تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 - 17:44
کد خبر : 102559

نیمی از محصول برنج گیلان برداشت شد

نیمی از محصول برنج گیلان برداشت شد

جارستان:رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۵۰ درصد از محصول شالیزارهای این استان معادل ۱۱۹ هزار هکتار برداشت شده است. مسعود الماسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان ۸۹ هزار هکتار به صورت مکانیزه و ۳۰ هزار هکتار به روش دستی برداشت شده است. وی با اشاره

جارستان:رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۵۰ درصد از محصول شالیزارهای این استان معادل ۱۱۹ هزار هکتار برداشت شده است.

مسعود الماسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان ۸۹ هزار هکتار به صورت مکانیزه و ۳۰ هزار هکتار به روش دستی برداشت شده است.

وی با اشاره به مساعد بودن شرایط جوی هوا در استان گیلان طی روزهای آینده از شالیکاران خواست تا نسبت به برداشت محصولات شالیزارهای خود اقدام کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان یادآور شد : سال گذشته شالیکاران ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری را به روش مکانیزه برداشت کردند که امسال نیز برداشت این میزان به روش مکانیزه با کمباین پیش بینی می شود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت یکهزار و ۴۲۵ کارخانه برنجکونی در گیلان اضافه کرد: از این میزان کارخانه برنجکوبی ۵۵۰ واحد آن نوسازی تجهیز و اصلاح ساختار شده است.

الماسی افزود: پیش بینی می شود که امسال یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن شلتوک برنج تولید شود که افزایش پنج درصدی تولید نسبت به سال زراعی گذشته را شامل می شود.

سالانه زراعت برنج در ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان انجام می شود که ارزش اقتصادی تولید این محصول در استان طی سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بوده است. امسال ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان به روش مکانیزه و بقیه به شیوه سنتی کشت شد.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون ،پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون ، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند . گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.