تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 - 10:37
کد خبر : 105875

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا: «اکنون» زمان پیشگیری از موج بعدی کروناست/تزریق واکسن تکلیفی اخلاقی است

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا: «اکنون» زمان پیشگیری از موج بعدی کروناست/تزریق واکسن تکلیفی اخلاقی است

جارستان : عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه وقتی نقشه کرونایی کشور قرمز می‌شود، دیگر کاری نمی‌شود انجام داد و با بستری زیاد در بیمارستان‌ها و آی‌سی‌یو و تعداد بالایی مرگ‌ومیر مواجه می‌شویم، گفت: زمان پیشگیری از موج بعدی کرونا الان است. دکتر احسان شمسی‌گوشکی درباره تاثیر واکسیناسیون کرونا بر کنترل

جارستان : عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه وقتی نقشه کرونایی کشور قرمز می‌شود، دیگر کاری نمی‌شود انجام داد و با بستری زیاد در بیمارستان‌ها و آی‌سی‌یو و تعداد بالایی مرگ‌ومیر مواجه می‌شویم، گفت: زمان پیشگیری از موج بعدی کرونا الان است.

دکتر احسان شمسی‌گوشکی درباره تاثیر واکسیناسیون کرونا بر کنترل اپیدمی در کشور، گفت: واکسیناسیون در کنترل همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور، قاعدتا تاثیر بسیار جدی داشته و شرایط آرامی که در حال حاضر در کشور شاهدیم، حاصل همین واکسیناسیون گسترده‌ای است که اتفاق افتاده است.

چرا جهش‌های کرونا متوقف نمی‌شوند؟

وی با بیان اینکه واکسیناسیون فقط یک اقدام فردی نیست، گفت: واکسیناسیون یک جنبه فردی دارد و دارای جنبه مشارکت اجتماعی نیز هست. بر این اساس افرادی که واکسن تزریق نمی‌کنند، نوعی مسئولیت اجتماعی را که برای این موضوع برعهده دارند، ‌نادیده می‌گیرند. قاعدتا تزریق واکسن یک مسئولیت اجتماعی و وظیفه‌ای اخلاقی در قبال خود و سایرین است. زیرا تا زمانیکه واکسیناسیون عمومی علیه کووید ۱۹ انجام نشود، چرخش این ویروس متوقف نمی‌شود. زمانی هم که چرخش کرونا متوقف نشود، ‌جهش یافتن این ویروس متوقف نمی‌شود. این موضوع در سطح جهان هم مطرح است و همانطور که می‌بینیم سویه اُمیکرون از آفریقای جنوبی آمده است؛ یعنی از کشورهایی که میزان واکسیناسیون در آن‌ها بسیار پایین بوده است.

شمسی‌گوشکی ادامه داد: وقتی میزان واکسیناسیون در یک جای دنیا پایین است، ‌ باعث می‌شود که مردم بیشتر با این بیماری درگیر شوند. در آن جامعه ویروس به طور مرتب جهش می‌یابد، ویروس جهش‌یافته به کشورهای دیگر منتقل می‌شود و نتیجه همین بساطی می‌شود که شاهدیم. البته اینکه کشورهای آفریقایی واکسن در اختیار ندارند، ناشی از عدم عدالت در توزیع واکسن در دنیاست که موضوع دیگری است، اما در جامعه‌ای که واکسن در دسترس است و دولت واکسن را رایگان به مردم می‌دهد، به نظر می‌رسد که تزریق واکسن از سوی همه افراد واجد شرایط، رعایت حقوق دیگران است و باید انجام شود.

