد کشاورزی و صمت استان، مدیرکل گمرکات گیلان، رئیس اتاق بازرگانی استان و دیگر مسئولان مرتبط نیز حضور داشتند، گزارشی از آخرین وضعیت تجارت گیلان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تسهیل روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای ایران و آذربایجان ارائه شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.