تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 شهریور 1395 - 1:38
کد خبر : 1995

امیدی به ورود مدعی‌العموم به مسئله توهین به رییس‌جمهور نیست

امیدی به ورود مدعی‌العموم به مسئله توهین به رییس‌جمهور نیست

جارستان-یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ذولت باید در جهت دفاع از شخص رئیس‌جمهور اقدام کند. این یک دفاع شخصی نیست بلکه صیانت از آرای مردم است و باعث جلوگیری از نهادینه شدن فرهنگ توهین و خشونت‌گری سیاسی در جامعه می‌شود. علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در مورد توهین‌های اخیر عیله رئیس‌جمهور

جارستان-یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ذولت باید در جهت دفاع از شخص رئیس‌جمهور اقدام کند. این یک دفاع شخصی نیست بلکه صیانت از آرای مردم است و باعث جلوگیری از نهادینه شدن فرهنگ توهین و خشونت‌گری سیاسی در جامعه می‌شود.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در مورد توهین‌های اخیر عیله رئیس‌جمهور عنوان کرد: آقای روحانی یک شخصیت اصلاح‌طلب نبود، بلکه چهره‌ای بود که در یکی از تشکل‌های اصولگرا عضویت داشت اما انتخاب او مورد توافق جناح اصولگرا؛ به‌ویژه طیف افراطی اصولگرایان قرار نگرفت و از همان ابتدا کارشکنی‌ها در مورد شخص روحانی و دولت او شروع شد و دیدیم  که در رای اعتماد در چندین مرحله وزرای مورد معرفی روحانی رای نیاوردند.

او افزود:  از همان ابتدا هم از طرف جریان‌های تندرو که خاستگاه‌شان غیر از جریان اصولگرای سنتی است، بحث یک‌دوره‌ای شدن دولت روحانی مطرح شد، عمدتا هم با این رویکرد که او را به نوعی منصرف کنند، چون خودشان هم می‌دانند بحث برجام و توفیق‌هایی که دولت در حوزه کنترل مسائل اقتصادی پیدا کرده است و همچنین بازگرداندن وجهه بین‌المللی ایران موضوع کمی نیست. با توجه به اینکه به صورت سنتی رییس‌جمهورها در ایران دو دوره‌ای بوده‌اند، طبیعتا کار دشواری است که شخصی بتواند روحانی را در انتخابات پیش رو شکست دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه جریان‌های تندرو عمده تمرکزشان را در دلسرد کردن روحانی گذاشته‌اند تا او را خسته کنند، گفت: تا زمان انتخابات آینده هم این فشارها شدیدتر خواهد شد و چه بسا برخی از نهادها برای فشار به روحانی به مدد جریان تندرو  بیایند و این مسائل در انتخابات تشدید شود.

عضو انجمن اسلامی پزشکان تاکید کرد: با توجه به اینکه هم اصلاح‌طلبان تصمیم جدی برای ادامه حمایت از روحانی دارند و روحانی هم شخصیتی است که در این موارد تجربه پیدا کرده است، فکر می‌کنم  تلاش تندورها بی‌نتیجه خواهد ماند. خصوصا که هر چقدر به انتخابات پیش رو نزدیک شویم، گشایش‌های بهتری در حوزه اقتصادی صورت خواهد گرفت. اگرچه روند توهین‌ها و فشارهای روی رییس‌جمهور و دولت تشدید خواهد شد اما درعمل نتیجه عکس خواهد داد.

تاجرنیا در مورد لزوم برخورد قوه قضاییه با موارد توهین به رییس‌جمهور گفت: دولت باید در جهت دفاع از شخص رییس‌جمهور اقدام کند. این یک دفاع شخصی نیست بلکه صیانت از آرای مردم است و باعث جلوگیری از نهادینه شدن فرهنگ توهین و خشونت‌گری سیاسی در جامعه می‌شود.