نقش مهم واکسیناسیون در کنترل کرونا

وی تاکید کرد: بنابراین واکسیناسیون علیه کرونا نقش مهمی در کنترل همه‌گیری در دنیا و در ایران داشته است. خوشبختانه واکسن‌ها تا حد زیادی ایمن و اثربخش هستند. بنابراین مردم نباید نگران باشند. بسیاری از استدلال‌هایی که ضد واکسیناسیون ارائه می‌شود، ‌فاقد شواهد علمی و بر اساس حدس و گمان‌های غیر واقعی و دور از ذهن است که درباره هر مداخله‌ای می‌توان آن‌ها را مطرح کرد. کسانی که مردم را از تزریق واکسن منصرف می‌کنند، به نوعی مسئولیت جدی اخلاقی دارند.

اثربخشی مناسب واکسن‌های کرونایی که در ایران تزریق شده‌اند

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسن‌های کرونایی که در ایران در حال تزریق هستند، اثربخشی مناسبی دارند، گفت: اگر اثربخشی یک واکسن در مراحل کارآزمایی بالینی کمتر از آستانه‌ مشخصی باشد، اصولا آن واکسن مجوز دریافت نمی‌کند. بنابراین داده‌های همه واکسن‌های موجود در کشور، با دقت و وسواس در چندین نهاد کشور اعم از کمیته ملی اخلاق و سازمان غذا و دارو بررسی شده است و کسانیکه در این کمیته‌ها حضور دارند، بخشی از مردم هستند و خانواده‌هایشان در همین جامعه زندگی می‌کنند، بنابراین وقتی یک واکسن تایید می‌شود، ‌واقعا تایید شده است. کسانیکه در نهادهای کارشناسی مانند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو کار می‌کنند، هرگز بر روی سلامت مردم مصالحه نمی‌کنند. بنابراین واکسن‌هایی که تایید شده حتما قابل اطمینان است و مردم باید این را بدانند.

شمسی‌گوشکی همچنین گفت: در عین حال باید بدانیم که میزان اثربخشی نیز بسته به سویه‌هایی که ایجاد می‌شود، ‌ بالا و پایین دارد، اما به نظر می‌رسد که در بسیاری از موارد اثربخشی واکسن‌هایی که در ایران تولید شده، کمتر از واکسن‌های خارجی تزریق شده نیست.

میزان اثربخشی واکسن‌ها بر سویه اُمیکرون

وی درباره میزان اثربخشی واکسن‌های کرونا بر روی سویه اُمیکرون، گفت: هنوز درباره میزان اثربخشی واکسن‌های کرونا بر روی سویه اُمیکرون، اطلاعات زیادی در دنیا وجود ندارد، اما می‌توان گفت که واکسن بر روی سویه اُمیکرون هم موثر است و این بسیار مهم است، اما میزان این اثر و اینکه با تزریق چند دز باشد، محل بحث است. آخرین داده‌ای که به نظر می‌رسد که در حال حاضر قابل توجه است، این است که کسانیکه دز بوسترشان را تزریق کردند، سویه اُمیکرون کمتر آنها را آزار داده است.

“اکنون” می‌توانیم جلوی موج ششم را بگیریم

کنترل جریان کرونا به همکاری همه نیاز دارد

شمسی‌گوشکی گفت: بر این اساس توصیه‌ام به مردم این است که کسانیکه بر اساس اعلام وزارت بهداشت، نوبت دز سوم یا دز بوسترشان است، حتما مراجعه کرده و واکسن‌شان را تزریق کنند. کسانی هم که دز اول را تزریق کرده‌اند و اکنون موعد تزریق دز دوم‌شان رسیده، اگر به هر دلیلی هنوز برای تزریق دز دوم مراجعه نکرده‌اند، حتما مراجعه کنند و واکسن‌شان را تزریق کنند. اگر بخواهیم جلوی موج بعدی کرونا در کشور را بگیریم، اکنون زمانش است.

