تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 تیر 1400 - 14:12
کد خبر : 100929

بررسی مزیت‌ها و چالش‌های شهر صنعتی رشت/شهر صنعتی باید تحول‌خواه و ارز آفرین در کشور باشد

بررسی مزیت‌ها و چالش‌های شهر صنعتی رشت/شهر صنعتی باید تحول‌خواه و ارز آفرین در کشور باشد

جارستان/فارس؛ شهر صنعتی رشت به‌عنوان یکی از پنج شهر بزرگ صنعتی کشور این روزها علیرغم مزیت‌ها و توانمندی‌های قابل‌توجه به کانون شائبه برانگیزی برای اهالی رسانه و مسئولان شده در حالی که این شهر صنعتی با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته باید در کنار تحول‌خواهی در دوره جهادی کنونی به کانون ارز آفرینی در کشور تبدیل شود.

جارستان/فارس؛ شهر صنعتی رشت به‌عنوان یکی از پنج شهر بزرگ صنعتی کشور این روزها علیرغم مزیت‌ها و توانمندی‌های قابل‌توجه به کانون شائبه برانگیزی برای اهالی رسانه و مسئولان شده در حالی که این شهر صنعتی با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته باید در کنار تحول‌خواهی در دوره جهادی کنونی به کانون ارز آفرینی در کشور تبدیل شود.

بررسی مزیت‌ها و چالش‌های شهر صنعتی رشت/شهر صنعتی باید تحول‌خواه و ارز آفرین در کشور باشد

شهر صنعتی رشت (سهامی خاص) یکی از پنج شهر صنعتی بزرگ ایران است که در سال ۱۳۵۳ در جنوب شهر رشت تأسیس‌شده و در حال حاضر دارای ۲۳۸ واحد فعال، ۳۴ واحد نیمه فعال و همچنین ۸۱ واحد تعطیل است.

شهر صنعتی رشت تمام مساعی خود را در سال‌های اخیر به‌کاربرده تا با افزایش قدرت پست برق از ۳۰ مگاوات به ۸۵ مگاوات و متعاقباً از ۸۵ مگاوات به ۴۴۵ مگاوات به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صنعتی کشور که از توان برق بالا برخوردار است نسبت به جذب واحدهای بزرگ اقدام کند.

شهر صنعتی رشت در بخش آب نیز با افزایش دبی آب استحصالی از ۱۷.۵ لیتر بر ثانیه درگذشته به ۱۰۷/۵ لیتر در ثانیه از طریق حفر چاه‌های عمیق و متعاقباً تأمین آب تصفیه‌شده جدید با ظرفیت ۲۵۰ لیتر بر ثانیه که درمجموع دبی آب تأمین شهر صنعتی رشت را به بیش از ۳۵۰ لیتر بر ثانیه رسانده که با این اوصاف توانسته در لیست معدود شهرهای صنعتی برخوردار از آب مناسب، باکیفیت و با ظرفیت بالا جهت ارائه به واحدهای صنعتی متقاضی باشید.

خوشبختانه با در مدار قرار دادن پست دوم گاز شهر صنعتی رشت و اتصال آن به پست گاز قبلی و اجرای خطوط گازرسانی ۲۵۰ و ۶۰ پوند در سطح معابر شهر صنعتی رشت از مزیت بالای گازرسانی به واحدهای صنعتی نیز برخوردار شده است.

شبکه فیبر نوری مخابرات در کلیه معابر شهر صنعتی رشت به‌طور کامل اجرایی شده و هم‌اکنون نیازمندی‌های واحدهای صنعتی در رابطه با شبکه مخابرات و فیبر نوری و ارتباطات اینترنتی به‌طور کامل مرتفع شده است.

ایستگاه آتش‌نشانی در شهر صنعتی رشت با تجهیز ماشین‌های اطفاء حریق و ملزومات و پرسنل موردنیاز همچنین خودروی آمبولانس امدادرسان هم‌اکنون در حال خدمات‌رسانی به واحدهای صنعتی هستند و علاوه بر آن‌ها، یگان حفاظتی شهر صنعتی رشت از طریق گشت خودرویی و موتوری همراه با پرسنل موردنیاز هم‌اکنون در این مجموعه فعال بوده و موجب تقویت حفاظت فیزیکی و ارتقای امنیت شهر صنعتی رشت شده است.

 با توجه به موارد فوق شهر صنعتی رشت به گفته مدیرعامل این شهر صنعتی، سهم به سزایی درزمینهٔ رونق تولید داشته است که پتانسیل‌های مذکور در افزایش سرمایه‌گذاری و بالطبع ایجاد اشتغال در سال‌های اخیر مؤثر بوده است و عملاً بالاترین و اصلی‌ترین سهم اشتغال استان به شهر صنعتی رشت تعلق دارد.

