تاریخ انتشار : دوشنبه 14 تیر 1400 - 17:12
کد خبر : 100087

خشکسالی در شالیزارهای گیلان

خشکسالی در شالیزارهای گیلان

جارستان:خشکسالی به دغدغه ای مهم برای شالیکاران گیلان و چالشی برای مدیریت منابع آبی و متولیان کشاورزی استان تبدیل شده است . گیلان ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان ۲۳۸ هزار هکتار آن شالیزار است. این استان از نظر سطح شالیزارها رتبه نخست و از حیث میزان تولید برنج، رتبه دوم

جارستان:خشکسالی به دغدغه ای مهم برای شالیکاران گیلان و چالشی برای مدیریت منابع آبی و متولیان کشاورزی استان تبدیل شده است . گیلان ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان ۲۳۸ هزار هکتار آن شالیزار است.

این استان از نظر سطح شالیزارها رتبه نخست و از حیث میزان تولید برنج، رتبه دوم را در کشور داراست و سالانه با تولید بالغ بر یک میلیون و یکصد هزار تن شلتوک برنج، ۳۰ درصد تولید برنج سفید کشور را به خود اختصاص داده است. ۳۱۷ هزار نفر از مردم گیلان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.
شالیزارهای گیلان اکنون در مرحله خوشه بندی قرار دارند، مرحله ای که بر اساس کارشناسی نیاز آبی گیاه برنج از حساسیت بالایی برخوردار است تا شیره دانه برنج بدرستی شکل بگیرد. در این مرحله اگر آب به اندازه کافی به گیاه نرسد ، با توجه به گرمای حدود ۴۰ درجه ای هوا ، تنش خشکی زمین سبب پوکی دانه می شود.
حال بنابر گزارشات اخیر هواشناسی، گیلان در تابستان امسال کمترین میزان بارندگی را طی سالهای اخیر تجربه خواهد کرد که تنشی بزرگ را به مهم ترین حوزه اقتصادی استان وارد می‌کند و می‌تواند بر سرنوشت کشاورزی گیلان اثرات منفی به بار داشته باشد.
تصاویر خشک شدن شالیزارهای شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان را نشان می دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.