تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1396 - 23:48
کد خبر : 25479

تفریغ بودجه شهرداری رشت مورد بررسی قرار گرفت + گزارش تصویری

تفریغ بودجه شهرداری رشت مورد بررسی قرار گرفت + گزارش تصویری

در هشتمین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت موضوع تفریغ بودجه سالهای ۸۹ الی ۹۴ شهرداری رشت مورد بررسی اعضای کمیسیون قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی شورای رشت فرهام زاهد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت در ابتدا با اشاره به نامه نگاریهای انجام شده در خصوص تفریغ بودجه شهرداری رشت اظهار

در هشتمین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت موضوع تفریغ بودجه سالهای ۸۹ الی ۹۴ شهرداری رشت مورد بررسی اعضای کمیسیون قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شورای رشت فرهام زاهد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت در ابتدا با اشاره به نامه نگاریهای انجام شده در خصوص تفریغ بودجه شهرداری رشت اظهار کرد:

این موضوع توسط کارشناسان در دست بررسی قرار دارد و قرار است در صحن جلسه امروز به  آن بپردازیم.

در ادامه عضو کمیسیون برنامه بودجه شورای رشت در خصوص تعیین تکلیف حسابهای شهرداری از سال ۸۸ تا کنون اظهار کرد: طبق گزارشات موجود  تفریغ بودجه سالهای ۸۸ الی ۹۱ به دلایلی مردود اعلام شده است.

سید امیر حسین علوی افزود: با پیگیریهای شورای چهارم رشت حسابرسی و تفریغ بودجه آغاز شد و همواره تفریغ بودجه جزو سوالات شورای چهارم از شهردار رشت بوده  و هنوز گزارش حسابرسیها ۹۲ و۹۳ به دست ما نرسیده است.

علوی با بیان اینکه حسابرسی یک تکلیف قانونی برای شورای رشت است گفت: در شورای چهارم امور مجامع را راه اندازی کردیم و امروز از مدیر امور مجامع دعوت شده تا در خصوص حسابرسی داخلی شهرداری رشت هم گزارش داده شود.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت تصریح کرد:  تقاضا دارم بعد از اتمام حسابرسی با بخش هایی که در آن تخلف انجام شده است برخورد قانونی صورت بگیرد.

در ادامه عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت نیز اظهار کرد: از سال ۸۹ تفریغ بودجه شهرداری رشت مصوب نشده است و همه در این اشتباه دخیل هستند .

احمد رمضانپور افزود: باید ابزار کاری برای بررسی حسابرسیهای شهرداری داشته باشیم و بر اساس ماده ۶۷ قانون شهرداریهای کشور همه شهرداریها موظفند تفریغ بودجه را در زمان مقرر به شورا ارسال کنند.

وی ادامه داد: اگر طی این مدت شورا از شهرداری تقاضای تفریق بودجه را کرده باشد ولی شهرداری نسبت به انجام آن کوتاهی کرده باید با آنها برخورد شود.

رمضانپور با بیان اینکه باید حسابرسیها انجام و درصد انحرافات بودجه شهرداری را بررسی کنیم  تصریح کرد:  با این اقدام برای سالهای بعد هم چراغ راه مشخص خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت تفریغ بودجه را اساس کار شهرداریها دانست و افزود: امیدوارم این موضوع هر چه سریعتر محقق شود.

در ادامه یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت نیز اظهار کرد: در حسابرسیها باید شفاف سازی انجام شود و این جزو وظایف قانونی و نظارتی شورا است.

حامد عبداللهی افزود: تقاضا دارم کمیته ای تشکیل و با افرادی که تخلف کردند بطور جدی برخورد شوند.

رضا رسولی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت در این جلسه اظهار کرد: حسابرسی حسابهای شهرداری رشت از دوران فعالیت شورای چهارم رشت آغاز شده است و امیدوارم به زودی نتیجه برسد.