میر شمس‌الدین مهدوی سعیدی در تشریح ارائه بسته‌های تشویقی و پشتیبانی تسهیلاتی به واحدهای مستقر بیان کرده که ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی در حوزه وظایف شهر صنعتی رشت نیست و این موارد مستقیماً از طریق استانداری و سازمان  صنعت، معدن و تجارت استان در جلسات ستادی و کمیته تسهیلاتی مرتبط پیگیری می‌شود و شهر صنعتی رشت در این زمینه نقشی بر عهده ندارد.

علیرغم مزیت‌هایی که شهر صنعتی رشت در حوزه زیرساخت‌ها دارد و شرکت‌های صنعتی در آن فعال هستند، این روزها فریاد وکلای مجلس ازجمله جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت و خمام در مجلس توسط رسانه به گوش بسیاری رسیده است.

مدیرعامل شهر صنعتی رشت در تبیین ابعاد انتقادات مطروحه توسط یکی از نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی به فارس گفته: با توجه به مطالبی که از ناحیه کوچکی نژاد در مطبوعات نقل‌قول شده؛ در جهت ادای توضیحات به وی مراجعه کردم اما نماینده مجلس اظهار کردند اعتراضشان به این شکل که در مطبوعات نشر داده‌شده، نیست بلکه مشکل و اعتراض من در رابطه با جاده بوده است.

مهدوی سعیدی در ادامه مطرح کرده که ابتدا توسط کوچکی نژاد و سپس از طریق راهداری که متولی نگهداری از جاده مذکور هست، پیگیری‌ها انجام‌شده تا پایان هفته نسبت به ترمیم جاده اقدام شود چون جاده مذکور مربوط به محوطه خارج از شهر صنعتی رشت بوده و در حوزه مسئولیت شرکت شهر صنعتی رشت نیست.

اما موضع دیگری که در محافل نقل‌شده و در این خصوص نیز رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند، موضوع اراضی ۷۰ هکتاری جنب شهرک صنعتی سپیدرود رشت بوده که انتشار شائبه‌هایی در رابطه با آن نیز، این روزها دامن‌گیر شهر صنعتی رشت شده است.

علاوه بر رسانه‌ها، کوچکی نزاد نیز در رابطه با آن مواردی را مطرح کرده که به گفته مدیرعامل شهر صنعتی رشت، موضوع مدنظر نماینده مجلس با آنچه منتشرشده مطابقت ندارد.

مهدوی سعیدی در تشریح جزئیات موضوع مرود نقد واگذاری اراضی ۷۰ هکتاری نیز به فارس گفته: اراضی ۷۰ هکتاری و سایر مطالب متنوع هم که از جانب کوچکی نژاد نقد شده ، وی مجدداً تأکید کرده که انتشار این مطالب از قول این‌جانب نادرست است.

مدیرعامل شهر صنعتی رشت گفته در رابطه با موارد داخلی شهر صنعتی رشت و وضعیت آسفالت و کنده‌کاری‌های داخلی هم به نماینده مردم رشت در مجلس توضیح داده که این کند و کاری ها مربوط به توسعه زیرساخت‌های برق، شبکه آب‌رسانی، گاز و فیبر نوری است که طبیعتاً حفاری و تخریب مسیر هم بخشی از اجرای پروژه خواهد بود و ناگزیر به اجرای آن هستیم اما به‌تناسب پیشرفت پروژه و پس از اجرای کار و انجام تست پروژه متناسب با شرایط آب و هوایی نسبت به ترمیم و لکه‌گیری خط پروژه اقدام خواهد شد که هم‌اکنون هم در دست اجرا است.

اما نکته‌ای که این روزها در خصوص شهر صنعتی رشت مطرح می‌شود، عدم پاسخگویی مدیر عامل این شهر به مسئولان بوده که نماینده مجلس نیز به آن اذعان کرده بود. مهدوی در این رابطه نیز به فارس گفته: این شرکت به کلیه نمایندگان، استانداری و سایر مراجع ذی‌ربط همواره پاسخگو بوده و خواهد بود.

اما از گله‌مندی و یا احیاناً ابراز رضایتمندی نماینده مردم رشت از شهر صنعتی رشت که بگذریم، حضور رئیس‌کل دادگستری استان در شهر صنعتی رشت طی هفته‌های اخیر نیز قابل‌تأمل بوده و چرایی آن باید تبیین شود.

