جارستان-دومین ماه از پاییز، روزهای نخست خود را در حالی سپری می‌کند که با کاهش دمای هوا، آلودگی هوا کمی زودتر از سال‌های گذشته، راهی کلانشهر تهران شده و همچنان وسایل نقلیه متهم ردیف اول آن هستند.

 روزنامه «فرصت امروز» ادامه داد: طبق آماری که سال گذشته به صورت رسمی اعلام شد، حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تردد می‌کنند که یک میلیون از این خودروها گازوئیلی و مابقی بنزینی و گازی هستند و تردد خودرو در کشور ما دو برابر استانداردهای جهانی است. همچنین موتورسیکلت‌ها ۲۱ درصد، خودروهای سواری ۴۳ درصد و وانت بارها و سایر وسایل نقلیه ۳۶ درصد در میزان آلودگی هوا نقش دارند. اما آنچه در طول این سال‌ها به آن کمتر توجه شده، تفاوت آلودگی خودروهای کاربراتوری با خودروهای انژکتوری است. خودروهای کاربراتوری ۲۰ برابر خودروهای یورو ۴ در آلودگی هوا نقش دارند اما نکته مهم ماجرا این است که موتور سیستم ارتقای سوخت خودروها نیز ریپ می‌زند.

از یک سو شواهد نشان می‌دهد درصد کمی از سوخت مصرفی کشور یورو ۴ واقعی با کیفیت مناسب است و از سوی دیگر، آن‌گونه که کارشناسان می‌گویند نکته مهم و قابل توجه ماجرای آلودگی هوا، استفاده از قطعات بی‌کیفیت حتی در خودروسازی‌های کشور است، آنجا که به‌جای استفاده از قطعات باکیفیت در سیستم سوخت‌رسانی و کاتالیست‌های کنترل آلایندگی خودرو، از قطعاتی با کیفیت پایین‌تر و البته ارزان‌تر استفاده می‌شود تا به جای آنکه حداقل بعد از دو سال مصرف سوخت بی‌کیفیت کارکرد اصلی خود را از دست بدهند، بعد از شش ماه عملاً دیگر کارایی لازم را نداشته و به آلودگی بنزین‌های بی‌کیفیت دامن می‌زنند.

موضوع بی‌کیفیت بودن سوخت حتی مورد نقد واردکنندگان خودرو نیز قرار گرفته تا آنجا ک