تاریخ انتشار : دوشنبه 5 مهر 1395 - 17:42
کد خبر : 4796

تذکر به آمریکا در مورد بدعهدی‌های برجامی/هدف عربستان تخریب رابطه ایران با دیگر کشورهاست/توضیح درباره سفر سناتور آمریکایی به ایران/تصور یکسان بودن همه مواضع ترکیه با ایران درست نیست

تذکر به آمریکا در مورد بدعهدی‌های برجامی/هدف عربستان تخریب رابطه ایران با دیگر کشورهاست/توضیح درباره سفر سناتور آمریکایی به ایران/تصور یکسان بودن همه مواضع ترکیه با ایران درست نیست

جارستان-سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در محل وزارت خارجه، به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد. نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، در محل وزارت خارجه و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. مشروح سخنان قاسمی را در ادامه بخوانید؛ ***ادامه روند گفت‌وگو با کانادا برای تحول در روابط قاسمی در پاسخ

جارستان-سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در محل وزارت خارجه، به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.
نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، در محل وزارت خارجه و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
مشروح سخنان قاسمی را در ادامه بخوانید؛
***ادامه روند گفت‌وگو با کانادا برای تحول در روابط

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و کانادا گفت: طی ماه‌های گذشته، در سطح کارشناسی، ارتباطاتی با دولت کانادا داشتیم.
وی افزود: این مذاکرات ادامه پیدا کرد و نهایتاً وزرا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کردند و اگر بتوانیم بر برخی مشکلات سیاسی و حقوقی نایل آییم، می‌تواند این روند منجر به یک تحول در روابط دو کشور شود. با توجه به حضور حدود چند صدهزار ایرانی فرهیخته در کانادا، بخش کنسولی از اهمیت بالایی برخوردار است.
قاسمی تصریح کرد: باید صبر کرد و دید نتایج دیدارهای کارشناسی که هنوز در جریان است، چه چیزی به ارمغان خواهد آورد؟
*** توضیح درباره دیدار ظریف با همتای مصری
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه مصر و واکنش عربستان به این دیدار نیز گفت: دیدار وزرای خارجه دو کشور، در حاشیه مجمع عمومی در چارچوب تماس‌های ایران با کشورهای منطقه بوده است و می‌تواند پایه گفتگوهای بیشتر بین تهران و قاهره باشد.
وی افزود: عربستان به سیاست‌های خود ادامه می‌دهد و سعی دارد روابط ایران با کشورهای منطقه را تخریب کند.
*** شرط آتش‌بس در سوریه، قطع کمک به تروریست‌هاست
 قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تحولات سوریه نیز گفت: مواضع کلی ایران روشن و ثابت است و تغییری نداشته است.
وی افزود: سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها یک راه سیاسی وجود دارد و برای رسیدن به آتش‌بس نیاز است از ارسال سلاح به گروه‌های تروریستی جلوگیری شود. آتش‌بس نمی‌تواند در زمانی که به تروریست‌ها اجازه بازسازی داده می‌شود، شکل گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: احساس می‌شود برخی قدرت‌های منطقه‌‍ای به دنبال خرید وقت و بازپروری گروه‌های تروریستی هستند.
وی تصریح کرد: راه حل سوریه از مذاکره و اصول دمکراتیک می‌گذرد.
قاسمی افزود: آن‌هایی که صحبت از جنایات جنگی کردند، خودشان شریک این جنایات هستند. آن‌ها باید برگردند و عملکرد خودشان را ببینند و توجه کنند که این، کشورهای اروپایی و فرامنطقه ای هستند که باید به جامعه جهانی پاسخ دهند.
***  تذکر به آمریکا درباره رفع فشار از بانک‌های اروپایی
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون برجام نیز گفت: قرار بود بدعهدی طرف مقابل در کمیسیون برجام مطرح و به آن‌ها تذکر لازم داده شود.