رسولی افزود: در شهرداری انحرافاتی وجود دارد و باید با ریشه این انحرافات برخورد کنیم .

 وی با اشاره به اینکه در خصوص انحرافاتی که در حوزه بودجه وجود دارد با دیگر همکاران شورایی موافق هستم بیان کرد: در بودجه سال ۹۷ باید ریشه انحرافات را پیدا کنیم و در سالهای گذشته بودجه ای را مصوب کردیم که یک بودجه گشاد و غیر قابل کنترل در اختیار شهردار قرار دادیم.

وی افزود: بنده به عنوان فردی که در بطن این پروژه نبودم ترجیح میدادم که این مباحث را نگویم.

رسولی گفت: حسابرسیها باید کاملا مستقل و بودن جانبداری بررسی شود و با تشکیل یک کارگروه  در این زمینه کاملا موافق هستم و باید یک سیستم زمانی برای فعالیت کارگروه در نظر گرفت.

وی افزود: اشاره به اینکه شائبه سفارشی بودن گزارش حسابرسیها از جمله مباحثی است که مطرح می باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت افزود: بنده نگران هستم که حسابرسی داخلی شهرداری رشت مغرضانه انجام شود و باید در این خصوص آگاه باشیم و با هیچکس خط قرمزی ندارم و با هرکسی که تخلف کرده است باید برخورد شود.

رسولی بیان کرد: تخلفات همانند یک گلوله برفی است که ممکن است به بهمن تبدیل شود.

در ادامه جلسه یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت اظهار کرد: اگر نتوانیم در این دوره تفریغ بودجه را به روز نکنیم دوباره همین گذشته ها تکرار می شود .

محمد حسن عاقل منش افزود: باید این عزم جدی را همه بپذیریم و با یک وفاق و همدلی آن را به سرانجام برسانیم و همه در حسابرسی به اصلاح امور هم توجه داشته باشند.

وی بیان کرد: تا زمانیکه تفریغ بودجه در موعد مقرر هرساله اعلام و مصوب نشود مشکلات برطرف نخواهد شد.

در ادامه جلسه مدیر موسسه خصوصی حسابرسی پیلان گزارشگر گفت: گزارش حسابرسی سالهای ۸۹ تا ۹۱ مردود شده است و یکی از دلایل این کار مربوط به ماده ۶۷ قانون است .

مبین شفقت افزود: مسئولیت حسابرسی حسابهای شهرداری رشت با شرکت بوده و متاسفانه در این بررسیها مشخص شد که تفریغ بودجه در آن سالها در زمان مقرر انجام نشده است.

وی بیان کرد: شهر رشت در کل کشور جزو معدود شهرهایی است  که تفریغ بودجه را طی سالهای متمادی نداده باشند و این تعجب برانگیز است.

وی با اذعان به اینکه برخی از اسناد مربوط به سالهای ۸۹،۹۰،۹۱  مفقود شده اند خاطر نشان کرد: وقتی که چنین مباحثی مطرح می شود مدیر مالی باید بر اساس سوابق اسناد را بازسازی کند و موضوع دیگر اینکه در حسابهای شهرداری رشت در آن سالها افتتاحیه و اختتامیه وجود نداشته و این یک موضوع بسیار ابتدایی است که نادیده گرفته شده است.

مدیر موسسه حسابرسی پیلان گزارشگر در ادامه گفت: همچنین برای سالهایی نیز مدعی هستند که اطلاعات سیستم پاک شده است و این جای تعجب دارد که چگونه اطلاعاتی پاک میشود و چرا سوابقی از آن اطلاعات وجود ندارد .

شفقت افزود: در سالهای گذشته شهرداری در برخی از شرکتها سرمایه گذاری کرده بود اما در مورد سود سهام  پیگیری انجام نشده است.

وی با اشاره به ماده ۷۲،۷۱،۶۷ شهرداریهای کشور اظهار کرد: در این مفادهای قانونی به موضوع ارائه تفریغ بودجه و ارایه گزارش ماهانه شهرداریها به شوراها اشاره شده است و باید شهرداری هزینه ها و درآمد ماهیانه خود را به شورا ارسال کند.

