تاریخ انتشار : یکشنبه 15 اسفند 1400 - 12:14
کد خبر : 107581

جانشین زلنسکی چه کسی می‌تواند باشد؟

جانشین زلنسکی چه کسی می‌تواند باشد؟

مقام‌های آمریکایی، اوکراینی‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند تا به مسئولان ارشد این کشور که احتمالا جانشین و جایگزین رئیس جمهوری می‌شوند، اجازه ندهند برای مدتی طولانی در یک مکان بمانند و به آن‌ها تاکید کرده‌اند تا به مکان‌های امن‌تر خارج از کی‌یف بروند. به گفته مقام‌های مطلع، دولت‌های غربی درباره جانشین احتمالی ولودیمیر زلنسکی

مقام‌های آمریکایی، اوکراینی‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند تا به مسئولان ارشد این کشور که احتمالا جانشین و جایگزین رئیس جمهوری می‌شوند، اجازه ندهند برای مدتی طولانی در یک مکان بمانند و به آن‌ها تاکید کرده‌اند تا به مکان‌های امن‌تر خارج از کی‌یف بروند.

به گفته مقام‌های مطلع، دولت‌های غربی درباره جانشین احتمالی ولودیمیر زلنسکی در صورت دستگیری یا کشته شدنش توسط نیرو‌های روسی گفتگو کرده‌اند، اما هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد: نگرانی‌ها در درجه نخست در مورد اطمینان از تشکیل یک دولت مستقل در اوکراین حتی با وجود تلاش‌های روسیه برای گماردن یک رهبر دست نشانده در کی‌یف است. مقام‌های غربی گفته‌اند که داشتن یک رهبری مستقل به رسمیت شناخته شده در اوکراین، به جلوگیری از مشروعیت هر مقام دست نشانده و تحت حمایت روسیه کمک می‌کند.

مقام‌های آمریکایی و اروپایی می‌گویند، انتظار می‌رود استفانچوک و سایرین به عنوان جانشین‌های احتمالی زلنسکی به مخالفت خود با حمله روسیه به اوکراین ادامه دهند.

مسئولان اوکراین ضمن مقاومت در مقابل پیشنهاد‌های اروپا و آمریکا برای جابجایی استفانچوک، این را هم می‌گویند که ضرورت تضمین یک جانشین قانونی را می‌دانند.

روز پنجشنبه، زلنسکی نشست خبری را در اتاقی برگزار کرد که کیسه‌های شن برای حفاظت در برابر هرگونه حمله‌ای در مقابل پنجره‌هایش قرار داده شده بود. او درباره احتمال کشته شدنش حرف می‌زد، اما به جانشین خود اشاره‌ای نکرد.

مقام‌های اوکراینی علنا گفته‌اند که تمایلی به بحث درباره جانشین ندارند و بر روی نبرد با روسیه و پیروزی این جنگ متمرکز هستند.

“ماریان زابلوتسکی”، یکی از اعضای پارلمان اوکراین از حزب زلنسکی در مصاحبه‌ای گفت که هیچ بحثی درباره جانشینی زلنسکی نشنیده است.

رویکرد پیش از حمله روسیه و زمانی که مقام‌های اوکراینی به صورت علنی نسبت به حمله روسیه تردید داشتند، به سرعت جای خود را به دید واضح‌تری از وضعیت داده است. افرادی که در جریان گفتگو‌ها قرار گرفته‌اند، می‌گویند که اوکراینی‌ها اکنون آماده برقراری تماس‌های زمان جنگ هستند.

چند هفته پیش از حمله، انگلیس و آمریکا درباره تمایل روسیه برای برکناری زلنسکی از قدرت هشدار داده بودند. آن‌ها همچنین درباره اینکه جانشینی در اوکراین چطور خواهد بود در صورتیکه نیاز باشد با کودتای مورد حمایت روسیه مقابله کنند، صحبت کرده بودند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، با وجود لفاظی‌های علنی پیش از حمله که آمریکا آن‌ها را بیشتر تهدید می‌دانست، زلنسکی این هشدار‌ها را جدی گرفت و متوجه شد که روس‌ها به دنبال دستگیری یا کشتنش هستند.

ویلیام برنز، مدیر سیا در جریان سفر ژانویه ۲۰۲۲ خود به کی‌یف اطلاعاتی را درباره تهدید اوکراین به زلنسکی داد. وقتی زلنسکی مساله امنیت خانواده‌اش را مطرح کرد، برنز پاسخ داد که او باید تهدید‌ها علیه اوکراین و خانواده‌اش را جدی بگیرد.

“کریستینا هولینسکا” اوکراینی و از نویسندگان مقاله‌ای در روزنامه هیل درباره مساله جانشینی می‌گوید: در اهمیت شخصیت زلنسکی در شرایط کنونی تردیدی وجود ندارد. اگر اتفاقی برای او بیفتد، ارسال یک پیام شفاف در مورد اینکه چه کسی اکنون کشور را رهبری می‌کند و دولت چگونه اداره می‌شود، بسیار مهم است.

خانم هولینسکا محقق کمپانی RAND همچنین ادامه می‌دهد: درحالیکه شاید برای اوکراین این مساله هوشمندانه نباشد که برنامه‌های مربوط به جابجایی دولت را علنی کنند، اما امیدوارم که کی‌یف آماده فعالیت در مکان‌هایی خارج از کی‌یف باشد. فراتر از آقای استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین خط سیر جانشینی کاملا مشخص نیست. وقتی او و زلنسکی در ۲۰۲۰ به کرونا مبتلا شدند، نخبگان حقوقی اوکراین گفتند که دنیس اشمیهال، نخست وزیر سومین نفر در خط سیر جانشینی است که می‌تواند زمام امور کشور را به دست بگیرد.

قانون اساسی اوکراین پست‌هایی را برای معاون اول و معاون رئیس پارلمان به منظور به دست گرفتن وظایف رئیس پارلمان ایجاد کرده اگرچه به صراحت نمی‌گوید این افراد در خط سیر جانشینی ریاست جمهوری هستند یا خیر.

خانم هولینسکا همچنین ادامه می‌دهد: مردم باید بدانند چه کسی نفر بعدی در این روند جانشینی است. در حال حاضر زلنسکی همه چیز است و در مرکز توجه. او در اخبار است؛ او در همه جا هست. از دست دادن این تصویر از یک رهبر برای مقاومت، اراده برای مبارزه و روحیه در اوکراین خوب نخواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.