وی افزود: در نشست نیویورک، به جدیت موضوعات مورد اختلاف توسط دولتمردان ایرانی تذکر و هشدار داده شد که اگر قرار است برجام به حیات خود ادامه دهد، طرفین باید به وظایف خود عمل کنند.
قاسمی تصریح کرد: دولت‌های اروپایی هم تا حدی با ما هم‌صدا بودند و امیدواریم آمریکا بتواند مسیر خود را اصلاح و اروپا نیز بتواند مسیر خود را بابت همکاری‌های بانکی دنبال کند.
*** از تریبون های بین‌المللی، مواضعمان را نسبت به عربستان اعلام می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون نقش عربستان در مشکلات منطقه و گفتگوها در مجمع عمومی سازمان ملل در این باره نیز گفت: با عربستان ارتباطی نداریم و هیچ مذاکره‌ای وجود ندارد و لذا از تریبون‌های بین‌المللی برای اعلام مواضع خود استفاده می‌کنیم.
قاسمی تصریح کرد: با توجه به وضعیت منطقه، احتمالاً در بعضی مذاکرات به رفتارهای عربستان گلایه و اعلام موضع شده است.
*** وزارت خارجه نسبت به رفتار سعودی‌ها تیزبین است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد تجاوز عربستان به یمن نیز گفت: تجاوز عربستان به یمن امری بدیهی است. آل‌سعود با بمباران‌های متعدد، دست به کشتار مردم بیگناه یمن می‌زند اما در عین حال، با توجه به گرفتاری‌های موجود، اقدام به فرافکنی می‌کند و پای دیگران را به این مسئله می‌کشاند.
قاسمی افزود: ما مکرراً نقش ایران در یمن را تکذیب می‌کنیم. این مبارزه‌ای است که خود مردم یمن علیه عربستان انجام می‌دهند و طرح شکایت، یک فرافکنی است.
وی تصریح کرد: عربستان صرفاً یک نقش تخریبی دارد ولی ما نگرانی خاصی نداریم و با تیزبینی مسئولین وزارت خارجه، این نقش عربستان هم نقشی بیهوده خواهد بود.
*** مواضع آمریکا بر اساس منافعش تغییر می‌کند
قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد حمایت آمریکا از تروریسم و گروه‌های تروریستی تصریح کرد: سوابق آمریکا در منطقه و جهان روشن است. این کشور از یک سری استانداردهای دوگانه استفاده می‌کند و بر اساس منافعش مواضع خود را تغییر می‌دهد.
وی افزود: اقدام آمریکا در استفاده از حق وتو، تا حدی قابل تصور است اما باید پاسخگوی حمایت خود از تروریسم بین‌المللی باشد.
***  مسأله شناسایی دارایی‌های مقامات ایرانی در مجلس سنا، قابل اعتنا نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد شناسایی دارایی مقامات ایرانی در مجلس سنای آمریکا نیز گفت: به این مسئله داخلی در آمریکا نمی‌پردازم. این مباحث داخلی است و قابل اعتنا نیست و قطعاً نیز راه به جایی نخواهد برد و تصور می‌کنم در چند ماه آینده، این مسایل از وضعیت فعلی خارج شود.
وی افزود: ایران از هیچ کشوری خواهش نمی‌کند به خصوص از ایالات متحده.
قاسمی تصریح کرد: برجام را به یک قرارداد تشبیه می‌کنم. برجام یک توافق بین ایران و ۵+۱ است. در مذاکرات اخیر به جد به آمریکا هشدار داده و تأکید شد که همه طرف‌ها طبق تعهدات عمل کنند ولی اینکه چقدر اجرا شود، باید منتظر ماند. در عین حال، اگر انجام نشد ما نیز ابزارهای خاص خود را داریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در مذاکرات صورت گرفته، آن‌ها متعهد شدند فشار بر بانک‌های اروپایی را بردارند و کار را انجام دهند و همکاری مناسب و به‌جا را داشته باشند و اینکه چگونه عمل کنند، به همکاری آن‌ها و نظارت ما بستگی دارد اما ما همه را موظف می‌کنیم به تعهدات خود عمل کنند.
*** بدون حضور ایران، هیچ تفاهم و توافقی در سوریه اجرایی نخواهد شد
قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد سوریه و نقش ایران در این کشور گفت: تا حد زیادی موضوع روشن است. جایگاه منطقه‌ای ایران جایگاه مشخص و برجسته‌ای است.
