تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آبان 1395 - 3:00
کد خبر : 9836

دلایل استقبال احمدی نژادی ها از ترامپ!

دلایل استقبال احمدی نژادی ها از ترامپ!

جارستان: پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تقریبا در هیچ جای جهان با استقبال روبه‌رو نشد؛ این رویداد که برخلاف پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته از سوی بسیاری از بنگاه‌های نظرسنجی بود، موجی از نگرانی در بسیاری از کشورها به‌دنبال داشته است. ترس از اینکه در صورتی‌که ترامپ بخواهد به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند،

جارستان: پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تقریبا در هیچ جای جهان با استقبال روبه‌رو نشد؛ این رویداد که برخلاف پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته از سوی بسیاری از بنگاه‌های نظرسنجی بود، موجی از نگرانی در بسیاری از کشورها به‌دنبال داشته است. ترس از اینکه در صورتی‌که ترامپ بخواهد به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند، چه گرفتاری‌هایی برای جامعه بین‌الملل ایجاد خواهد شد؛ اما با وجود این نگرانی‌ها، در ایران (که از قضا، یکی از شعارهای انتخاباتی نامزد جمهوری‌خواهان، صحبت از برهم زدن توافق برجام بوده است) این امر، مورد استقبال برخی چهره‌ها و گروه‌های سیاسی قرار گرفته است. به‌دنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، نوعی شور و شعف در چهره‌های طرفدار رئیس دولت قبل (محمود احمدی‌نژاد) هویدا شد و رسانه‌های این جریان، از این رویداد استقبال کردند. اینکه چرا این گروه، برخلاف بیشتر کشورهای جهان، نسبت به پیروزی نامزد افراطی جمهوری‌خواهان، مسرور است، پرسشی بوده که در فضای کنونی سیاسی جامعه ایران، مطرح می‌شود و پاسخ‌های متعددی نیز به آن داده شده است.
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی گفت: احمدی‌نژادی‌ها می‌خواهند با اتکا به اقبالی که ازسوی مردم شهرها و ایالت‌های کوچک، برخلاف شهرها و ایالات بزرگ آمریکا از ترامپ انجام گرفت، اثبات کنند که همین الگو در انتخابات سال ۸۸ نیز در ایران اتفاق افتاده بود. جلال میرزایی، در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به استقبالِ گرم نزدیکان احمدی‌نژاد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: بخشی از این استقبال به این مسئله برمی‌گردد که این افراد، سعی می‌کنند به تردیدهایی که در قبال انتخابات سال۸۸ در میان برخی افراد، اتفاق افتاده بود، پاسخ بدهند. عضو فراکسیون امید در مجلس دهم گفت: درواقع، آنها می‌خواهند به بحران‌هایی که در سال ۸۸ بی‌پاسخ ماند، پاسخ دهند که به‌نظر می‌رسد پرداختن به این مسئله در شرایط فعلی، تأثیرگذار نخواهد بود زیرا مشکل جامعه امروز، مسائل سال ۸۸ نیست.
میرزایی همچنین در توضیحِ دیگر عللِ استقبال احمدی‌نژادی‌ها از پیروزی ترامپ، یادآور شد: آنها می‌خواهند به جامعه نشان دهند، نتایج انتخابات سال ۸۸ ایران عجیب و غریب نبود و با بهره‌برداری از رادیکالیسمی که در جریان انتخابات اخیر آمریکا شکل گرفت، آن را طبیعی جلوه داده و برای انتخابات سال ۹۶ از این فضا استفاده کنند. او گفت: واقعیت این است بین اصول‌گرایان و به‌ویژه از جریان نزدیک به احمدی‌نژاد، کسی که بتواند رهبری هیجانات و عواطف عمومی مردم ایران را برعهده بگیرد، وجود ندارد یا به تعبیر صحیح‌تر، پس از نهی احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات ازسوی رهبرمعظم انقلاب، هنوز چنین فردی در جریان اصول‌گرا ظهور نکرده است. او خاطرنشان کرد: مشروعیت احمدی‌نژاد، عموما مبتنی‌بر احساسات بود و نزدیکان او نیز مدعی هستند که دونالد ترامپ نیز با چنین مشروعیتی، موفق به تأثیرگذاری در جامعه آمریکا شد که این مسئله درباره رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا از سوی کیسینجر نیز تأیید شده اما به‌نظر می‌رسد امکان اینکه جامعه ایران در شرایط فعلی، بار دیگر به‌سمت فردی با مشروعیتِ مبتنی‌بر احساسات برود، بسیار بعید است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.