مدیر موسسه حسابرسی پیلان گزارشگر پیشنهاد کرد: اگر در طول ماه گزارش درآمد وهزینه به اضافه پرداختهای شهرداری در بخش های مختلف به شورا ارسال شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه گزارش تفریغ بودجه مربوط به سالهای  ۹۲ و۹۳ شهرداری رشت مشروط است گفت: در این سالها گزارشات تفریغ با تاخیر ارایه شد و انحرافاتی نیز در بودجه این سالها وجود دارد.

شفقت با اذعان به اینکه ارائه تفریغ بودجه از وظایف شهرداری رشت است تصریح کرد: تفریغ بودجه نشاندهنده عملکرد شهرداری هااست و ما پیشنهاد می کنیم اگر میخواهید تفریغ بودجه را مصوب کنید مسئولیت اشکالات آن دوره را باید به مدیران وقت بسپارید.

وی با بیان اینکه در حسابرسی جانبداری از هر فرد حقیقی یا حقوقی برایمان شرم آور است افزود: ما هرگز حیثیت حرفه ای خودمان را زیر سوال نخواهیم برد و ما حسابرس شهرداری نیستیم و قاعدتا مغرضانه کاری انجام نداده ایم.

در ادامه جلسه عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت افزود: این شائبه وجود دارد که گزارشهای مربوط به حسابرسی سفارشاتی باشد و بابت این مباحث شواهدی دارم و آن را به کمیسیون ارسال خواهم کرد .

رسولی بیان کرد: بنده از حوزه مالی شهرداری رشت منافعی هرگز نداشته ام .

در ادامه جلسه سرپرست امور مالی شهرداری رشت نیز اظهار کرد: مباحثی که در خصوص تفریغ بودجه شهرداری رشت مطرح است مربوط به دوران فعالیت بنده نیست.

مجتبی ماه پسند افزود: زمانی که بنده در واحد مالی شهرداری رشت مشغول به فعالیت شدم با چالشی با عنوان عدم ارائه تفریغ بودجه از سالهای گذشته مواجه شدیم و در همان دوران و با درخواست شورای چهارم جمع بندی عملکرد مالی از ۸۹ تا ۹۳ را طی مدت هفت ماه ارایه کردیم و در این مدت با مشکلاتی از جمله فقدان مدارک ، پاک شدن مدارک مالی و… روبه رو بوده ایم.

وی با اشاره به انحرافات بودجه تصریح کرد: این مبحث در خصوص تفریغ بودجه سالهای ۹۲،۹۳ مطرح است و در این زمینه نیاز به بررسی وجود  دارد.

در ادامه جلسه عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت اظهار کرد: برای هر موضوعی که انحراف بودجه باشد باید مصوبه شورا را بگیرند.

علوی افزود: انحراف بودجه بدون مصوبه شورا امکانپذیر نیست.

سرپرست امور مالی شهرداری رشت در ادامه این جلسه گفت: تفریغ بودجه سال ۹۴  تا پانزدهم آبان ماه سال جاری به شورا ارسال می شود و در خصوص تفریغ بودجه سال ۹۵ نیز مشغول فعالیت هستیم.

ماه پسند در خصوص تفریغ بودجه ۸۹ تا ۹۱ بیان کرد: این مبحث طی هفت ماه انجام شد و بسیار نفس گیر و طاقت فرسا بود.

در ادامه مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت نیز گفت: تفریغ بودجه ۸۸ با پنج سال تاخیر انجام شد و مسئول حسابرسی برای انحرافات در بودجه سالهای ۹۲،۹۳ تقاضای یکسری مدارک‌ دارند.

آمنه خدابخشی افزود: عدم ثبات و تغییرات مداوم مدیران  موجب شد تا در حین حسابرسی اشکالاتی ایجاد شود .