وی افزود: هیچ تفاهم و توافقی بدون حضور ایران در سوریه اتفاق نخواهد افتاد و اجراشدنی هم نخواهد بود.
*** همکاری تهران_مسکو جدی و راهبردی است
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: روابط ما با روسیه، روابطی خاص و نزدیک است و در برخی ابعاد، راهبردی است. در همکاری‌های نظامی بحث‌های خوبی وجود دارد و در مواقع مبارزه با تروریسم، همکاری جدی‌تری داشتیم.
***توضیح درباره سفر سناتور آمریکایی به ایران
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر سناتور آمریکایی به کشور نیز گفت: این سفر را تکذیب می‌کنم. فردی با نام یک سناتور آمریکایی با دوستان خود برای سفر توریستی به ایران اقدام می‌کند و تمام مراحل اداری انجام می‌شود و وقتی برمی‌گردد اعلام می‌کند من یک سناتور بودم اما در طول سفر، از ظرفیت‌های سناتوری استفاده نکرده ولی ما رسماً فردی به نام سناتور در ایران نداشتیم و هیچگونه صحبت سیاسی نیز صورت نگرفته است.
*** توضیح در مورد زمان سخنرانی رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد زمان سخنرانی حجت‌الاسلام روحانی رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: این سفر پیچیدگی خاصی داشت. پیش از آن سفر به ونزوئلا انجام شد. در مورد سفر به نیویورک تا حدی دیر اقدام شد.
وی افزود: اصولاً نوبت سخنرانی‌ها بر اساس زمان درخواست سفر صورت می‌گیرد. این درخواست به دلیل سفر به ونزوئلا تا حدی دیر انجام شد و لذا روز سوم شدن امری طبیعی و روشن است.
*** سفر مقامات کشورمان به نیویورک، موفق ارزیابی می‌شود
قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر ظریف به نیویورک گره‌گشای مسایل برجام است یا خیر گفت: سفر مقامات کشورمان به نیویورک، سفر موفقی ارزیابی می‌شود. ملاقات‌های متعددی انجام شد و کیفیت دیدارها نیز مفید بود.
وی افزود: این مذاکرات ادامه پیدا می‌‎کند. در حوزه برجام هم گفتگوهای خوبی صورت گرفت.
*** جزایر سه گانه، جزء لاینفک ایران هستند
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد جزایر سه‌گانه و ادعای واهی برخی کشورها در مورد این جزایر نیز تصریح کرد: یاوه‌گویی‌ها نیازی به دعاوی حقوقی ندارد. جزایر، جز لاینفک ایران است و هیچ کشوری نمی‌تواند به خود جرأت دهد که در این مورد اقدامی کند و پاسخ ما روشن است و آن‌ها نیز از تکرار این موارد خودداری کنند.
*** تصور یکسان بودن همه مواضع آنکارا با تهران، درست نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط دیپلماتیک ایران با ترکیه نیز گفت: روابط ما با ترکیه روابط حسنه‌ای است و ارتباط گسترده‌ای با آن‌ها داریم.
وی افزود: به عنوان یک کشور همسایه و سوابق همکار‌ی‌های بسیار، رایزنی‌ها بین ما برقرار است اما اینکه باید تمام تواضع یکسان باشد، تصور درستی نیست لذا چنین توقعی که ترکیه در تمام مواضع خارجی با ما یکسان فکر کند، انتظار درستی نیست و ما در عین دوستی در بخش‌‎های مختلفی اختلاف‌نظر داریم و می‌توانیم دیدگاه‌های یکدیگر را بشنویم و به راه‌حل های مشترکی برسیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در همین رابطه و در پاسخ به سوالی در مورد زمان سفر رییس‌جمهور ترکیه به ایران نیز گفت: هیچ تاریخی مشخص نشده و هر زمان تفاهم لازم صورت گیرد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
***توصیه به طرف‌های درگیر در مسأله کشمیر

قاسمی همچنین نسبت به مناقشات در کشمیر هم واکنش نشان داد و گفت: ما همواره طرفین را به خویشتنداری و مذاکره دعوت کرده‌ایم و امیدواریم در یک مفاهمه جدی، از برخوردهای خشونت‌آمیز جلوگیری شود.
باشگاه خبرنگاران جوان؛

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.