تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهریور 1400 - 17:33
کد خبر : 103204

استاندار گیلان؛ بیش از ۹۰ درصد محدوده آتش سوزی در تالاب انزلی اطفاء شد

استاندار گیلان؛ بیش از ۹۰ درصد محدوده آتش سوزی در تالاب انزلی اطفاء شد

جارستان:استاندار گیلان به تلاش‌های صورت گرفته برای اطفای حریق نیزارهای تالاب انزلی از ابتدای وقوع حادثه اشاره و اظهارکرد: بیش از ۹۰ درصد محدوده آتش سوزی اطفا شده و متناسب با شرایط باید دقت شود تا هرچه سریعتر روند اطفا به اتمام برسد. به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان؛ ارسلان زارع ظهر سه‌شنبه در جلسه ستاد

جارستان:استاندار گیلان به تلاش‌های صورت گرفته برای اطفای حریق نیزارهای تالاب انزلی از ابتدای وقوع حادثه اشاره و اظهارکرد: بیش از ۹۰ درصد محدوده آتش سوزی اطفا شده و متناسب با شرایط باید دقت شود تا هرچه سریعتر روند اطفا به اتمام برسد.

به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان؛ ارسلان زارع ظهر سه‌شنبه در جلسه ستاد پیشگیری؛ هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گیلان افزود: باتوجه به موقعیت تالاب، امکان استفاده از خودروهای آتش‌نشانی وجود نداشت و ناگزیر به استفاده از بالگرد بودیم.

وی از عمدی بودن حادثه حریق در تالاب انزلی با بررسی دقیق دستگاه‌های امنیتی، انتظامی ، قضایی و دستگیری ۲ نفر و اعتراف آنان اشاره کرد و افزود: سوء نیت افراد برای تصرف اراضی خشک شده پس از آتش سوزی کاملاً محرز است.

استاندار گیلان بر لزوم اهتمام بیشتر و استفاده از نیروهای خدمات‌رسان دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی، قضایی، بسیج، هلال‌احمر و سمن ها برای اطفای کامل حریق تأکید کرد و افزود: با هر فرد مجرمی که قصد تعدی به تالاب را داشته باشد باید برخورد جدی شود.

زارع تالاب انزلی را یکی از تالاب‌های بین‌المللی مهم با برخورداری از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و از میراث ارزشمند کشور دانست و با تأکید بر حفاظت جدی از آنها افزود: کمیته مدیریت احیای تالاب انزلی از سال ۹۸ با جدیت بیشتر طرح احیاء این تالاب را به کارگروه ملی پیشنهاد داد که مصوب شد در یک دوره هفت ساله انجام گردد که امیدواریم با تأمین منابع شاهد اجرای طرح ها و افزایش سطح آب و احیاء کامل آن باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان بر رصد مستمر نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی برای جلوگیری از چنین اقداماتی و بررسی دقیق نقشه‌ها برای پیشگیری از تحقق سوء نیت ها تأکید کرد.

وی به مدیرکل بازرسی و امور حقوقی استانداری نیز دستور داد تا با همکاری اعضای شورای تأمین ضمن ورود جدی میدانی به موضوع و بررسی دقیق، با هرگونه سهل انگاری از سوی هر مسئولی برخورد قانونی شود.

حضور ۱۰۰ آتش‌نشان در محوطه آتش سوزی تالاب انزلی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در جلسه صبح امروز مدیریت بحران انزلی از اعزام بیش از ۱۰۰ آتش‌نشان به محل حادثه خبر داد و گفت: امیدواریم در کمترین زمان به طور کامل حریق ایجاد شده مهار شود.

عباس صابر به آغاز تلاش‌ها برای اطفای حریق تالاب انزلی در نخستین لحظات شروع این حادثه اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه آتش‌سوزی در نقاطی از تالاب رخ داده که پوشش آن نیزار بوده و امکان تردد ماشین‌های آتش‌نشانی و امکانات لجستیکی برای اطفای حریق به صورت زمینی وجود نداشت؛ عملیات اطفا توسط بالگرد در حال انجام است.

وی به تداوم عملیات اطفای آتش اشاره کرد و گفت: سطح آتش‌سوزی در این منطقه گسترده بوده و تلاش شده تا مسیری برای تردد خودروهای آتش نشانی نیز فراهم شود.

روز گذشته هشتم شهریور ماه آتش سوزی در نیزارهای منطقه چراغ پشتان انزلی آغاز شد و تاکنون حدود ۱۲ هکتار از این اراضی در شعله های آتش سوخت و دستگاههای خدمات رسان ، با همکاری یک بالگرد جمعیت هلال احمر ساری در حال مهار آتش هستند .

سوم شهریور نیز پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی طعمه حریق شد که شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش سوزی با هدف زمین خواری بود. این رویداد دارای سابقه است زیرا در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد.

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و  از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر  و سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.