مدیرعامل شهر صنعتی رشت در خصوص حضور حمزه خلیلی، رئیس‌کل دادگستری و مهدی فلاح میری، دادستان مرکز استان گیلان در شهر صنعتی رشت گفته: رئیس‌کل دادگستری گیلان و هیئت همراه در شهر صنعتی رشت در رابطه با مشکلات مرتبط با مواد اولیه و سایر مشکلات شرکت‌های فرآوری و ساخت بوده است.

مهدوی سعیدی می‌گوید رئیس‌کل دادگستری گیلان در رابطه با جاده کانال و جاده‌های داخلی شهر صنعتی رشت نیز انتقاداتی را مطرح کرده‌اند که این شرکت طی مکاتبه انجام‌شده با اداره کل مذکور گزارش مبسوطی از وضعیت شهر صنعتی رشت را به استحضار وی رسانده است.

آن‌طور که مدیرعامل شهر صنعتی رشت مطرح کرده جاده بیرونی شهر صنعتی رشت مربوط به اداره راهداری بوده و لازم است مشکلات جاده مذکور از طریق اداره راهداری پیگیری شود اما کنده‌کاری در برخی معابر شهر صنعتی رشت مربوط به اجرای زیرساخت‌هایی است که هم‌اکنون اجرای زیرساخت در دست انجام بوده و این شرکت تمامی مساعی خود را جهت تسریع در تکمیل پروژه‌ها و ترمیم معابر به کار خواهد گرفت.

موضوع سومی که مدیرعامل شهر صنعتی رشت باید به آن اشاره می‌کرد و در برابر افکار عمومی پاسخ می‌داد، انتقادات برخی از شرکت‌های متقاضی طرح توسعه ازجمله سیمکو بود.

مدیرعامل شهر صنعتی رشت در رابطه با اراضی ۷۰ هکتاری بیان کرد که زمین‌های مذکور که درگذشته به شهر صنعتی رشت واگذارشده بود پس از تفکیک در همان زمان به‌طور کامل به واحدهای صنعتی متقاضی واگذار شد اما در ادامه با استقرار شهرک صنعتی سفیدرود و متعاقباً مصوبات جلسه ستادی استان مقرر شد که اراضی مذکور به شهرهای صنعتی منتقل شود و مجموعه مرتبط با شرکت‌های سیمکو هم جز همان اراضی بوده است.

آن‌طور که مهدوی گفته، شرکت سیمکو ابتدا به‌منظور طرح توسعه مجموعه خود قصد تأمین زمین از اراضی مجاور در محدوده ۷۰ هکتاری را داشته است که پس از طرح موضوع در جلسات ستادی استان و پیگیری‌های انجام‌شده متعاقباً ضمن مکاتبه‌ای نسبت به انصراف از دریافت اراضی مذکور اقدام کرد و مصوبات ستاد، اجرایی شده است.

توانمندی‌های منحصربه‌فرد شهر صنعتی رشت که آن را در بین شهرها و نواحی صنعتی، مزیت نسبی بخشیده و با رویکردی که در کشور در جهت رونق تولید و اشتغال پایه‌گذاری شده می‌طلبد مدیران و مسئولان مجموعه‌های اقتصادی که پیشران سودآوری در منطقه و توسعه کسب کار های صنعتی هستند بیش‌ازپیش تلاش کنند و در مسیر توسعه کشور، پاسخگوی مطالبات شرکت‌ها و واحدهای مستقر باشند.

بیان نارضایتی‌ها توسط شرکت‌های صنعتی از وضعیت موجود در شهر صنعتی رشت که ذکر آن‌ها در این مجال ممکن نیست در شرایطی که کشور وارد دوران مدیریت جهادی شده، شاید درگذشته محلی از اعراب نداشته باشد اما امروزه یقیناً دستان توانمند کارگر، کارفرما، فعالان اقتصاد و مسئولان اجرایی و نظارتی با زبان مطالبه گر رسانه عجین شده و اجازه تسامح و تساهل را به احدی نخواهد داد.

شهر صنعتی در کنار شرکت‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بستری برای تبدیل ظرفیت‌ها و سرمایه‌های استان به بسته‌های ارزش‌آفرین ارزآور برای کشور و توسعه‌دهنده کسب‌وکار در گیلان است و اگر درگذشته رویکردها برمدار کار جهادی، تحول‌خواه و تحول‌گرا و مردم محور نبوده، امروزه باید در نقطه مطلوب مطالبات مردم و نظام قرار بگیرد و فرصت سوزی ظرفیت‌ها تلقی نشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.