در ادامه عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت اظهار کرد: باید به گونه ای عمل شود تا بتوانیم تفریغ بودجه سالهای ۹۴ و ۹۵ را نیز هر چه سریعتر به شورا ارسال شود.

علوی افزود: در حال حاضر در سال ۹۶ هستیم و ان شاا به گونه ای عمل شود که به حسابرسی ضمنی دست پیدا کنیم.

در ادامه حامد عبداللهی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه خواستار تعیین تکلیف تفریغ بودجه مربوط به سالهای ۸۹ تا ۹۱ شد و گفت: حالا که این حسابرسیها مردود اعلام شده لست چه اقدامی باید انجام دهیم.

مدیر موسسه حسابرسی پیلان گزارشگر در پاسخ به سوال عبداللهی گفت: گزارش حسابرسی سالهای ۸۹ تا ۹۱ به تخلفات اداری ارسال شود ومسئولیت آن با ذیحسابان وقت است.

مبین شفقت افزود: در باره تفریغ بودجه سالهای۹۲ و ۹۳ شهرداری رشت باید موضوع انحراف بودجه بررسی شود

مدیر حسابرسی داخلی شهرداری رشت نیز در جلسه امروز اظهار کرد:  واحد جامع شهرداری رشت در خصوص وضعیت حسابرسی داخلی مشغول به فعالیت است و اینکار بر اساس قوانین وزارت کشور انجام می شود  و ما  در باره شخص و اشخاص اظهار نظر نمی کنیم.

فرزاد جهانی افزود: تمام اتفاقاتی که در جریان حسابرسی داخلی افتاده است باید واضح باشد و برخی از سازمانهای  شهرداری رشت حسابرسیهایشان مردود است.

وی با اشاره به اینکه ناهماهنگی فراوانی وجود دارد گفت: متاسفانه در شهرداری رشت سازمانها و مناطق بصورت جزیره ای عمل می کنند .

جهانی با تاکید بر اینکه بخش مالی شهرداری رشت باید تخصصی عمل کند بیان کرد: باید  نیروهای متخصص در بحث مالی ورود کنند و تمامی گزارشات ما بر اساس ضوابط وزارت کشور تنظیم شده است.

در ادامه این جلسه فرهام زاهد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت گفت: ۱۵ آبان امسال تفریغ بودجه سال ۹۴ ارائه خواهد شد.

رضا رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت در خصوص حسابرسی داخلی شهرداری رشت گفت: انتظار میرود امور مجامع شهرداری رشت بیشتر نگاه پیشگیرانه به مباحث داشته باشد .

رسولی افزود:در حسابرسی داخلی انتظار داریم اگر سیستم و ساختاری دارای اشکال است توسط امور مجامع این اشکالات گوشزد و برطرف شود.

مدیر حسابرسی داخلی شهرداری رشت در ادامه جلسه امروز گفت: ما در حین حسابرسی نواقص را به سازمانها اعلام می کنیم و ضمن انجام کار حسابرسی، تذکرات را به آنها میدهیم.

رضا رسولی با اذعان به اینکه ما نسبت به آیندگان مسئول هستیم تصریح کرد: حق نداریم با امراض و ابزار مشکلاتی ایجاد کنیم.

در خاتمه جلسه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت گفت: تفریغ بودجه سال ۹۴ شهرداری رشت باید تا پانزدهم آبان سال جاری به شورا ارسال شود و در خصوص تفریغ بودجه سالهای ۸۹الی۹۱ که توسط حسابرسان مردود اعلام شده است نامه ای تنظیم و به رئیس شورا در این خصوص گزارش داده می شود و تفریق بودجه سالهای ۹۲،۹۳ شهرداری رشت نیازمند یکسری مدارک حهت بررسی انحرافات بودجه می باشد و واحد مالی شهرداری رشت باید طی یک هفته آن را فراهم و در اختیار حسابرسان قرار دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.