او افزود: دولت باید با اهتمام این مسائل را دنبال کند. چون اگر در مقابل این حرکات موضع ضعف و انفعال نشان داده شود، طبیعتا آنها جری‌تر می‌شوند اما امیدی به برخورد قضایی با این افراد نیست، سیستم قضایی ما سال‌هاست که در مواجهه سیاسی نسبت به جناح‌ها و عدم برخورد عادلانه مردود شده است، اما همین طرح شکایت‌ها مقداری نقش بازدارندگی خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به ورود مدعی‌العموم به مسئله توهین به رئیس‌جمهور گفت: فکر می‌کنم جایی که مدعی‌العموم ورود کند حقی است که قانون در اختیار آنها گذاشته است اما با توجه به سابقه این توهین‌ها، امیدی به ورود مدعی‌العموم به مسئله توهین به رییس‌جمهور وجود ندارد. بنابراین دولت باید در عین حال نشان دهد مجرای حقوقی و قضایی را از طریق قانون دنبال می‌کند و حق خود را استیفا می‌کند.

او ادامه داد: البته در عین اینکه این جزو حقوق دولت است، باید مرز انتقادهای تند و توهین به دولت را مشخص کرد و دولت برابر انتقادها خویشتن‌دار باشد امروز در جوامع دموکراتیک منتقدان خیلی راحت نقد می‌کنند و این‌ها جرم محسوب نمی‌شود و کسی از آنها  شکایت نمی‌کند در فرمایش‌های حضرت امام هم بود که انتقاد و حتی تخطئه از موهبات الهی است.

تاجرنیا خاطرنشان کرد: بیان نقدها و نحوه برخورد با آنها هم نشانه میزان منطق مخالفان و هم نشان‌دهنده خویشتن‌داری دولت است و مرز باریکی در این میان وجود دارد. گاهی از افراد ضعیف شکایت می‌شود در حالیکه با مطبوعات و نهادهایی که پشتشان به نهادهای قدرت گرم است برخوردی صورت نمی‌گیرد. دولت باید ضمن استیفای حق خود فضای جامعه را به سمتی ببرد که مقداری نقدپذیری و تحمل‌ها بیشتر باشد.

وی گفت: بعضا شاهد هستیم که برخی وزرا و مدیران منطقه‌ای کوچکترین نقد را اهانت تلقی می‌کنند که این هم امر مطلوبی نیست. به عقیده من مهم‌ترین مشکلی که ساختار سیاسی کشور از آن رنج می‌برد، لذا وقتی جهت‌گیری‌ها کاملا جناحی باشد، شاهد آن هستیم که برخورد دوگانه‌ای نسبت به یک رفتار می‌شود و در برخی موارد نقد جریان‌های حامی دولت توهین و جرم تلقی می‌شود و برعکس آن توهین برخی مجموعه‌ها بدون برخورد می‌ماند که نشان‌دهنده همین سیاست دو گانه است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه امیدی به اصلاح رفتارهای دوگانه ندارم، در پاسخ به این سوال که در مقابل تخریب‌های و توهین‌های صورت گرفته باید چگونه برخورد کرد، گفت: بخشی از برخورد با تخریب‌ها وظیفه احزاب و گروه‌های سیاسی و نهادهای مدنی است و گروه‌های مرجعی که طبقه متوسط حامی دولت را نمایندگی می‌کنند نباید دولت را تنها بگذارند.

تاجرنیا تاکید کرد: در مورد آقای روحانی و دولت فراموش نکنیم که نباید فقط به آنها رای بدهیم. باید در صحنه باشیم موضع‌گیری و اعلام حمایت کنیم این هم دولت را دلگرم می‌کند و هم مخالفان را عقب می‌برد دولت هم باید با خویشتن‌داری دفاع از عملکرد خود داشته باشد.

او گفت: متاسفانه تاکنون دولت در معرفی عملکردی که داشته، ضعیف وارد شده است. بخشی از این مسئله به این دلیل است که رسانه ملی همراهی لازم را با دولت یازدهم ندارد. در مواردی با وجود خویشتن‌داری باید از ظرفیت‌های قانونی در جلوگیری از نهادینه شدن این خشونت‌های سیاسی استفاده شود.

تاجرنیا در پایان تاکید کرد: امید دارم در ۱۰ ماه آینده با اقدامات مثبت در حوزه معیشتی مردم این اقدامات تخریبی نتواند خیلی موثر باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.