وی تاکید کرد: وقتی نقشه کرونایی کشور قرمز می‌شود، دیگر کاری نمی‌شود انجام داد و با بستری زیاد در بیمارستان‌ها و آی‌سی‌یو و تعداد بالایی مرگ‌ومیر مواجه می‌شویم. بنابراین زمان پیشگیری از موج بعدی الان است. بنابراین در شب یلدا باید واقعا دورهمی‌ها را محدود کنیم و بدانیم که اگر می‌خواهیم جریان کرونا را کنترل کنیم، نیاز به همکاری همه دارد. ماسک بزنیم، واکسن‌مان را سروقت بزنیم، اگر در خانواده و اطرافیان‌مان کسی وجود دارد که واکسن نمی‌زند، با اون صحبت کنیم و او را به تزریق واکسن تشویق کنیم. اگر کسی خودش تردید دارد، با پزشکش صحبت کند. برای پزشک ایمنی بیمار از همه چیز مهم‌تر است و اگر واکسن بد باشد، هیچ پزشکی نمی‌گوید که واکسن تزریق کنید. مساله واکسن برای موقعیت کنونی نیست، ۱۰۰ سال است که بشر دارد واکسن تزریق می‌کند و در این ۱۰۰ سال واکسیناسیون جواب داده است. اگر امروز بچه‌های ما به فلج اطفال مبتلا نمی‌شوند، به دلیل واکسیناسیون است. در حال حاضر در پاکستان و افغانستان کماکان موارد ابتلا به فلج اطفال را شاهدیم؛ چراکه مردم واکسن نداشتند که تزریق کنند. بنابراین واکسن جواب خودش را پس داده است. عقلای عالم طی دهه‌های گذشته تلاش کردند و مردم باید به این تلاش اعتماد کنند. وقتی دانشمندان این موضوع را مطرح می‌کنند و خودشان پیشگام هستند، باید اعتماد کنیم.

شمسی‌گوشکی با بیان اینکه افتخار می‌کنم که درصد واکسیناسیون ایران بسیار بالاست، گفت: درصد بالای واکسیناسیون علیه کرونا در کشور نشان می‌دهد که ما جامعه فهیمی داریم. آن گروه کوچکی هم که به هر دلیلی تردید دارند، تردیدشان را با پزشکان مطرح کرده و مساله را حل کنند. تزریق واکسن یک تکلیف اخلاقی است و باید انجام شود.

آخرین اطلاعات درباره تزریق ترکیبی واکسن‌ها

خود و مملکت‌مان را از موج بعدی کرونا نجات دهیم

وی درباره مطالعات انجام شده درباره تزریق ترکیبی واکسن‌ها برای دز سوم، گفت: این موارد به واکسن‌هایی که در اختیار داریم و سایر جنبه‌ها وابسته است، اما بر اساس آنچه که وزارت بهداشت اعلام کرده است، از واکسن‌های موجودی که قبلا تزریق کرده‌ایم، می‌توانیم به عنوان دز سوم استفاده کنیم. همه این‌ها سطوحی از عدم قطعیت دارد و هنوز به طور جامع و کامل مورد بررسی قرار نگرفته است. در یک جایی مطالعه‌ای انجام می‌شود و ممکن است نتایج آن با مطالعاتی که در جای دیگری انجام شده، یکسری تفاوت‌ها داشته باشد. آنچه مهم است این است که تزریق دز سوم از واکسن‌های موجود اولا ایمن است و دوما اثربخش است و مردم آن را تزریق کنند. اخبار در حوزه واکسن زیاد است، اما اگر از روی واقعیت صحبت کنیم باید ببینیم که چه واکسن‌هایی و به چه میزان در دسترس داریم و نحوه تولید و واردات‌مان به چه صورت است. با این حال آخرین چیزی که به مردم اعلام می‌شود، قطعا ایمنی مردم و اثربخشی واکسن در آن در نظر گرفته می‌شود. بنابراین دز سوم بر اساس مطالعاتی که وجود دارد و واکسن‌هایی که وزارت بهداشت در اختیار دارد، کاملا موثر است و باید خودمان و مملکت‌مان را از موج بعدی نجات دهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.